İşte tahliyenin gücü

Havacılık tarihinin en başarılı tahliyesi geçtiğimiz günlerde yaşandı. Kanada«da Toronto Pearson Havalimanı’nda pistten çıkarak yanan Air France«a ait Airbus A340-300«deki 292 yolcu çok kısa sürede uçaktan tahliye edildi.Uçuş ekibinin yüksek eğitimi ve tecrübesi olası bir faciayı önledi. Air France«a ait Airbus A340-300 tipi AF358 sefer sayılı uçak Paris«ten Kanada«da Toronto kentine 292 yolcusuyla havalanmıştı. Yaklaşık 8 saatlik uçuşta, 1999 yapımı F-GLZQ tescilli uçakta 12 mürettebat görev yapacaktı. Uçuş planlandığı gibi gitmiş, A340 Toronto«ya alçalmaya başlamıştı. Bölgeyi kuşatan kötü hava şartları uçak trafiğini aksatıyordu. 15.42 AF358 sefer sayılı uçak inmek üzere 06R/24L pistini karşıladı. Aşırı rüzgar nedeniyle pilotlar inişten vazgeçti.16.00 A340 iniş için piste tekrar yaklaşıyordu. Görgü tanıklarına göre uçak normalden biraz daha ileriye teker koymuştu. Uçakta frenleme başlamış ancak sürat azalmamıştı. A340 pistin bitiminden iki yüz metre sonra durabildi. Uçak çukur alanda ağaçlara çarpmıştı.16.01 Ömür gibi geçen 2 saniyelik sessizlik sonrasında kaptan pilot tahliye emrini verdi. Uçağın orta-arka gövdesi çok ağır hasar görmüş, yaklaşık 10 ton yedek yakıtın bulunduğu kanatlar ise parçalanmıştı. Geç kalmak uçağın yolcularıyla birlikte cayır cayır yanması anlamına geliyordu.Pilotların tahliye anonsuyla kabin ekibi hemen harekete geçti. Yolculara sakin olmalarını söyleyerek panik yapmadan acil çıkış kapılarına yönlendirdiler. Acil çıkış kapıları açıldı. Yolcular «slide« adı verilen şişme kaydıraklardan kayarak uçağı terk etmeye başlamıştı. Kurtarma ekipleri ise hemen harekete geçmiş, 52«nci saniyede uçak başındaydı. Bu süre içinde yolcuların üçte ikisi kabini boşaltmıştı. Başta oluşan panik yine kabin memurlarının iyi eğitimlerinden kaynaklanan bilinçli müdahalelerle önlenmişti. Kaptan pilot kokpitte sıkışmıştı. Normalde A340’da dışarıda yolcuların tahliyesinden sorumlu ikinci pilot, mesul kaptanın görevini üslendi. Uluslararası kurallarda yolcunun uçağı boşaltma süresi olan 90 saniye sona erdiğinde kabinde ikinci pilot haricinde kimse kalmamıştı. 16.03 Kurtarma ekibi kaptan pilotu kokpitten çıkartmıştı. İkinci pilot hemen kabini kontrol etti ve kurtarma ekibine içeride kimsenin kalmadığını bildirdi. İlerleyen yangını söndürmek için uçağa köpük sıkılmaya başlandı.PROFESYONEL EKİPMuhtemel onlarca yolcunun hayatını kaybedeceği kaza profesyonel bir ekip, bilinçli yolcular sayesinde sadece 42 kişinin hafif yaralanmasıyla atlatılmıştı. Bu kaza kabin memurlarının asıl görevini bir kez daha ortaya koydu. Onlar güler yüz göstermek ve iyi hizmet sunmaktan öte yolcuların acil durumda hayatlarını kurtarmak için oradaydılar. Görevlerini başarıyla yaptılar. Yıllarca aldıkları eğitim, profesyonellik ve durumu iyi değerlendirmeleri bugün 292 yolcunun hayatta olmasını sağladı.Artık kazanın araştırılması Kanada Ulaştırma Bakanlığı’nın uzmanlarında. Fren sistemleri, hava durumu, pilotların verdikleri kararlar uzmanlar tarafından değerlendirilip sonuca ulaşılacak. Kazayı oluşturan pilotaj, teknik ve diğer faktörler bir bir değerlendirilecek. Sonuçlar gelecekte muhtemel birçok kazaya ders olacak. Tolga ÖZBEKACİL DURUMA HAZIR OLUNUçağa bindiğinizde kabin memurları emniyetiniz için acil durumlarda yapılacakları anlatan kısa bir brifing verir. Acil çıkış kapılarının yeri, oksijen maskelerinin, can yeleklerinin kullanımı... Milyonda bir başınıza gelebilecek acil durumla ilgili brifingi ne yazık ki yolcuların çok azı dinler. Unutmayın bir gün siz de acil durumla karşılaşabilirsiniz. Bu basit bilgilerle hayat kurtarabilirsiniz:1 Uçağa binerken en yakın çıkış kapısını öğrenin. Bu uçağın ana veya kanat üzerindeki acil kapılarından biri olabilir.2Birçok yolcu koltuk aralıkları daha geniş olduğundan çıkış kapılarının bulunduğu koltukları tercih eder. Bu koltuklara oturursanız acil çıkış kapısını siz açacaksınız. Özürlülere veya bebekli yolculara bu koltuklar verilmez.3Uçuş emniyet brifingini iyi dinleyin. Belki bunları yüzlerce kez duydunuz. Tekrar etmenin hiçbir sakıncası yok.4Kemerlerinizi tüm uçuş boyunca bağlı tutun. Sıkı bağlanmış kemer sizi sert darbelere karşı her zaman koruyacaktır.5Oturduktan sonra ön cepte bulunan acil durum kartlarını gözden geçirin. 6Yolcu uçaklarında her koltuğun altında suya inişlerde kullanılacak can yeleği bulunur. Suya iniş gerçekleşirse kabin memurunun anlattığı gibi can yeleğini takın ve uçağı terk ederken kapıda şişirin.7Kabin basıncında düşme olursa üstten oksijen maskeleri inecektir. Önce kendinize sonra da çocuğunuza maskeyi takın. Maskeden oksijenin «yoğun« geleceğini sakın zannetmeyin. Yavaş yavaş nefes almaya çalışın.8Çarpma durumunda kabin memurları ‘brace’ olarak adlandırılan koruma pozisyonuna geçmenizi isteyecektir. İki elinizi başınızın arkasına alarak eğilin. Bu hareketle başınızı bacaklarınızın arasına alarak çarpma anında koruyabilirsiniz. Eğer yastığınız varsa başınızı korumak için dizlerinizin üzerine koyun.9Sakin olmaya çalışın. Böylece hem çevrenizdekileri hem de kabin ekibini rahatlatıp hayatta kalma şansınızı yükselteceksiniz.A340 KAZALARIYaşanan son olay içinde yolcu bulanan ilk Airbus A340 kazası oldu. Türk Hava Yolları’nın da filosunda 1993’ten bu yana kullandığı 7 adet A340-300 tipi uçak bulunuyor. Uzun menzilli dört motorlu A340’ın 200/300 ile daha fazla yolcu ve menzile sahip 500/600 modelleri var.20 Ocak 1994 Air France’a ait uçak bakım yapılırken kargo kapaklarını açan hidrolik sistemde meydana gelen aşırı ısınma nedeniyle yangın çıktı. A340 tarihinin ilk kazasında uçak yerde yanarak kullanılmaz hale geldi. Ölen veya yaralanan olmadı. 24 Temmuz 2001 Sri Lanka Havayolları’na ait A340, havalimanında yerdeyken Tamil gerillaları tarafından tahrip edildi. Havayolu bu olay sırasında çok sayıda uçağını kaybetti.Hava Kuvvetleri’nde nöbet devriOrgeneral İbrahim Fırtına’nın emekli olmasıyla Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na Harp Akademileri Komutanı Orgeneral Faruk Cömert atandı. 1946’da Samsun Vezirköprü’de doğan Orgeneral Cömert, 1965’te Hava Harp Okulu’ndan, 1966’da Uçuş Okulu’ndan mezun oldu. 1974’e kadar filolarda görev yapan Orgeneral Cömert, 1976 yılında Hava Harp Akademisi’nden mezuniyetiyle kurmay subay oldu. Cömert, 1991’de tuğgeneral, 1995’de de tümgeneralliğe terfi etti. Hava Harp Okulu Komutanlığı yapan Cömert, 1999 yılında korgeneral oldu. Cömert, 2003 yılından geçerli olarak orgeneralliğe terfi etti ve Harp Akademileri Komutanlığı’na atandı. Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na 30 Ağustos 2005’ten itibaren atanan Orgeneral Cömert, Özay Şefika Cömert ile evli ve 2 çocuğu bulunuyor. Orgeneral Cömert, İngilizce biliyor. Orgeneral Cömert’ten boşalan Harp Akademileri Komutanlığı’na ise Orgeneralliğe terfi eden Aydoğan Bababoğlu getirildi.Yangın uçakları İstanbul’da İstanbul Büyükşehir Belediyesi Afet Koordinasyon Merkezi (AKOM) tarafından doğal afetlerde kullanılmak üzere İtalya’dan kiralanan 2 yangın söndürme uçağı hizmete girdi. Kasım ayına kadar görev yapacak Canadair imalatı piston motorlu CL-215’lerden biri Atatürk, diğeri de Sabiha Gökçen Havalimanı’nda hazır bekleyecek. Üçüncü bir uçak da yedek olarak tutulacak. Amfibik yani hem suya hem de karaya inebilen CL-215 tipi uçaklar 5 ton suyu 12 saniye içinde depolarına doldurabiliyor. Menzili 2 bin kilometre olan uçak İstanbul’dan Antalya’ya müdahale edip inmeden geri dönebiliyor. CL-215, 5.5 saat havada kalabiliyor. Belediye olarak ilk defa yangın söndürme uçağı kiraladıklarını belirten Başkan Kadir Topbaş, uçakların İstanbul’un yanı sıra çevre illerdeki yangınlarda da kullanılacağını söyledi.BA İzmir«den uçacakİngiliz Havayolları British Airways (BA), mart 2006«dan itibaren İzmir-Londra Gatwick seferlerine başlıyor. Haftada üç gün karşılıklı yapılacak uçuşlar Boeing 737-400’lerle gerçekleştirilecek. Pazar, pazartesi ve cuma günleri Londra«dan saat 13.30«da kalkacak BA uçağı, 19.15«te İzmir Adnan Menderes«e inecek. Aynı uçak saat 20.00«de İzmir«den havalanıp 22.00«de Gatwick«e ulaşacak. BA Türkiye Ticaret Müdürü Ayşim Arda, İzmir seferleriyle hem tatil hem de iş amaçlı yolculara bağlantı sağlamayı hedeflediklerini söyledi.Sıcak fırsatlarTHY, 31 Ağustos«a kadar İstanbul, Ankara ve İzmir’den Madrid, Barcelona, Lizbon, Nice, Roma, Milano ve Atina«ya gidiş-dönüş, ekonomi sınıfı, vergiler hariç 259 eurodan başlayan fiyatlar uyguluyor.Lufthansa ve Swiss Havayolları, özel yolcu programlarını birleştirdi. Swiss Travel Club üyeleri bundan böyle tüm Lufthansa uçuşlarında, Lufthansa«nın Miles&More üyeleri de tüm Swiss uçuşlarında karşılıklı mil kazanabilecek. Air France, Kazablanka’ya ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş 279 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor.Air India, Bombay’a 419, Bangkok’a 649, Hong Kong’a 699, Tokyo’ya 719, Şanghay’a 719, öğrenciler için THY ile Frankfurt aktarmalı New York ve Chicago’ya 319, Los Angeles’a da 359, dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. Air India«nın THY ile koltuk anlaşması bulunuyor. Türkiye temsilciliğini Üniversal Turizm’in yaptığı havayoluna 0 212 246 74 01 numaralı telefondan ulaşabilirsiniz. Atlasjet, Delta Havayolları ile yaptığı anlaşmayla 11 iç hat noktasına bağlantı verdiği uluslararası havayolu sayısını 32’ye çıkarttı. Alihan evlendiAlihan Tanel, 1999 Depremi’nden sonra Yalova«ya uçakla yardım malzemesi götürürken motoru durunca denize yaptığı mecburi inişle Kokpit sayfasına konuk olmuştu. Aradan yıllar geçti. Alihan, MNG«de başarılı bir havayolu pilotu oldu. Ama hayatındaki en büyük heyecanı geçtiğimiz hafta yaşadı. Sekiz yıllık aşkı Seçil«le hayatını birleştirdi. Tanel çiftine ömür boyu mutluluklar.
Yazarın Tüm Yazıları