İngiliz Burberry Türkiye'de fabrika kurma hazırlığında

Hürriyet Haber
26.07.1999 - 00:00 | Son Güncelleme:

İngilizler'in 150 yıllık giyim markası Burberry, Türkiye'de üretim yapmaya hazırlanıyor. Şirket, 5 yıl içinde Türkiye'de bir fabrika kuracağını açıkladı. Burberry Türkiye Distribütörü Baron Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Ayk Gurdikyan, ‘1998 krizi olmasaydı bu hedef daha kısa sürede gerçekleşecekti’ dedi.

İngiltere'nin dünyaca ünlü giyim markası Burberry, Türkiye'de fabrika kurmaya hazırlanıyor. Burberry Türkiye distribütörü Baron Giyim Sanayii Yönetim Kurulu Başkanı Ayk Gurdikyan, ‘‘En büyük hedefimiz beş yıl içinde Burberry'nin fabrikasını Türkiye'de açmak’’ dedi. Gurdikyan, ‘‘Eğer 1998 krizini yaşamasaydık bu hedef çok daha kısa zamanda gerçekleşecekti. Avrupa Topluluğu ülkelerinde işçilik çok pahalı. Üretim artık dünyada, emek ucuz ülkelere kayıyor. Burberry'nin de bu yönde bir düşüncesi vardı. Şimdi bu proje biraz daha gecikecek ama gerçekleşecek’’ dedi. 150 yıldan beri sadece, İngiltere, Fransa, Almanya ve Amerika gibi gelişmiş ülkelerde, istikrarlı piyasalarda mağazalar açan Burberry, ilk kez 1995 yılında, Avrupa ve Amerika dışında Türkiye'de mağaza açınca, yüksek enflasyon ve inişli çıkışlı bir ekonomi ile de tanışmış oldu.

Ayk Gurdikyan, Burberry'i Türkiye'de mağaza açma konusunda zor ikna ettiklerini belirterek, Burberry'nin Türkiye'ye önce kuşkuyla yaklaştığını ve Türkiye gibi pazarlarda başarılı olamayacaklarını düşündüklerini söyledi. 1993 yılında önce pazarı ve talebi görmek için büyük mağazalarda cornerlar açtıklarını belirten Gurdikyan, ‘‘Burberry, Türkiye'de beklemediği bir taleple karşılaşınca önce bu yönde büyük şaşkınlık yaşadı’’ dedi. 1995 yılında ilk mağazalarını İstanbul'da açtıklarını belirten Gurdikyan, üç yılda ikisi İstanbul, biri Ankara ve diğeri İzmir'de olmak üzere 4 mağazaya ulaştıklarını söyledi.

KRİZ ŞOKU

Burberry için Türkiye'nin çok ilginç bir ülke olduğunu vurgulayan Gurdikyan, ‘‘Birdenbire inanılmaz bir ekonomik gelişme gösteriyor. Tüketim inanılmaz boyutlara ulaşıyor. Sonra birden bire ciro yüzde 30-40 düşüyor. Burberry de 1995 yılından beri Türkiye'yi büyük bir şaşkınlıkla izliyor. Özellikle 1998 yılı başından beri başlayan kriz karşısında ‘‘şok’’ geçirdiler. Burberry 150 yıllık tarihinde ilk defa satışlarda bu kadar büyük çıkışları ve inişleri birarada görüyor’’ diye konuştu.

Türkiye'de bir kriz olduğunu ve krizden etkilendiklerini belirten Gurdikyan, 1999'da İstanbul ve Adana'da birer mağaza projelerini şimdilik askıya aldıklarını söyledi.

6 TRİLYON CİRO

Yıllık cirosu 900 milyon sterlin (yaklaşık 6 trilyon) olan Burberry'nin, Türkiye cirosunun ise 6 milyon sterlin (yaklaşık 399 milyar lira) olduğunu belirten Gurdikyan, Türkiye'de de müşterilerin mağazaya sadık müşterilerden oluştuğunu söyledi. ‘‘Müşterilerimiz eskisi kadar rahat para harcamıyor, ama alışveriş yapıyorlar’’ diyen Gurdikyan, Burberry'nin Türkiye'de 6 bin 500 sadık müşterisi olduğunu söyledi. İngiltere'den yüzde 10 ucuz olduklarını ancak, 1999 yılında bu oranı yüzde 20'ye çıkardıklarını belirten Gurdikyan, Londra'dakinin bir benzeri olan Burberry fabrika satış mağazasını Akmerkez'de açtıklarını söyledi. Bu projelerin devam edeceğini belirten Gurdikyan, fiyatların daha uygun hale gelmesini sağladıklarını söyledi.

Ceket için adale sistemi inceledi

İsmi bundan sonra, Burberry's değil Burberry olan İngilizlerin 150 yıllık markası, baştan sona yenileniyor. 2000 yılına farklı girmek isteyen Burberry, moda dünyasının dahi kadını olarak kabul edilen Rose Maria Bravo tarafından yeniden şekilleniyor. Bravo, Burberry'i modernize etme görevini ise ünlü tasarımcı Roberto Menichetti'ye verdi. Bravo, bu görevi Manichetti'ye verirken, Burberry'nin kurucusu Thomas Burberry'nin 1856 yılından beri sadık müşterilerinin ona yazdığı mektupların biraraya getirildiği kitabı da okumasını istedi. Bunun özel bir amacı vardı. Burberry'i baştan sona modernize etmek gibi bir görev üstlenen Menichetti'nin ne kadar zor bir görev üstlendiğini ve Burberry'i tanımasını istemişti. Thomas Burberry yıllar önce doktorların yağmurlu günlerde hasta ziyaretleri sırasında giymeleri için hafif, su geçirmeyen tarzda bir kaban yapmak üzere işe başlamıştı. 1891 yılında insanların rahatlıkla giyebileceği bir ceket yaratmak için uzun süre adale sistemlerini inceleyen Thomas Burberry, gabardini bulan ve bu kumaştan çadır diken isim.



Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı