İnternette alışveriş patladı

Hürriyet Haber
27 Aralık 2000 - 00:00Son Güncelleme : 27 Aralık 2000 - 00:01

Sanal mağazaların yılbaşı cirosu 1.5 milyar doları buldu

Tüm dünyada yılbaşı öncesi internetten yapılan satışlarda patlama yaşanırken, Türkiye'de bu patlamadan nasibini aldı. Türkiye'de çok hızlı gelişen internet ve elektronik ticaret henüz ilk yıllarında olmasına rağmen büyük talep görmeye başladı. Ramazan Bayramı'nın ve yılbaşının arka arkaya gelmesi nedeniyle bir yandan büyük kentlerdeki alışveriş merkezleri dolarken, diğer taraftan da Türkiye'nin en büyük sanal mağazaları yoğun talep nedeniyle siparişlerini dağıtmakta zorluklar yaşıyor. Bu mağazalardan bir çoğu yoğun talepleri karşılayamadıkları için 10 gün sonrasına teslim tarihi verecek noktaya geldi.

Tüm dünyada internetten yapılan satışların 1.5 milyar dolarlık bir hacme ulaştığı belirlenirken, Türkiye'nin de 2000 yılı sonu itibariyle 20 milyon dolarlık bir e-ticaret hacmini aşabileceği tahmin ediliyor. Gerek uluslararası araştırma şirketleri, gerekse büyük internet şirketlerinin yöneticileri Türkiye'nin internet alanında büyük potansiyele sahip olduğunu vurguluyor. Buna göre, 2004 yılına gelindiğinde Türkiye'de kişi başına yapılacak e-ticaret harcamasının 50 dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.

E-TİCARET 5-6 MİLYON DOLAR

Türkiye'de internet üzerinden alışverişlerin 2000 yılını 20 milyon doların üzerinde kapatması beklenirken, bu rakamın dörttebirinin, yani 5-6 milyon dolarlık bir bölümünün bayram ve yılbaşı alışverişlerinden oluşacağı sanılıyor. Ancak gerek altyapılarını, gerekse lojistik ağlarını yoğun taleplere karşı düzenleyemeyen Türk sanal marketleri, bayram ve yılbaşı öncesi gelen siparişleri dağıtmakta zorluklar yaşıyor. Görüştüğümüz bir sanal mağaza yetkilisi bayramdan veya yılbaşından bir hafta önce yapılan siparişleri zamanında teslim edebildiklerini, ancak 2-3 gün öncesindeki siparişlerin teslimi için ileri tarihe gün verdiklerini belirtti. Yapılan hesaplara göre, dünya genelinde internetten yılbaşı alışverişi 1999'a göre iki katına çıktı. İnternet üzerinden yapılan yılbaşı alışverişi 1999'da 893 milyon dolar iken, bu yıl ‘1.5 milyar dolara ulaştı.

2000 yılı boyunca dünyadaki internet üzerinden alışverişlerin hacmi 37.5 milyar doları buldu. Bunun 12.5 milyar dolarlık bölümünün son iki ayda gerçekleştiği belirtiliyor.

Dünyada internet üzerinden alışveriş yapanların sayısı da yılbaşı nedeniyle arttı. Bu yılbaşı alışverişi için sanal mağazalarını dünya genelinde toplam 5.8 milyon yeni müşteri ziyaret etti. İnternette alışverişte kadınlar kişi başına 307 dolar, erkekler ise 226 dolar harcadı.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı