"Uğur Cebeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Uğur Cebeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Uğur Cebeci

İstanbul-Edremit 73 TL

Kalkış için upuzun piste gerek yok. Hem helikopter hem de uçak. Bir saat 15 dakikada İstanbul’dan Edremit’e uçuyor. Ama sadece 12 litre yakıt harcıyor. Yani uçuş 73 TL’ye mal oluyor. İsterseniz, indikten sonra garajınıza koyun. Karşınızda Airex Havacılık Fuarı’nda 10 adet satılan çok hafif hava aracı gyrokopter!

Sportif havacılıkta bir devrim yaşanıyor. Yeni nesil teknolojiler farklı tasarımlarla buluşuyor. Yükselen performans uçuş emniyetiyle birlikte sunuluyor. Hem helikopter hem de hafif uçak gyrokopter, yeni nesil hava araçları arasında son yıllarda en büyük ilgiyi çekiyor.
Üç gün süren ve bugün kapılarını kapatacak Airex Havacılık Fuarı’nda Alman AutoGyro ve İspanyol Ela şirketlerinin farklı modelleri ziyaretçilerle buluştu. AutoGyro’nun Türkiye temsilcisi FG Havacılık 10 gyrokopter sattı. Airex nedeniyle özel indirim var. Ela’nın temsilcisi İzmirli Fly Alaçatı yeni satış anlaşmaları için görüşmeler yaptı.
Bazı modellerin kokpiti açık. İki pilot önlü-arkalı oturuyor. Örneğin Ela 07’nin fiyatı 50 bin Euro, AutoGyro MTO Sport’un fiyatı Türkiye teslim 57 bin Euro Euro’dan başlıyor. Saatte 180 kilometre hıza çıkabilen gyrokopterlerin menziliyse 600-700 kilometre arasında değişiyor.
Kapalı kabin veya yan yana pilotların oturduğu modeller de var. AutoGyro Calibus 80 bin Euro. Sıcak yerlerde uçanlar açık kokpiti, helikopter hissi almak isteyenler yan yana oturma düzeni olan modelleri tercih ediyor. Bu tasarıma sahip AutoGyro Cavalon 100 bin Euro. Seçim tamamen müşteriye kalmış.
* NASIL UÇUYOR: Gyrokopterde motor kabinin hemen arkasında ve terste. Helikopterdeki gibi ana pallerin motorla bağlantısı yok. Ama kanat gibi kullanılıyor. Gyrokopter hızlandıkça kumanda almaya başlıyor. Geniş görüş açısı, önlü-arkalı modellerde kıvrak uçuş performansı pilotları cezbediyor.
* PİSTE GEREK YOK: Havalanmak için 100 metrelik düz bir alan yeterli. Çok kısa sürede yerden kesiliyor.
* ÇOK EMNİYETLİ: Ultralight yani hafif uçak sınıfındaki hava aracı helikopterlerin motor durduğunda yaptıkları ‘oto-rotasyon’ gibi aerodinamik olarak süzülüyor. Yavaşlayıp teker koyuyor. İniş mesafesi sadece 10 metre. Bu açıdan yüksek emniyete sahip. Mecburi inişlerde büyük avantaj. Yani uçak gibi geniş, boş arazi aramaya gerek yok.
* SAATTE 12 LİTRE HARCIYOR: Gyrokopterlerin birçoğu Rotax serisi motorlar kullanıyor. Yeni nesil teknoloji sayesinde bir saatlik uçuşta 12 litre yakıt harcıyor. Otomobil benziniyle de uçabilen gyrokopterin bir saatlik uçuşun yakıt maliyeti 55 TL civarında.
* VERGİSİ YOK: Gyrokopterler hafif uçak sınıfında olduğu için sportif havacılığa giriyor. Yıllık Motorlu Taşıt Vergisi (MTV) ödemiyor. Ortalama bir uçağın yıllık MTV’si 5 bin TL civarında.
* GARAJINIZA KOYUN: Gyrokopterler uçak gibi hangarda yer kaplamıyor. İsterseniz bir treylerle aracınızın arkasında uçacağınız yere getirip götürebilirsiniz. Garajınızda tutabilirsiniz.
* BAKIMI UCUZ: 200 uçuş saati veya yıllık bakım maliyeti yaklaşık 500 Euro. Bunun dışında ekstra bakım yapılmıyor.
* BİR AYDA PİLOT OLUN: Hava aracını uçurmak için 25 uçuş saati ve 60 saat de yer dersi almak gerekiyor. Eğitimin maliyeti 5 bin 500-7 bin Euro arasında. Tüm bu süreç yaklaşık bir ay sürüyor.

EDREMİT’E MERKEZ AÇILIYOR

FG Havacılık, Balıkesir Edremit Koca Seyit Havalimanı’nda gyrokopterler için eğitim ve bakım merkezi açıyor. Önümüzdeki ay inşaatı tamamlanacak hangarla birlikte uçuş okulu da faaliyete geçecek. İstanbul’da da yer almak için görüşmeler yapılıyor. Fly Alaçatı ise Çeşme/Alaçatı’daki kendi meydanında faaliyet gösteriyor.

39 bin feette duş

Airex’e Emirates Havayolları’na ait A380’i getiren Airbus, dev yolcu uçağıyla İstanbul’u selamladı. İki katlı uçağın first class’ında sadece burada oturan yolculara hizmet veren bir duş bulunuyor. İki dakika boyunca su yüksek basınçla püskürtülüyor. Uzun uçuşlarda yolcular duş alıp indiklerinde kendilerini ferahlamış hissediyor. Jetlag yani saat farkının etkilerini azaltan bu hizmet first class yolcuları arasında büyük ilgi görüyor. Yolcuların yüzde 85’i uçakta duş alıyor. Bu hizmet için Emirates A380’de bir tonluk özel su deposu taşıyor. Ekstra ağırlık uçağın yakıt sarfiyatını artırsa da havayolları arasında bir ilk olan hizmet sayesinde Emirates’in 12 koltuklu A380 first class’ında yer bulmak çok zor.

Özel görevin uçağı King Air

Airex’te sergilenen sivil uçaklar arasında Hawker Beechcraft’ın askeri özel görevlerde kullanılan, özel radar ve kameralara sahip King Air 350 modeli dikkat çekti. King Air 350’nin kabiniyse iki sedye taşıyacak şekilde ‘ambulans uçak’ konfigrasyonuna sahipti. Türk Silahlı Kuvvetleri, bu tip uçaklardan beş adet kiralayacak. İki yıllığına 70 milyon dolar ödenecek projede pilotlar Kara Kuvvetleri’nden olacak. İhaleyi kazanan Santay Havacılık bakım ve diğer hizmetleri verecek. Uçaklar Güneydoğu’da kullanılacak. Özel kameralarla görüntü alınacak. İlk uçak temmuz ayında Türkiye’ye geldi. Ekim’e kadar toplam beş uçak teslim edilmesi planlanıyor. Ancak 1995 model ilk uçağın henüz kabulü yapılmadı. Fiyatın yüksekliği tartışılırken uçakta bazı ek sistemlerin konulması talep edildiği öğrenildi. Kiralama yerine bu uçakların satın alınması da Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından tartışılıyor.

X

YAZARIN DİĞER YAZILARI