İndirim ve pompada bedava yarışı işe yaradı, bayi ciroları yüzde 30 arttı

TABAK, bardak, çatal-bıçak gibi promosyonların yasaklanmasının ardından, banka ve GSM operatörü kuruluşlarla işbirliği yaparak, ‘anında kasada indirim’ ve ‘pompada bedava yakıt’ kampanyalarını devreye sokan akaryakıt dağıtım şirketleri cirolarını yüzde 30’a varan oranda artırdı. İndirimler yüzde 7’ye, bedava yakıt müşteri başına 50 TL’yi buldu.

ENERJİ Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) akaryakıt dağıtım kuruluşlarının promosyon uygulamalarına sınırlama getirmesi, bedava benzin ve kasada indirim kampanyalarını beraberinde getirdi. Yasak nedeniyle müşterilerine tabak, çatal, bardak gibi hediyeler veremeyen, otomobilden dizüstü bilgisayara kadar farklı ürünleri kapsayan çekilişleri düzenleyemeyen dağıtım kuruluşları artık, banka ve GSM operatörleriyle işbirliğine giderek, sadık müşterilerine yüzde 3-7 arasında değişen oranlarda kasada indirim, toplanan puanlarla da bedava yakıt alma hakkı veriyor.
Satışlar yüzde 30 arttı
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, akaryakıt dağıtım kuruluşlarının banka ve GSM kuruluşlarıyla yaptıkları anlaşmalar sonucunda uygulamaya koydukları kampanyalar, bayi cirolarında yüzde 30’a varan oranlarda artışa yol açıyor. Dört farklı seferde 100 TL’lik yakıt alana 40 TL’lik bedava yakıt uygulaması, son devreye giren kampanyalarda 5’nci alımlar da eklendi. İş Bankası’nın Maximum kartıyla Shell’den bedava benzin hakkı da 100 TL’lik beşinci alımda 50 TL’ye çıkarıldı. Ayrıca bazı bankaların kredi kartıyla yapılan akaryakıt alımlarına kasada uygulanan indirim oranları da yüzde 6’ya ulaştı. Bunda da öncülüğü Vakıfbank yaptı. Vakıfbank’ın Ases kredi kartını TP ve Alpet istasyonlarında kullanan müşteriler yüzde 6 indirim hakkı elde edebiliyor. Akaryakıt dağıtım kuruluşları, bankaların yanı sıra GSM operatörü kuruluşlarla da işbirliği yaparak, cep telefonu kullanıcılarına bedava benzin hakkı tanıyor. Bu uygulamada da Turkcell müşterileri 300 TL’lik yakıt alımlarında 10 TL’lik bedava yakıt kazanıyor.
Tabak, çanağa izin yok
EPDK’nın geçtiğimiz yılın şubat ayında uygulamaya konulan kararıyla birlikte, artık akaryakıt ve madeni yağ satışlarında, hizmet ve finansal promosyonlar hariç, hediye ve eşantiyon içeren kampanya ve promosyonlar yapılamıyor. Bu da, benzin istasyonlarının müşterilerine tabak, çatal, bardak, ıslak mendil gibi hediyeleri vermelerini engelliyor. Artık, sattıkları yakıt ve motor yağlarına karşılık sadece araç yıkama gibi hizmet, indirim yada hediye yakıt gibi finansal promosyonları devreye sokabiliyor. Bu da, dağıtım şirketlerinin banka ve GSM kuruluşlarıyla işbirliği yaparak müşteriye fiyat avantajı sağlayabilen kampanyaları devreye sokmasına yol açıyor.

Kimin payı ne kadar

GEÇTİĞİMİZ yıl dağıtıcı satışlarında yüzde 22.9 pay ile Petrol Ofisi ilk sırada yer alırken, bu şirketi yüzde 18.2 pay ile Shell-Turcas Petrol, yüzde 17.7 pay ile Opet Petrolcülük, yüzde 9,3 pay ile BP Petrolleri ve yüzde 5,2 pay ile Total Oil takip etti.

53 dağıtım şirketinin 12 bin 894 istasyonu var

PETROL piyasasında 2010 yılı sonu itibarıyla 53 dağıtıcı ve 12 bin 894 akaryakıt istasyonu EPDK’dan lisanslı olarak faaliyet gösteriyor. Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) piyasasında ise 65 dağıtıcı ve 8.721 otogaz istasyonu yine EPDK’dan lisanslı olarak faaliyet gösteriyor. Türkiye’de akaryakıt sektörünün büyüklüğü ise 19 milyon metreküp. Bu yıl yüzde 2 oranında büyümesi beklenen sektörde ürün çeşitleri olarak baktığımızda motorine doğru bir artış olduğu gözleniyor. Diğer yandan tüketiciler; tasarruf ve yüksek performansı bir arada sunan ürünlere yöneliyor.

Hangi akaryakıt şirketi ne tür avantaj sağlıyor

BP: Cardfinans ile farklı günlerde ve tek seferde üç kez 100 TL ve üzeri akaryakıt alanlar, 30 TL’lik yakıt indirimi kazandıran BP’nin Club Kart sahibi Vodafone aboneleri de akaryakıt ve otogaz alımlarında iki kat puana ulaşıyor.
OPET: Opet Worldcard sahipleri, yaptıkları akaryakıt ve otogaz alımlarında yüzde 5’e varan oranda, ekstra puan kazanıyor. Bu oran aylık bin TL’ye kadar olan akaryakıt veya otogaz alımlarında yüzde 3 olurken, bin TL’nin üzerindeki alımlarda ise yüzde 5’e çıkıyor. Toplanan puanlar, akaryakıt alımlarında geçerli olduğu gibi tüm World üye işyerlerinde de kullanılabiliyor.
SHELL: İstasyonlarından 300 TL tutarında yakıt alan Turkcell’li Club Smart üyelerine 10 TL değerinde hediye yakıt kazandıran kuruluş, 500 TL’lik yakıt alan Turkcell’li çiftçilere de 30 TL’lik yakıt hediye ediyor. Ayrıca İş Bankası ile işbirliği yapan kuruluş, Maximum kredi kartı ile farklı günlerde yapılan 100 TL’lik akaryakıt alımının beşincisinde, 50 TL’lik puan kazandırıyor.
PETROL OFİSİ: Yapı Kredi World Card sahipleri 4 defa 100 TL ve üzeri akaryakıt alımında 50 TL indirim hakkı elde ediyor. 30 Kasım 2011’e kadar devam edecek olan yeni market kampanyasında ise 350 ml sıvı Omo yoğunlaştırılmış deterjan, Petrol Ofisi istasyon marketlerinde 3.95 TL’lik özel fiyatla satılıyor. ‘Yakıta Yakıt’ kampanyası ise Positive Card ile 600 puana 10TL’lik yakıt kazandırıyor.
TOTAL: TEB’le yaptığı işbirliği sonucunda TEB Total Card yüzde 5 indirim sağlıyor. TEB Total Card, navigasyon cihazları, araç bakımı gibi otomobille ilgili ürünlerde de yüzde 40’a varan oranlarda indirim sunuyor.
ALPET: Vakıfbank Wordcard sahipleri Alpet istasyonlarından yaptıkları alımlarda, yüzde 6 indirim hakkı elde ediyor. Adana’daki halk otobüsü, dolmuş, minibüs ve servis araçları da Alpet istasyonlarından VakıfBank Worldcard’ları ile yaptıkları alımlarda yüzde 7 oranında Worldpuan kazanıyor.

Yazarın Tüm Yazıları