K1, L1, R1 belgesi geldi kamyon işi iyice karıştı

Sadi ÖZDEMİR
24.02.2006 - 00:00 | Son Güncelleme:

Hükümetin ’sayısı belirsiz kamyonu’ ve karayolu taşıma sektörünü 39 belgeyle düzenleme girişimi kimseyi memnun etmedi. 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve yönetmelikle getirilen belge düzenine; bireysel taşımacılar, kooperatifler, lojistik şirketleri, uluslararası nakliyeciler karşı çıkıyor.

TÜRKİYE’de kimsenin sayısını tam olarak bilemediği (850 bin adet olduğu tahmin ediliyor) yurt içinde taşıma yapan kamyonların ve yolcu taşımalarının disiplin altına alınmasını, belge düzeni içinde çalışmasını amaçlayan 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve bu kanunla ilgili yönetmelik hükümetin başına bela oldu. Karayolundaki bütün taşımaları 39 adet farklı belgeye bağlayan Bakanlığın başını en çok da K1, L1, R1 belgeleri ağrıtıyor. Bu belgelerle; bireysel taşımacılar yeni yükümlülük ve mali yük getirildiği için; kooperatifler bireysel kamyoncular kendilerine üye olmaya yönlendirilmediği için; yük komisyoncuları, yolcu, kargo ve lojistik şirketleri de yeni mali yükümlülükler ve yasaklar geldiği için uygulamaya itiraz ediyor. Uluslararası taşıma yapan C2 belgeli kuruluşlar ise yurt içindeki taşımayı düzenleyen yönetmelikle kendilerine de durup dururken yükümlülükler getirildiğini söylüyor.

300 YTL’YE İNDİRİLDİ:

Yasa ile K1 Yetki Belgesi bireysel olarak taşıma yapacaklar için zorunlu belge oldu. Bireysel kamyoncuların bu belgeyi almak için 1.300 YTL ödemesi istendi. Ancak ’kamyoncu isyanı’ büyüyünce hükümet bunu 300 YTL’ye indirdi. L1 Yetki Belgesi ise Lojistik Hizmet Belgesi olarak bu konuda faliyet gösterecek şirketler için getirildi. L1 Belgesi için 60 bin YTL ödenmesi kararlaştırıldı. Organizasyon (komisyoncu) şeklinde yapılacak taşımalar için de R1 Yetki Belgesi zorunlu kılındı ve 150 bin YTL ödeme zorunluluğu getirildi. Sonra bu rakam da 60 bin YTL’ye indirildi. 25 Şubat’a kadar belge işlemlerini tamamlamayanlar taşıma yapamayacak.

65 YILDIR BEKLİYORUZ:

Sınırlı Sorumlu Tüm Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifleri Merkez Birliği Başkanı Cemil Ok şöyle konuştu: "Bizim sektör bu yasayı 65 yıldır talep ediyordu. O nedenle en kötü yasa bile yasasızlıktan iyidir. Yasanın oluşması aşamasında taraflar toplantılara çağırıldı, biz de katıldık. Öyle bir yasa çıksın ki bu yasa sektörü 50 yıl taşıyabilsin istedik ama ne yazık ki 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu bazı konuları hallederken neredeyse bütün tarafları zor durumda bıraktı. Yönetmeliklerle boşlukların doldurulacağını söylediler. Ancak adaptasyon süresini çok kısa tuttular. Biz en az 5 yıl istedik onlar 2 yıl koydular."

850 BİN KAMYON VAR:

Türkiye’de, tarlasını, karısının bileziklerini satıp bir kamyon alabilen herkesin ’selamün aleyküm’ deyip ’taşımacılık’ yapabildiğini söyleyen Cemil Ok şöyle devam etti: "Bir bakkal açsan bir sürü ruhsat gerekiyor ama kamyonculukta böyle birşey yok. Türkiye’nin ihtiyacı olan kamyon sayısı 350 bin araç iken şu anda 850 bin civarında araç (kamyon kamyonet) var. Sektör iflas etmiş durumda. Sağda solda park etmiş işsiz güçsüz kamyonları kamyonetleri görüyorsunuz. Biz bu nedenle belge düzenini istedik. Yasa sektörün tüm sorunlarını kucaklamasa da bazı sorunlarını çözebilecek yapıya sahip. Biz bireysel kamyonculuğun kooperatiflere yönlendirilmesini istiyorduk."

Ne Avrupa’da ne dünyada böyle ağır uygulama var

ULUSAL Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Ayşe Nur Esin, "Bu kadar ağır mali yükümlülükler ve yasaklar getiren bir sistem Avrupa’da da dünyada da yok. Ancak Bakanlık yetkilileri geri adım atmıyor" dedi. Esin, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın son olarak "28 Şubat’a kadar belgelerinizi tamamlayabilirsiniz" dediğini belirtti ve "Herkes hükümetin son gün ne yapacağını bekliyor. Anadolu’daki küçük esnaf ciddi şekilde eziliyor. Bu yasa ve yönetmelik bizlere de çok ağır yükümlülükler getirdi. Taşıma komisyonculuğunu ve acenteleri adeta eziyorlar. Birçok firma bu paraları ödeyemeyecek. Cezaları da çok ağır" diye konuştu. Lojistikin çok geniş kapsamlı bir hizmet ağı olduğunu belirten Esin, "Mesela firmalar kendi lojistiklerini yapabiliyordu ona da belge şart koşuluyor. Yolcu taşımada da benzer sıkıntılar var. Yasa işin ticari boyutuna girdiği için faaliyetleri daraltıyor. Belgeyi alabilen alsın diye bakıyorlar."

Hangi belge ne anlama geliyor

K1: Bireysel kamyoncu belgesi (300 YTL)

L1: Lojistik şirketlerine verilen taşıma belgesi (60 bin YTL)

R1: Organizasyonlara (komisyoncu) verilen taşıma belgesi. (60 bin YTL)

Kamyoncu tek başına kalırsa rekabet edemez

SINIRLI
Sorumlu Tüm Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifleri Merkez Birliği Başkanı Cemil Ok, kooperatifler olarak zaman içinde bireysel kamyonculuğu kaldırıp kurumsallaşmayı sağlayacak bir yönetmelik beklediklerini belirtti ve "Şimdi kooperatifler de bireysel kamyoncular da hallerinden memnun değil. Herkes ağlıyor. Aman bize dokunmayın, ’cebimizden birşey çıkmasın’ mantığıyla hareket ediyorlar. Biz kooperatif olarak L1 yetki belgesi alıp yolumuza devam edeceğiz. Avrupa Birliği’nde bireysel kamyonculuk yok. Herkes bir şirkete bir kuruma bağlanmak zorunda. Biz de bireysel kamyoncuların kooperatiflere katılmasını ya da şirketleşmesini öneriyoruz. Aksi takdirderekabet etmeleri mümkün değil. Yarın Avrupa’dan güçlü bir şirket ya da bizim şirketlerden biri bu işe girerse bütün sektör 5-10 şirketli bir sektör edönüşebilir. Bu yüzden kooperatifler son derece önemli" diye konuştu. Ok, şu anda Merkez Birliği’ne bağlı 20 bölge birliği bulunduğunu onlara da bağlı 300 civarında kooperatifin bağlı olduğunu belirterek, "Ülke genelinde 550 kamyoncu kooperatifi var. Kooperatiflerde kaç kamyon kaç üye var bu bil ebelli değil. Ulaştırma Bakanlığı’na göre 50 bin, Sanayi Bakanlğı’na göre 70 bin, bize göre de 100 binin üzerinde" dedi.

Yurtiçi taşıma kanunuyla bize de mali yük getirdiler

ULUSLARARASI Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Çetin Nuhoğlu şunları söyledi: "Uluslararası nakliyecilikle, yurt içi taşımacılığın mevzuatı zaten çok farklıdır. Yurt dışında zaten uluslararası standartlar belirlemiş biz de ona göre kendimizi yapılandırmışız. Yeni düzenlemelerle bize verilmiş bir hak yok. Tersine daha önce de yaptığızı işi bundan sonra çok yüksek ücretler ödeyerek yapacakmışız. Çünkü yönetmelik bizede yeni tarife koymuş. Karşımıza çok ciddi rakamlar çıkarıldı. Uluslararası nakliye yapan C2 belgeli firmalara cezalandırılmış oldu. Mesela benim bu yönetmelikten önce yaptığım işleri, bu yönetmelikten sonra da yapmaya devam edebilmem için 400 bin YTL lira yatırmam gerekiyor. Ayrıca 350 bin YTL’lik de teminat mektubu vermem lazım. 1 milyon YTL sermaye gerekiyor. Bu durumu bakanlığa ilettik, düzeltilmesini istedik. Çünkü net bir hata var."

Her ehliyet alan nakliyeci olamaz

ULAŞTIRMA Bakanlığı Kara Ulaştırma Genel Müdür Yardımcısı Hüseyin Yılmaz, "Her ehliyet alan kamyon sürücüsü, nakliyecilik yapamayacak" dedi. Nakliye esnafının sorunlarının tartışılması amacıyla Kamyonum Dergisi tarafından Adapazarı Ticaret ve Sanayi Odası’nda toplantı gerçekleştirildi. Hüseyin Yılmaz, nakliyecilerin karayolları ulaşım belgesi almak zorunda olduğunu söyledi ve şöyle konuştu: "Nakliyeciler, mutlaka araçlarının taşıyacağı, belirlenen yükleri yükleyecekler. Taşıma belgesi almayan sürücüler ceza ödemek zorunda kalacaklar. Verilen taşıma belgeleri, 5 yıl süreyle geçerli olacak. Taşıma belgesi verilmesi için Türkiye’de 40 oda yetkilendirildi."
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı