Gündem Haberleri

    İstanbul trafiğinde yetkili çok

    Hürriyet Haber
    04.05.2000 - 00:00 | Son Güncelleme:

    İstanbul'da ulaşımla ilgili yetkiler birçok kurum arasında dağılmış durumda. Büyükşehir Belediyesi, Emniyet Müdürlüğü, Jandarma, Ulaştırma Bakanlığı... Hepsi İl Trafik Komisyonu'nda bir araya geliyor.

    Bu yıl Trafik Haftası'nın özel bir anlamı vardı. Deprem önlemleri çerçevesinde Büyükşehir Belediyesi, bazı cadde ve sokaklara park yasağı uygulamasını sembolik olarak başlatacaktı. Sorun da bu noktada ortaya çıktı. Çünkü kararı alan kurum Büyükşehir Belediyesi'ydi ama uygulayacak olan Trafik Denetleme Şubesi'ydi.

    Bu vesileyle İstanbul ulaşımında yaşanan çok başlılık tekrar gündeme geldi. Ve tarafların tamamının bu çok başlılıktan ve yetki çatışmasından şikayetçi olduğu ortaya çıktı. Aslında ulaşımla ilgili en basit rakamlar bile, durumdan şikayet etmemenin mümkün olmadığını gösteriyor.

    İşte tablodan kısa bir kesit: İstanbul'da kentiçi ulaşımı 16 farklı ulaşım aracıyla sağlanıyor. Bu ulaşım türlerini, devlet birimleri, belediyeler ve özel kişiler işletiyor. Yani 50 bin farklı işletmeci sözkonusu. Mesela yalnızca deniz ulaşımında üç ayrı kurum var: Denizcilik İşletmeleri'ne bağlı Şehir Hatları vapurları, Büyükşehir'e bağlı deniz otobüsleri ve özel deniz motorları. Bu nedenle trafikte kim kimdir sorusuna cevap aradık.

    l İL TRAFİK KOMİSYONU:

    2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu'na göre kuruldu. Vali tarafından yönetiliyor. Büyükşehir Belediye Başkanı, İl Emniyet Müdürü, İl Jandarma Komutanı, İl Milli Eğitim Müdürü, Karayolları 1. Bölge Müdürü, Karayolları 17. Bölge Müdürü, Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu, İstanbul Teknik Üniversitesi, Trafik Kazalarını Önleme Derneği ve İstanbul Ticaret Odası temsilcilerinden oluşuyor.

    l BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ULAŞIM VE KOORDİNASYON MERKEZİ (UKOME):

    Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı. 3030 Sayılı Belediye Kanunu'na göre kuruldu. Büyükşehir'e bağlı Altyapı, Planlama ve Koordinasyon Daire Başkanı tarafından yönetiliyor. Karayolları, Denizcilik İşletmeleri ve Devlet Demir Yolları'nın temsilcilerinden oluşuyor.

    l TRAFİK DENETLEME ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ:

    İstanbul Emniyet Müdürlüğü'ne bağlı. İl Trafik Komisyonu'nun sekreterya görevini yapıyor. Dolayısıyla İl Trafik Komisyonu'na yapılan bütün müracaatlar burada toplanıyor. Trafikten sorumlu emniyet müdür yardımcısı tarafından yönetiliyor. Trafikteki denetleme yetkisi tamamen bu kurumun elinde.

    l KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ:

    Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı. İl genelinde sorumluluk alanındaki kara yollarının bakım, onarım ve sinyalizasyonundan sorumlu (E-5 ve TEM ile bağlantı yolları). Yapılan bir kanun değişikliğiyle denetleme görevi yapmıyor.

    l TÜRKİYE DENİZCİLİK İŞLETMELERİ ŞEHİR HATLARI:

    Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı. Deniz ulaşımında kullanılan vapurların işletmesi bu kuruma ait.

    l DEVLET DEMİR YOLLARI BANLİYÖ HATLARI:

    Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı. Demir yolu ulaşımında kullanılan Anadolu ve Avrupa yakasındaki banliyö trenlerini işletiyor.

    l JANDARMA İL KOMUTANLIĞI:

    İstanbul çevresinde polisin yetki alanı dışında trafik denetlemesi görevini yürütüyor.

    TRAFİK HAFTASI

    Trafik Haftası etkinlikleri sürüyor. Önceki gün Büyükşehir Belediyesi Taksim'de dün de Kadıköy Meydanı'nda ilk park yasağı levhalarını koydu. Trafik Polisi, çekicilerle kazalarda hurdaya uğramış otomobilleri sokaklarda dolaştırdı. Trafik Haftası'nda eğlence de eksik değil. Konserler veriliyor, palyaçolar gösteriler yapıyor. Bugün Cemal Reşit Rey Salonu'nda çok sayıda ödül verilecek.

    ÇATIŞMA KOMİSYONLA BELEDİYE ARASINDA

    Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Hitay Güner, yaşanan yetki çatışmasını vurguluyor:

    ‘‘Demir Yolları ve Karayolları gibi kurumlarda herhangi bir çatışma yok. Çatışma, İl Trafik Komisyonu ile Büyükşehir Belediyesi arasında yaşanıyor. Bunun nedeni de iki kurumun görev tanımlarının yasalarda iyi çizilmemiş olması. Yasalardaki yetki tanımlarında çelişkiler olduğu için iki kurum da göreve sahip çıkıyor. Yetkinin tek elde toplanmasının mümkün ve doğru olduğuna inanmıyorum. Her iki kuruma da ihtiyacımız var. Yapılması gereken iki kurum arasındaki koordinasyonun iyileştirilmesi ve görev ayrımlarının iyi tanımlanması.’’

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı