"Uğur Cebeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Uğur Cebeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Uğur Cebeci

İstanbul’un TAV ilçesi

16 bin kişinin çalıştığı Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali, günde ortalama 35 bin kişiyi ağırlıyor. Yolcuların, karşılamaya ya da uğurlamaya gelenlerin yarattığı trafik baş döndürücü.

Oteli, otomobil kiralama ofisleri, hiç kapanmayan bankaları, lostra salonları, çiçekçisi, fotoğrafçısı, kuaförü, eczanesi, restoran ve kafeteryalarıyla terminal 7 gün 24 saat sayısız hizmet sunuyor. Gate adlı, Türkçe-İngilizce 70 bin tirajlı bir dergisi bile var. Bu dev terminalde tüketim rakamları da şaşırtıcı boyutta. Örneğin elektrik tüketimi her biri 10 bin nüfuslu üç ilçenin kullandığı enerjiye eşit. Ayda 5 ton kırmızı et, 33 bin adet yumurta, 70 bin adet ekmek kullanılıyor. İşte çarpıcı rakamlarla bir terminalin portresi...

Baraj dolduracak kadar su kullanıldı

 Terminalde 295 tuvalette ayda ortalama 31 bin tuvalet kağıdı kullanılıyor.

 Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde açılıştan bugüne kadar 1 milyon 652 bin ton su tüketildi. Bu miktar Ömerli Barajı’nın su kapasitesinden 2 ton fazla. 

Terminalde kullanılan elektrik gücü 30 MVA. Bu güç yaklaşık olarak 10’ar bin nüfuslu 3 kasabayı besleyebilecek kapasitede. Kesinti sırasında devreye giren jeneratörün gücü ise 18 MVA, yani orta büyüklükteki 2 kasabayı besleyebilecek güce sahip.

 Terminalde bugüne kadar 280.250.000 kwh elektrik, 6.036.000 metreküp doğalgaz, 3.403 ton LPG tüketildi.

 179 bin metrekarelik katlı otoparkta bugüne kadar 7 milyon 209 bin araç park etti.

 Saatte ortalama 9 bin bagaj ayırma kapasitesine sahip Bagaj Handling Birimi’nde bugüne kadar toplam 56 milyon adet bagaj işlem gördü.

 Arıza ve bakımların koordinasyonunu üstlenen Terminal Operasyon Merkezi’ne günde ortalama 150 başvuru geliyor. Yılda ortalama 26 bin çağrıya karşılık veren merkez, terminalin açıldığı 10 Ocak 2000’den bugüne kadar 159 bin çağrı aldı.

GIDALAR ORDUYA YETECEK KADAR

Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde 44 noktada yemek servisi yapılıyor. 10 bin 307 metrekarelik alana yayılan restoranlar toplam 4 bin 500 kişilik. Gıda üreten kuruluşlar HACCP (Kritik Kontrol Noktalarında Risk Analizi) ve ISO 9001: 2000 Kalite Yönetim Sistemi belgelerine sahip. Terminalin aylık gıda tüketimi şaşırtıcı boyutlarda: 9 ton bakliyat, 4 ton un, 3 ton pirinç, 5 ton beyaz et, 1,5 ton tavuk biftek, 70 bin adet ekmek ve unlu mamul, 40 kilo kahve, 200 kilo filtre kahve, 5 ton kırmızı et, 1,5 ton dana eti, 1 ton makarna, 36 ton meyve, 40 ton sıkma portakal, 26 ton sebze, 5 ton domates, 40 ton içme suyu, 60 ton süt ürünü, 1,5 ton şarküteri ürünü, 500 kilo jambon, 2 ton şeker, 5 ton yağ, 33 bin yumurta.

FREE SHOP’LARIN İYİ MÜŞTERİLERİ TÜRKLER

Atatürk Havalimanı Gümrüksüz Eşya Satış Mağazaları İşletmecisi ATÜ’nün verilerine göre müşterilerin yüzde 52’sini Türkler oluşturuyor. Free Shop’larda en çok yüzde 31’le çikolata ve şekerleme satılıyor. Bunu yüzde 24’le tütün mamulleri, yüzde 20’yle parfüm, kozmetik, yüzde 18’le alkollü ürünler izliyor. İçki kategorisinde rakı açık ara önde.

215 BİN KİŞİYE ÖZEL AĞIRLAMA

Atatürk Havalimanı İşletmecisi TAV, 2001 sonunda önemli kişiler için "primeclass" adlı özel karşılama ve uğurlama bölümünü hizmete soktu. Bugüne kadar 215 bin yolcuya hizmet veren bölümden birçok ünlü isim yararlandı. Bunların aralarında müzisyen Goran Bregoviç, oyuncu Pamela Anderson, cazcı Diana Krall, şarkıcı Eros Ramazotti, manken Adriana Karembeu, modacı Santo Versace, Formula Başkanı Berny Eclestone, film yönetmeni Renny Harlin, Dünya Bankası Türkiye Direktörü A. Chibber, FIFA Hakemi P.L. Collina, Formula 1 Jaguar’ın pilotu Mark Webber, Formula 1 Mercedes pilotu Kimi Reikonnen de yer aldı.

16 BİN EŞYA UNUTULDU

Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde hizmete girdiği günden bu güne kadar toplam 16.769 adet eşya bulundu. Bunlardan 13.900’ü sahiplerine teslim edildi. Halen kayıp eşya depolarında 2.869 parça eşya var. Bir yıllık bekleme süresini dolduran 7.216 parça eşya kermeslerde açık artırmayla satıldı. Unutkan yolcuların eşyalarının satışından bugüne kadar toplam 110 milyar lira elde edildi. Gelir eğitim vakıflarına bağışlandı.Cahit AKYOL

THY’den cep telefonu araştırması

Türk Hava Yolları, uçakta kapı kapatılıncaya kadar yolcuların cep telefonlarıyla görüşmelerine izin verilmesi konusunda ön çalışma başlattı. Teknik ve Uçuş İşletme tarafından yapılan araştırmanın sonuçlarına göre yurtdışında bir çok havayolunun uyguladığı gibi yolcuların uçak kapısının kapanmasına kadar geçen sürede cep telefonlarıyla görüşülmesine izin verilecek. Kapı kapanmasıyla birlikte anons yapılarak yolcuların telefonlarını kapatması istenecek.

Havacılık dünyasının en büyük tartışmalarının başında cep telefonu sinyallerinin uçak sistemlerine ne kadar zarar verip vermediği geliyor. Yapılan testler, sinyallerin uçak sistemlerine ölümcül zarar vermediğini ortaya koyuyor. Ancak çok farklı nesil ve modeldeki cep telefonları nedeniyle uzmanlar bu konuda yüzde yüz garanti vermiyor.

Cep telefonu sinyalleri yatay düzlemde yayılıyor. Sinyaller açık telefonlar tarafından en çok uçakların alçak irtifada oldukları kalkış ve iniş sırasında alınıyor. Uzmanlar bu durumun risk içerdiğine dikkat çekiyor. Seyir irtifasına ise cep telefonu sinyalleri nadir ulaşıyor.

Halen Boeing ve Airbus, uçaklarda cep telefonlarının her an kullanılabilmesi için özel sistemler geliştirilmesine destek veriyor. İlk denemesi bu yıl içinde Boeing 777’de yapılacak sistemde yolcuların cep telefonu sinyalleri uçağa konulacak özel bir antenle uyduya aktarılacak. Böylece kesintisiz cep telefonundan görüşülebilecek. Ücretlendirme uydu telefonu tarifesinden olacak. Aeromobile şirketi tarafından geliştirilen sistemin 2007’de havacılık otoriteleri tarafından onaylanıp hizmete girmesi bekleniyor. Tolga ÖZBEK

Havacılar Singapur’da

Yılın ilk büyük havacılık fuarı Singapur’da kapılarını açıyor. 21 Şubat’ta Changi Havalimanı’nda başlayacak Asian Aerospace Fuarı’nın, gerek sivil gerekse de askeri pazardaki büyük projeler nedeniyle epey hareketli geçeceği tahmin ediliyor. Fuarın en büyük uçağı, ilk kullanıcı Singapur Havayolları renklerine boyanmış Airbus A380 olacak. Airbus, A380’in geç teslimat nedeniyle aralarında soğuk rüzgar esen Singapur Havayolları’nın gönlünü almaya çalışacak. Boeing ise yeni uçağı 787 için Singapur Havayolları için satış şansını artırmayı planlıyor.

Şubat fırsatları

Gulf Air, ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş Bangkok 365, Johannesburg 525, Dubai 199, Katmandu 470, Doha da 270 eurodan başlıyor.

KLM, Paris’e 189 eurodan başlayan fiyatlarla uçuş imkanı sunuyor.

VIP Terminali açılıyor

İstanbul Atatürk Havalimanı Özel Hangarlar Bölümü’nde yapılan VIP yolcu terminali 25 Şubat’ta Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın katıldığı törenle hizmete giriyor. Özel yolculara gümrük ve pasaport hizmetleri de verilecek terminal, Tepe Akfen ortaklığı (TAV) tarafından inşa edildi. VIP Terminali’nin işletimi Gözen Havacılık tarafından yapılacak.

Uzakdoğu trafiği büyüyor

Türk Hava Yolları Uzakdoğu’da seferlerini artırmak üzere harekete geçti. İlk etapta İstanbul-Pekin-Şanghay seferleri her güne çıkartıldı. Aynı zamanda filoya yeni katılan Airbus A330’ların ilk uzun menzilli noktası olan bu seferler, 1999’da başlamıştı. THY’nin bölgedeki yeni noktası ise haziran ayında başlanacak Japonya’da Osaka olacak. Ayrıca Singapur ve Bangkok uçuşlarının da ayrılması planlanıyor.

Tasarla, yap, uç

Türk Hava Kurumu (THK) üniversiteler arasında model uçak yarışması düzenliyor. Tasarla-Yap-Uç (TYU) olarak adlandırılan yarışmada üniversite öğrencileri kendi tasarladıkları elektrik motorlu radyo kontrollü ile yarışacaklar. THK’nın İzmir/Efes Havaalanı’nda düzenlenecek yarışma 2-4 Haziran tarihleri arasında yapılacak.

İki yeni kitap

Yrd.Doç.Dr. Melih Cemal Kuşkan, A’dan Z’ye Dünya Uçakları ve Helikopterleri kitabının genişletilmiş ikinci baskısıyla okuyucularla buluşuyor. Nisan Kitabevi tarafından basılan kitap, halen kullanımdaki tüm uçak ve helikopterlere ait kod ve teknik özellikleri detaylı olarak ele alıyor.

Araştırmacı Nevzat Çağlar Tüfekçi, Milas-Bodrum Havalimanı’nın yapım süreci ve isim mücadelesinin öyküsünü "Kuşlar, Balıklar ve Uçaklar" kitabında anlatıyor.
X

YAZARIN DİĞER YAZILARI