İtfaiye aracıyla dünyaya yayılıyor

Güncelleme Tarihi:

İtfaiye aracıyla dünyaya yayılıyor
Oluşturulma Tarihi: Ekim 09, 2012 00:00

Çiğli OSB’de araç üstü ekipmanlar üreten İsmail Katmerci, Ford, Man, Mercedes, Volvo, Mitsubishi, Scania gibi küresel markaların partneri olarak 41 ülkeye ihracat yapıyor. 9 ayda 110 milyon liraya ulaşan ciroda ihracatın payı yüzde 90’a ulaştı.

Haberin Devamı

TÜRKİYE’nin otomotiv sanayiindeki gücü çok sayıda yan sanayi şirketini de uluslararası yapmış durumda. Çiğli Organize Sanayi Bölgesi’ndeki tesisinde araç üstü ekipman üretimi ve uygulaması yapan Katmernciler Araç Üstü Ekipman A.Ş.’nin kurucusu İsmail Katmerci, bu yıl ciroyu yüzde 50 artırdıklarını ve cironun yüzde 90’ının da ihracattan geldiğini söylüyor. Japonya ve Tayvan ile başlayan ihracatın 41 ülkeye yayıldığını anlatan İsmail Katmerci, Çiğli’de Fransız Gimaex ile sadece itfaiye aracı üretmek amacıyla kurdukları tesisle de dünya genelinde ‘itfaiye aracı ihalelerine’ hazırlandıklarını belirtiyor. Katmerci şöyle anlatıyor öyküsünü:

Konya’dan İzmir’e

· Aslen Konyalıyız. Dedemiz, İzmir’e yerleşmiş ve orada katmercilik yaparak geçinmiş. Soyadı kanunu çıkınca da soyadı Katmerci olmuş. Babam subaydı ve memur çocuğu olarak Anadolu’nun birçok yerini görerek yaşayarak büyüdüm. İTÜ’de Elektrik Yüksek Mühendisliği okudum.

68 kuşağıyım

Haberin Devamı

· Elektrik Mühendisliğini seçtim çünkü inşaat mühendisi ve inşaat müteahhitleri zaten çoktu ve ‘onların arasından sıyrılıp zengin olamam’ diyorumdum. Ama elektrik mühendisi olarak onlardan para kazanacağımı düşünüyordum. Üniversiteyi 2 yıl geç bitirebildim. Çünkü öğrenci olayları çok fazlaydı. Klasik 68 kuşağı kavgalarını yaşıyorduk. 1964’te İTÜ’ye girmiştim. Ülkenin komünist olacağından çok korkuyorduk, o yüzden de ülkücüler olarak ciddi mücadele verdik. Mesela, Çetin Altan’ı hiç sevmezdik, sürekli onun toplantılarını basardık. Yıllar sonra kendisiyle bir Tanzanya gezisinde karşılaştım ve helalleştim. Okulu 1971’de bitirdim.

Kayınpederle haddecilik

· Akerlik bittikten sonra kayın pederimle ortak oldum. Kendisi demir tüccarıydı ve ‘haddehane kuralım’ dedi. Kurduk ve işi büyüttük ama ben bu arada inşaata girmiştim ve yap-sat yapıyordum. Bu işten çok iyi para kazandım. Yarısını peşin yarısın senet alıyorduk, senetle malzeme alıp inşaatı yapıyorduk. Bu şekilde iyi sermaye yaptım. Bir süre sonra da kayınpederim ‘oğlum biz ortaklıktan ayrılalım çünkü sen çok hızlı gidiyorsun, beni de batırırsın’ dedi. Ayrıldık ve inşaat işlerine devam ederken kendime bir sac işleme tesisi de kurdum. Baktım ki ustalar benden sac alıyor ve damper ve araç üstü ekipmanlar yapıyorlar; ‘ben mühendisim ben de yaparım’ dedim. 1982’den itibaren araç üstü ekipmanlar yapmaya başladım. 1984’te şirketimizin adını da değiştirerek desmen sadece bu işe odaklandık.

Haberin Devamı

1.5 tonluk silindirle kendimizi kanıtladık

İSMAİL Katmerci, 1990’da Bayındırlık Bakanlığı’nın açtığı 1.5 tonluk yol silindiri ihalesinin kendileri için dönüm noktalarından biri olduğnu söylüyor ve şöyle konuşuyor: “Elimizde iş yoktu. Bakanlık 1.5 tonluk 125 yol silindiri almak için ihale açmıştı. Rakipler, yabancı markalardı. ‘İhale bize kalırsa yaparız’ diye girmiştik, kazandık. Karayollarına eleman gönderip ‘makineyi biz yapacağız, kullandığınız makinelerde aksayan yönleri söyleyin’ dedik. Arızalı bir makine varmış tamiri için gönderdiler. Tamir ettik ama her şeyini resimledik ve kendi üretim projemizi tamamladık. Sonra 1.5 tonluk silindir ihalelerinin tamamını almaya başladık. Yabancılar bu alandan tamamen çekildi. 500’den fazla silindir yaptık. Bu silindirlerle kendimizi işimizde kanıtlamış olduk.”

Haberin Devamı

Japonya’ya Tayvan’a çöp toplama aracı

KATMERCİLER Araç Üstü Ekipman A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Katmerci, ilk ihracatın öyküsünü de şöyle anlatıyor: “İhracata 1993’te Japonya ile başladık. Tokyo’ya çöp toplama araçları sattık. Ardından Tayvan’a da 250 tane ihraç ettik. Şu anda ihracatımız 41 ülkeye yayılmış durumda. ‘Şasi halinde kamyonu’ alıyoruz ekipmanı üretip uyguluyoruz. Ürün çeşidimiz 30’u aştı. İtfaiye, çöp aracı, vidanjör, kanal açma araçları, kurtarıcılar v.s. Bizi ‘üst yapıcı’ seçen ilk marka Renault olmuştu. Mitsubishi, BMC, Ford, Man, Mercedes, Scania gibi küresel devlerin üst yapıcısı olduk. Yılda ortalama 1200-1500 adetlik üretimimiz oluyor. 350 kişilik istihdamımız var. 2011’de 85.7 milyon lira ciro yapmıştık, şu an (9 aylık) 110 milyon liraya yaklaştık. 3-4 aylık işimiz de var. Bu yıl 130 milyonu aşar. İhracatın cirodaki oranı da yüzde 90’a ulaştı.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!