Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Kalan sağlarla yola devam

    Hürriyet Haber
    07 Nisan 1998 - 00:00Son Güncelleme : 07 Nisan 1998 - 00:01

    1950'lerde Türkiye'yi yönetenler çok önemli bir bir karara imza attı. Alt yapı yatırımlarında karayolu ulaşımına öncelik tanındı. Menderes'le başlayan yatırım hamlesi, Turgut Özal'la doruk noktasına ulaştı. Özal karayolunu demiryoluna yeğ tutar ve şöyle derdi: ‘‘Trene bindiğinizde izleyeceğiniz yol ve gideceğiniz yer bellidir. Oysa karayolunda yolculuk yapan insan, özgürdür. İstediğiniz yerde istediğiniz kadar durabilir, fikir değiştirip bir başka yöne sapabilirsiniz...’’

    Oysa, bu felsefenin gerçek hayattaki tezahürü kendisi kadar sempatik değil. Her yıl karayollarında meydana gelen trafik kazalarında binlerce insan ölüyor. Toplu taşımanın karayollarındaki modeli otobüslerde, toplu ölümler meydana geliyor. En fazla ölü sayısı nereye gittiği ve nerede duracağı belli olan otobüslerden çıkıyor. Yolcular yakınlarıyla vedalaşmıyor, helalleşiyor. Yine de en çok kullanılan ulaşım aracı otobüs. Çünkü Türkiye'nin her yerine ulaşabileceğiniz tek toplu taşıma aracı. Ve Türkiye'de taşımacılığın yüzde 95'i karayolu ile yapılıyor.

    Türkiye, dünyada en uzun karayolu ağına sahip ülkeler sıralamasında, 381.028 kilometre ile ilk 10'da. En uzun karayolu ağı da 8.282.039 kilometre ile ABD'de. Onu Hindistan ve Brezilya izliyor.

    AJANLAR İŞ BAŞINDA

    Kazalar iyice artıp işin tadı kaçmaya başladığında otobüs firmaları nihayet bir takım önlemler almaya başladılar. Şoför eğitimleri, eski otobüslerin yenileri ile değiştirilmesi, hatta işi sağlama almak adına otobüslere yolcu gibi binen ajanlar. Evet, firmalar şoförlerin alkol alıp almadığını, uykusuz vaziyette direksiyon başına geçip geçmediğini kontrol etmek için kendi otobüslerine ajan soktular.

    Hep kazalardan söz ettik ya, otobüs yolculuğunun keyifli ve hüzünlü yanları da yok değil. Otobüs kalkarken dışarıda el sallayan biri olsun olmasın, hafif bir buruklukla yola çıktıktan sonra, otobüsün sesi, yanınızdan hızla geçen arabaların homurtusu, yolculukta olduğunuzu hatırlatır. Mesela, tarlalar hızla akarken ya da dağlar alçalıp yükselirken, gökyüzündeki ayı hep aynı noktada görmek güzel. Bazen ağır aksak, bazen fırtına gibi yol alan otobüste, kendi içinizde çıktığınız yolculuklar da cabası.

    SIKI DENETİM ALTINDA

    Otobüsün kapısından girerken canımızı emanet ettiğimiz şoförler, son yıllarda artan kazalardan sonra sıkı denetim altında tutuluyor. Uzun yollara iki şoförle çıkılıyor, otobüs nöbetleşe kullanılıyor.

    PROMOSYON DA CABASI!

    Otobüs, her yaş grubundan ve sosyal tabakadan insanın kullandığı ulaşım aracı. Otobüs şirketlerinin, dolayısıyla rekabetin artması çeşitli promosyonları da beraberinde getirdi. Yolculuk sırasında yapılan ikramlar, fiyat politikaları bunlardan bazıları.

    ROMANTİZME DAVET

    Uzun otobüs yolculuklarının herşeye rağmen romantik bir yanı var. Gece ya da gündüz, bazen dağların arasından, bazen bozkırın ortasından geçip giderken, yolculuk duygusunu yaşatıyor insana.

    YOLDA SPESİYALLERİ KAÇIRMAYIN

    Uykudan şişmiş gözlerinizi açıp mola yerinde otobüsten inmeyi başarabilirseniz, durduğunuz yerin spesiyalleri sizi bekler. Susurluk'ta ayran, Afyon'da sucuk ekmek, Bursa'de kestane şekeri, İzmit'te pişmaniye, Konya'da etli ekmek...






    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı