Amerika’da yaşanan skandal ve Avrupa’daki sıkı emisyon kanunları ile birlikte dizel otomobillerin sonuna yaklaşıldı. Birçok marka 2020’den itibaren dizel otomobil satmayacaklarını açıklarken, Japon Toyota bunu öne çekerek Cenevre fuarında bu yılın sonunda itibaren dizel otomobil satışını bitireceklerini açıkladı. Bu yüzden 90’ı dünya prömiyeri olmak üzere 110 yeni modelin sergilendiği fuarda ağrılık yakında yollara çıkacak hibrit ve elektrikli otolardan oluştu.
#CenevreElektrikli otomobil markası Tesla’nın 2017 yılında Avrupa’da hızla büyüyüp dev markaları sollaması bardağı taşıran son damla oldu. Özellikle Avrupalı lüks markalar bu gelişme üzerine elektrikli otomobil atağını hızlandırırken, Tesla ile mücadele edecek ilk modellerini yarın kapılarını açacak Cenevre otomobil fuarında dünyaya tanıtacak. Mercedes’ten, BMW’ye Audi’den Jaguar ve Porsche’ye kadar bir çok marka ‘Tesla katilleri’ olarak adlandırılan modelleriyle ‘Şimdi Elon Musk düşünsün’ mesajı verecek.
#CitroenDünyanın en büyük batarya üreticilerinden biri olan China Aviation Lithium Battery, Derindere Motorlu Araçlar’dan (DMA) teknoloji desteği istedi. DMA’nın yüzde 49 ortaklığıyla Çin’de kurulan CADMA, ‘modele özel’ elektrikli tahrik sistemleri geliştirip üretecek.
#Elektrikli OtomobilTürkiye’de üretilen ve satışa sunulan ilk elektrikli otomobil olan Renault Fluence Z.E.’nin şarjı dikkat çekici bir gelişmeyi ortaya koydu. Renault Mais’in Türkiye genelindeki tüm bayi ve şubelerinde Portekizli ‘Efacec’ isimli şarj istasyonlarını tercih etmesi gözleri bu şirkete çevirdi. Bir haftada kurulup ‘Efacec’i bünyesine katan Eşarj isimli şirketin ortaklarının Renault’nun Büyükçekmece bayisi olması dikkat çekti.
Portekiz elektrikli otomobil konusunda epey destekçi bir ülke olduğu için Renault logolu elektrikli otomobiller Fluence Z.E. ve Kangoo’nun lansmanı Lizbon’da yapıldı. Deniz kıyısından vurup Lizbon-Cascais arası 1,5 saat Fluence Z.E. ile seyahat ettik. Deneyimimiz: Sıfır gürültü ve temiz bir vicdan.
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, Renault olarak elektrik motorlu araçları “Fluence Z.E.”nin seri üretimine başladıklarını anımsatarak, “Önümüzdeki ayın sonundan itibaren satışlar da başlamış olacak. Türkiye'de de inşallah aralık ayından itibaren öncelikle kamu sektörü başta olmak üzere sahiplerine ulaştırılmaya başlanacak. Kamu sektöründe toplam 161 adet sipariş var” dedi.
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, elektrik motorlu Fluence'in, Türkiye'de satışı için en ufak bir eksiklik olmadığını belirterek, "Bu araçların şarj konusu hiç bir zaman problem olacak bir konu değil. Evlerde herhangi bir 16 amperlik topraklı priziniz varsa, çamaşır veya bulaşık makinesi çalıştırıyorsanız, elektrik motorlu Fluence'i evde şarj edebilirsiniz" dedi.
Dünya liderleri elektrikli otomobil yarışına girdi. Portekiz Başbakanı Jose Socrates, Türkiye’nin ilk elektrik motorlu seri üretim otomobili olan Fluence Z.E.’yi test ederek, “İlk aracı almak isterim” diyen Başbakan Erdoğan’dan hızlı davranarak Nissan’ın Avrupa’da yılın aracı seçilen elektrikli modeli Leaf’i törenle teslim aldı.
İstanbul’da 1 milyon kişinin ziyaret etmesi beklenen ve toplam 25 milyon dolar yatırımla gerçekleştirilen Autoshow fuarında markalar Paris’te olduğu gibi elektrikli model şovuna hazırlanıyor. Artık konsept olmaktan çıkıp seri üretime hazır hale gelen elektrikli modellerin tümü ilk kez Türk otomobilseverlerin karşısına çıkıyor. 11 seri üretime hazır elektrikli aracın sergileneceği fuarda bir tanede yüzde 100 elektrikli konsept araç yer alacak. Peugeot, Citroen ve Mitsubishi’nin işbirliği yaparak aynı fabrikada ürettiği elektrikli modellerin de hazır bulunacağı fuarda, tam şarjla 550 kilometre kat eden modelden, 30 dakikada hızlı şarj olan modele kadar birçok elektrikli araç ziyaretçilerin beğenisine sunuluyor.
İsrail, ‘Mavi Marmara’ gemisine düzenlediği saldırı sonucu Türkiye’yle üst düzeye çıkan gerginliğe rağmen, Bursa’dan alacağı elektrikli otomobil siparişlerini artırdı. Renault’nun yıl sonunda Bursa fabrikasında üretmeye başlayacağı ilk elektrikli modeli Fluence Z.E’nin en büyük müşterisi olan İsrail, satın alacağı elektrikli araç sayısını yılda 35 bin adede çıkarırken, 5 yılda 150 bin araç ithal edecek.
Bu yıl 80'inci kez düzenlenen Cenevre Otomobil Fuarı'na elektrikli araçlar damga vurdu. Elektrikli araçların 10 yıl sonra toplam üretimin yüzde 10'unu oluşturması bekleniyor. Fuarın geçen seneye göre diğer büyük bir farkı ise sektördeki karamsarlığın yerini artık iyimserliğe bırakması oldu.
Türkiye'de otomobil sahipleri Maliye'nin en önemli gelir kaynakları arasında ilk sıralarda yer alıyor. İlk satın alma sırasında otomobilin anahtar teslim satış fiyatının neredeyse yarıya yakını vergi olarak Maliye'nin kasasına gidiyor. Buna göre, Türkler, satın aldıkları otomobiller için Avrupa'da en yüksek vergiyi ödeyen otomobilseverler arasında bulunuyor.