İniş takım kapağı Türkiye’den gitti, yeni Jumbo banttan çıktı

Tolga ÖZBEK
15 Şubat 2011 - 00:00Son Güncelleme : 15 Şubat 2011 - 09:17

ABD’li havacılık devi Boeing, 747 Jumbo Jet’in yeni modelini fabrikadan çıktı. 467 yolcu kapasiteli 747-8I, ilk uçuşunu nisan ayında yapacak. Yeni Jumbo Jet’in iniş takım kapakları Ankara’daki TAI tesislerinde üretildi, üzerine “Made in Turkey” yazıldı.

YENİ BOEING / FOTOGALERİ

HAVACILIK dünyasının efsanevi yolcu uçağı 747 Jumbo Jet’in yeni modeli fabrikadan çıkartıldı. Önceki gün Amerikalı imalatçı Boeing’in Seattle yakınlarındaki Everett fabrikasında imalatı tamamlanan 747-8I olarak adlandırılan 467 yolcu kapasiteli “Intercontinental” modeli, ilk uçuşunu nisan ayında yapacak.

Boeing’in 43 yıl önce yine Everett tesislerinde fabrikadan çıkarttığı 747 modelinin ilk serisi, havayolu sektörüne yeni bir bakış getirdi. Dört motorlu, iki katlı yolcu uçağı, 300 yolcu kapasitesi ile dönemin en büyük yolcu uçağı unvanını taşıyordu.

1418 adet üretti

Aradan geçen yıllarda Boeing, 1418 adet Jumbo Jet imal etti. Halen bu uçaklar 92 havayolu şirketi tarafından kullanılıyor. Dördüncü nesil olarak adlandırılan 8 serisinin yapımına ise 2005’te karar verildi. Boeing, yeni yolcu uçağı 787 Dreamliner’da edindiği tecrübeyi 747-8’e aktardı. Gövde 5.6 metre uzatıldı. Çevreci motorlar, yeni nesil kanat ve sistemler, uçağın daha ekonomik olmasına katkı sağladı. Önce kargo modelini geçen yıl uçuran Boeing, çalışmalarını yolcu versiyonuna yoğunlaştırdı. 20 uçaklık siparişle 747-8I’nin ilk müşterisi Alman Lufthansa Havayolları oldu. Kore Havayolları’nın 5, kabini özel uçağa çevrilen 8 VIP modelle 747-8I’nin siparişi toplam 33’e ulaştı. Kargo modeliyle 747-8 serisi 4 yılda 107 adet sipariş aldı. Uçak üç sınıfta toplam 467 yolcu taşıyabiliyor.

En hızlı yolcu uçağı

Uçak özel kanat tasarımı ve güçlü motorlarıyla saatte 988 kilometre hıza çıkabilecek. Bu açıdan en hızlı yolcu uçağı unvanına sahip 747-8I, 12-14 saatlik seferde rakiplerinden 35 dakika daha erken gideceği yere varacak. General Electric imalatı GEEX motorları ile çevreyi minimum kirleten 747-8I’nin uzun menzilde karbon salınımı rakibine göre koltuk başına 97 kilogram daha az. Boeing 747-8’de Türkiye’de imal edilen iniş takım kapakları kullanılıyor. Ankara’daki Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TAI) tesislerinde üretilen parçalar kompozit. Yani plastik bazlı. Boeing’in Türk mühendisi Gökay Taşkın, bu parçanın üzerinde “Türkiye’de imal edilmiştir” anlamına gelen “Made in Turkey” yazdığına dikkat çekti.

Boeing: Türkiye pazarı hızlı şekilde büyüyor

BOEING, 43 yıl önce ilk 747’de olduğu gibi uçağı kırmızıya boyamasının THY’ye bu uçağı alması için bir mesaj olduğunu söyleyen Boeing Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı Randy Tinseth, “Türkiye pazarı inanılmaz hızlı büyüyor. THY’nin satın aldığı 777 uçaklarından sonra sıra daha büyük uçaklarda. Eminim birkaç yıl içinde bu tür uçaklar THY filosunda yerini alacak. Yaptığımız hesaplar önümüzdeki 20 yıl içinde 720 adet büyük sınıf uçağın satılacağını ortaya koyuyor. Şu anlık kargo modeli ile birlikte 107 sipariş aldık. Havayollarının toparlanması ile birlikte bu sayıyı daha da arttırmak istiyoruz” dedi.

IATA: 2014’te havada yolcu sayısı 3.3 milyarı bulacak

ULUSLARARASI Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), Asya’daki hızlı büyüyen ekonomilerin etkisiyle 2014’de havayolu yolcu sayısının 3.3 milyar olmasının beklendiğini bildirdi. Yaklaşık 230 havayolu şirketini temsil eden Cenevre merkezli IATA’nın CEO Giovanni Bisignani, 2009-2014 yılları arasında havayolu yolcu sayısındaki 800 milyon artışın yüzde 45’inin Asya’dan kaynaklanacağını belirtti. Bisignani, Çin’in en hızlı büyüyen piyasa olacağını, Çin’i Birleşik Arap Emirlikleri, Vietnam ve Malezya’nın takip edeceğini söyledi. IATA CEO’su Bisignani, geçen yıl 15.1 milyar dolar olan küresel havayolu sektörünün kazancının bu yıl 9.1 milyar dolara gerilemesinin tahmin edildiğini de kaydetti. IATA’nın tahminlerine göre, havayolu şirketleri bu yıl Asya-Pasifik bölgesinde yüzde 6.6, Avrupa’da yüzde 1 ve ABD’de yüzde 1.5 büyüyecek. Asya, “dünyanın en büyük havacılık piyasası” unvanını 2009 yılında Kuzey Amerika’dan almıştı.

Fiyatı 317.5 milyon dolar

747-8’in yüzde 75’i alüminyumdan oluşuyor.
Toplam parça sayısı 6 milyon.
Kargo modeli 154 ton, yolcu modeli ise üç sınıfta 467 koltuklu.
Uçağın maksimum kalkış ağırlığı 442 ton.
Kanat açıklığı 68.5, gövde uzunluğu ise 76.4 metre.
747-8I yolcu modeli: 317.5 milyon dolar (fabrika çıkışı)
747-8 Kargo uçağı: 319.3 milyon dolar.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı