Gündem Haberleri

    İşte size Çin otomobili

    Hürriyet Haber
    28.09.2005 - 02:09 | Son Güncelleme:

    Haftalık otomobil dergisi Auto Show, Çin malı otomobillerle ilgili çok çarpıcı bir gerçeği gözler önüne seriyor. Evet, görüntü olarak piyasadaki modellerden farkı olmayan ve bir de yanında çok cazip fiyatlar sunan Çin malı otomobillerin, hayatımıza nasıl kast ettiği yapılan testlerle açıkça ortaya konmuş. Tüm güvenlik standartları göz ardı edilerek üretilen bu araçlar ile yapılacak bir kazada hayatta kalmanın imkanı olmadığı belirtiliyor.

    Çin’in tüm sektörlere olduğu gibi otomobil sektörüne de ‘bulaşması’ kaçınılmazdı. Bu bulaşmanın etkileri Uluslararası Frankfurt Fuarı’nda kendisini gösterdi. Çinli firmalar ilk kez uluslararası bir arenada gövde gösterisi yaparken, piyasaya çok etkili gireceklerinin de sinyallerini verdiler. Ama peki bir otomobil için olmazsa olmaz olan güvenlik kriterleri...

    Avrupa pazarına giren 15 bin Euro değerindeki Jiangling Landwind isimli Çin yapımı arazi aracı bunu tüm çıplaklığı ile ortaya koyuyor. Fiyat olarak çok cazip olan bu arazi aracının Alman otomotiv test kuruluşu ADAC’nin Landber’deki tesislerinde gerçekleştirdiği çarpışma testi sonuçlarına göre; bu aracın dünya çapında geçerli olan tüm güvenlik standartları göz ardı edilerek üretildiği ortaya çıktı.

    80’LERİN TEKNOLOJİSİNE SAHİP

    Landwind için, 1980’lerin teknolojisine sahip olan ve günümüz güvenlik standartlarından dağlar kadar uzak yöntemlerle üretilmiş bir arazi aracı yakıştırması yapılıyor. Euro-NCAP’ın gerçekleştirdiği çarpışma testlerinde ise neredeyse tüm yeni modeller, sağlam karoserleri, optimize edilmiş darbe emici deformasyon bölgeleri, ön, yan ve perde hava yastıkları, kemer gergileri, gergi şiddeti kontrolleri ve yaygın kullanılan elektronik sensörler sayesinde en azından 4 yıldız alabiliyor.

    Tüm bunların araçlarda kullanılması, üretim maliyetlerini gerçekten çok artırıyor. Bu çerçevede piyasaya çıkacak olan yeni bir otomobil, dünya çapındaki tüm güvenlik standartlarını karşılayabilmesi için en azından 80 çarpışma testine tabi tutuluyor. İlk testlerde otomobilin, milyonlarca Euro değerindeki, elde üretilmiş prototipleri parçalanıyor ve buradan elde edilen sonuçlarla araçta gerekli geliştirmeler yapılıyor.

    HAYATTA KALMANIN İMKANI YOK

    Landwind’in tasarımcılarının bunları sorgulamadıkları kesin. Aracın baz versiyonunda sadece sürücü hava yastığı bulunuyor, ancak bu donanımın da herhangi bir koruyucu katkısı olmuyor. Önden çarpma testinde (64 km/s hızla yüzde 40 örtüşmeli çarpışma) hava yastığı görevini hiçbir şekilde yerine getirememiş. Bunun nedeniyse karoserin, sanki meşrubat kutularında kullanılan tenekeden üretilmişçesine yumuşak olması. ADAC’nin çarpışma testlerini yöneten yetkilisi Volker Sandner’in yorumu durumun ağırlığını çok iyi açıklıyor: ’Hayatımda böyle bir şey görmemiştim!’

    Test sırasında aracın burun kısmında olması nedeniyle direksiyon kutusu, darbeyi ilk alan unsurlardan biri oldu ve darbeyle birlikte tüm direksiyon sütununu aracın iç mekanın derinliklerine doğru itti. Ayrıca aracın yapısal tasarımı tam bir fiyasko. Bu nedenle direksiyon sütunu, sürücünün çenesinde bir aparkat gibi patladı. Kemer çizgisinin alt kısmında yaşananlarsa çok daha dramatikti: Davlumbaz-A sütunu aralığındaki sac yapı o kadar zayıf ki ön tekerlek, oturma alanına kadar girdi, bacak bölmesinin genişliğini sıfırladı ve bu bölgede bulunan zarar görebilecek her şeyi paramparça etti. Böyle bir kazada hayatta kalmanın imkanı yok.

    Landwind yandan çarpma testlerinde de başarısız oldu. Araçta yan hava yastıkları, opsiyonel olarak bile satın alınamıyor ve bu eksikliğin sonuçları ölümcül oluyor. Sürücünün tavan kirişine çarpan başında ölümcül yaralanmalar oluşuyor.

    10 kilo fark ile Avrupa’ya girdi

    Böyle bir otomobilin nasıl olup da AB ülkelerinde piyasaya çıkış izni alabildiği merak konusu. Neticede bu ülkede AB’nin kendi çarpışma testi kriterleri geçerli. Sorunun cevabı, ilginç bir ‘bypass’, bir yasa boşluğu olabilir. Neticede AB kaza normları, toplam ağırlıkları 2 bin 500 kilograma kadar olan araçlar için geçerli. Landwind ağırlığı ise 2 bin 510 kilogram. Sonuç olarak her zaman ucuzluk iyi değildir. Öncelikle de konu Landwind olunca. Bu otomobili satın alırken yapılan tasarruf, maalesef kullanıcının kendi sağlığından tasarruf etmesi anlamına geliyor.

    Baz fiyatı 15, üst fiyatı 20 bin Euro

    Jiangling Motor CO.(JMC) tarafından Çin’de üretilen Landwind, Isuzu Rodeo/Opel Frontera ikilisine çok benziyor. Aracın 5 kapılı versiyonu ilk etapta Isuzu’nun dizel (2.8 litre 93 beygir) ve iki adet benzinli Mitsubishi (2.0 litre 115 beygir, 2.4 litre 125 beygir) motoruyla piyasaya çıkacak. Baz benzinli motora sahip versiyonlar sadece arkadan itişli olarak alınabilirken, diğer iki motor seçeneği önden çekişli veya dört çekişli olarak alınabiliyor. Klima, park asistanı, alüminyum alaşımlı jantlar, CD’li radyolar ve deri döşeme, tüm modellerin standart donanımları arasında. Baz fiyatı 15 bin Euro olan Landwind’in üst modeli ise 20 bin Euro’ya satılıyor.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı