İran boru hattında 55 milyon dolarlık Refahyol faturası

Hürriyet Haber
23.03.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

İran doğalgazı boru hattı ihalesinde Refahyol yönetiminin yaptığı hata, pahalı bir biçimde düzeltildi. STFA-Fernas ortaklığının 117 milyon dolara üstlendiği Doğubayazıt-Erzurum boru hattı ihalesinde, boruların çapı zorunlu olarak büyütüldü. Bu yüzden ihale bedeli, 172 milyon dolara çıkarıldı.

Refahyol Hükümeti'nin, İran doğalgazı boru hattı ihalesinde yaptığı hatalı tercihin faturası millete çıkacak. İran doğalgazını taşıyacak boru hatttının Doğubayazıt-Erzurum bölümünü, Refahyol döneminde açılan ihale sonucu 117 milyon dolarla kazanan STFA-Fernas, ihale bedelini 172 milyon dlara çıkardı. Botaş ile STFA-Fernas arasında bu fiyat üzerinden yeni sözleşme imzalandı.

Bu hattın diğer bölümleri için, geçen hafta yaptığı ihalede beklediğinden daha düşük teklifler alan Botaş, böylece, diğerlerinden farklı olarak özkaynaklardan finanse edilecek bu projenin maliyetini ‘tek kalemde’ 55 milyon dolar arttırmış oldu, Yetkililer, STFA-Fernas ile yapılan yeni sözleşmeye gerekçe olarak, ‘‘Boru hattının kapasitesine ilişkin kriterlerin, baştan yanlış belirlenmesi’’ gösteriliyor.

Refahyol döneminde açılan, ancak Doğubayazıt-Erzurum hattı dışında iptal edilen ilk ihalede, İran gazının taşıyacak boru hattının çapı 40 inç olarak belirlenmiş, firmalar tekliflerini buna göre vermişlerdi. Ancak, bu hattan sadece İran gazı değil, Kafkaslar ve Hazar projeleriyle gelecek, daha fazla doğalgaz taşınacağı ‘geç farkedilince’ hattın çapının 48 inç olması gerektiği anlaşıldı.

BAKAN DA İTİRAF ETTİ

Refahyol Hükümeti'nin farkedemediği bu durum, Anasol-D hükümetince belirlendi ve düşük kapasiteli boru çapına göre yapılan ihale iptal edildi. Ancak üç kesimli ihalenin ikisi iptal edilirken, STFA-Fernas'ın kazandığı Doğubayazıt-Erzurum hattı iptal edilemedi. Çünkü Refahyol Hükümeti, görevi bırakmadan kısa bir süre önce, STFA-Fernas ortaklığına 19 milyon dolar avans ödemişti.

Bu konu TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'Nda da gündeme gelmiş ve Enerji Bakanı Cumhur Ersümer, ‘‘Bu avans kendilerinden önce ödendiği için, bu hattın ihalesini iptal edemedik’’ demişti.

Avans geri istenemediği için ihale iptal edilemedi. Ancak yeni Botaş Yönetimi, STFA-Fernas'tan borunun çapının arttırmasını istedi. Bu isteği kabul eden STFA-Fernas, Botaş'a 55 milyon dolarlık ek maliyet çıkardı.,






Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı