Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

İstanbul’un merkezinde, üç denizin kesişme noktasında Ataköy Marina

Bakırköy sahilindeki Ataköy Marina, Marmara kıyısında, Karadeniz’le Ege’yi birbirine bağlayan koridorun üzerinde. Atatürk Havalimanı’na yaklaşık beş kilometre uzaklıkta. 700 tekne kapasitesi olan tesisler mega yatları da ağırlıyor.

Kaptan Yılmaz Dağcı Ataköy Marina’nın kurulmasını sağlayan kişi, aynı anda canlı tarihi. Şu anda 83 yaşında. Galatasaray Lisesi’nden mezun olduktan sonra uzun yıllar Norveç’te yaşamış, kaptanlık yapmış. Daha sonra Türkiye’ye dönmüş. Dağcı’yla, 1980’lerde, marinanın mendirek taşlarının atıldığı günlerde tanışmıştık. Ne kadar heyecanla çalıştığını hálá hatırlıyorum.

Tesisin kurulmasında, dönemin başbakanı Turgut Özal’ın önemli bir rolü var. Ataköy Marina, devrim niteliğindeki yap,işlet,devret projesi kapsamındaki ilk örneklerden biri. Yenilikçi yaklaşımıyla, Türkiye’de marinacılığa ufuk açtı. Marina Regatta, Marina Otel ve Tower Otel’i içeren geniş kapsamlı bir tesisin nasıl gerçekleştirilmesi gerektiğini gösterdi. Bayraktar Grubu’nun 1985’te gerçekleştirdiği projenin, o dönemde Miami’de bile örneği azdı.

MARİNA KABUK DEĞİŞTİRİYOR

Zamanla marinanın eğlence yerlerinde ciddi problemler yaşanmaya başladı. 1998’de Özelleştirme İdaresi’ne geçti. 2005 Martı’nda, marina kompleksi Şadan Kalkavan, Fuat Milas, Gündüz Kaptanoğlu, Eşref Cerrahoğlu, Metin Kalkavan gibi 45 ünlü işadamının kurduğu Denizciler Ataköy Turizm ve İnşaat’a (DATİ)devredildi. Tesise 120 milyon dolar, çevresindeki 300 dönümlük arazinin işletme hakkı için de 199 milyon dolar ödeyen DATİ, 456 milyon dolarlık yatırımla yepyeni bir marina oluşturmak için kollarını sıvadı. Kadrolarını yeniden yapılandırarak ilk yılın sonunda kár elde eden bir işletme haline getirdi.

Marinanın müdürlüğünü Osman Serdar Çıtak yürütüyor. 700 tekne kapasiteli marinanın, 70 teknelik çekek yeri, bir küçük vinci bulunuyor. Marina, çekek alanı olmaya pek müsait değil. Yakıt iskelesi, sahil güvenlik tesisleri, havuzu, club’ı ve bir lüks restoranı bulunuyor. Ancak yemek kalitesinin çok iyi olduğu söylenemez. Geniş bir otoparkı var. Şehir merkezine ve Atatürk Havalimanı’na kolayca ulaşmak mümkün. Deniz Otobüsü’yle 30 dakikada, şehrin öteki kıyısındaki Bostancı’ya geçilebiliyor.

BOŞ YER BULMAK ZOR

Ataköy Marina talep yoğunluğu nedeniyle, daima dolu. Boş yer bulmak zor. Birçok önemli yarış, Ataköy Marina’sından başlıyor. Geçen yıllarda Teoman Arsay’ın liderliğinde Karadeniz ve Marmara rallileri yapılmıştı. Şu anda Açıkdeniz Yat Kulübü (AYK) yat yarışları düzenliyor.

Ataköy Marina, yeni yatırımlarla megayatların ve dev yolcu gemilerinin uğrak yerlerinden biri olmaya hazırlanıyor. Zeytinburnu Port projesiyle birlikte bölgenin dokusunu değiştirmeye aday.

Marina çevresinde tekneyle gezilecek yerler

İSTANBUL BOĞAZI

Yaklaşık 15 mil uzunluğundaki Boğaziçi, dip ve üst akıntıları, yoğun gemi trafiği nedeniyle çok dikkatli seyir yapılması gereken bir bölge. Ters akıntıları nedeniyle ciddi sorunlara yol açabiliyor. 6 milden fazla sürat ve yelkenle seyir yapmak yasak. Büyük gemilerin dalgalarından etkililenilebileceği hep akılda tutulmalı. Avrupa Yakası’ndaki fenerlerde yeşil ışık yanar. Ahırkapı’dan başlayan fener zinciri, Salıpazarı, Ortaköy Burnu, Kuruçeşme Parkı, Arnavutköy Akıntı Burnu, Bebek Koyu, Aşiyan Burnu, İstinye Kireçburnu ile devam eder. Karadeniz çıkışında Büyükdere, Rumeli Kavağı ve Rumeli Feneri’yle son bulur. Kırmızı yanan Anadolu Yakası fenerleri ise Kadıköy, İnciburnu, Haydarpaşa, Kızkulesi, Beylerbeyi, Çengelköy, Kandilli, Kanlıca, Selvi Burnu, Paşabahçe zinciriyle Karadeniz’e kadar devam eder. Boğaziçi’nin sakin koyları Bebek, İstinye ve Tarabya.

POYRAZKÖY

Anadolu Feneri’ni geçtikten sonra, askeri bölgeye yakın bir alanda bulunuyor. Boğaziçi’nde gezinti yapan teknelerin son durağı. Aynı zamanda balıkçı barınağı. Sahilde birkaç kır lokantası bulunuyor. Bağlama ve gece konaklamak için uygun değil. Karadeniz’in sert lodosuna açık.
X