Çocukken deftere otomobil çizimleri yapan Türk tasarımcı Berk Erner’in hayali gerçek oldu. Kia’nın 7 kişilik elektrikli aile aracı EV9’u tasarlayan Erner, aracın Türkiye tanıtımına ailesiyle katıldı. Kia’nın Kıdemli Dış Tasarımcısı olarak ABD’de çalışma hayatını sürdüren Erner, Hürriyet’in sorusu üzerine, “Bu benim çocukluk hayalimdi. 30 yıllık hayalim gerçek oldu” dedi.
#Berk ErnerGeçmişte otomobillerini düşük vergi dilimine sokabilmek için Türkiye’ye özel 1.6 litre veya daha düşük hacimde benzinli motorlar geliştiren üreticiler, elektrikli otomobiller için de benzer bir formül geliştirdi. Motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli araçların faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimde yer almak isteyen markalar yazılım ile mevcut modellerin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor çözümüne, Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak. Motor gücü 205 kW olan ID.7, Türkiye’ye özel 150 kW güçle gelecek.
#Düşük VergiGeçtiğimiz yıla damgasını vuran üretken yapay zekâ uygulamaları 2024’ün ortalarından itibaren artık otomobillerde de yaygın olarak kullanılmaya başlayacak. İlk aşamada mevcut sesli asistanların yerini alacak yapay zekâ sürüş alışkanlıklarımızı takip edecek, sesimizi tanıyacak, klima ve koltuk gibi kişisel ayarlarımızı öğrenecek, dinleyeceğimiz müzikleri tahmin edecek ve rota oluşturmada yardımcı olacak. Mevcut asistanların aksine ‘konuşan bir araba’ hissi verecek yapay zekânın gelecekte ise otonom sürüşü kolaylaştırması bekleniyor.
#Skoda Chatgpt2023 yılında 1 milyon adedi aşarak tarihi rekor kıran Türkiye binek otomobil ve hafif ticari araç pazarının 2024 yılında yüzde 30-35’ler civarında daralarak 2020 yılına yani 750 bin adet bandına geri dönmesi bekleniyor. Özellikle 31 Mart yerel seçimlerinden sonra otomotiv satışlarının seyrinin belirgin şekilde değişebileceğini belirten Honda Türkiye Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, “Öngörümüz en fazla 650 bin adet binek otomobil satılacağı yönünde” dedi. Kılıçer’e göre, satışların düşmesindeki en belirleyici sebep krediyle araç almanın zorlaşması olacak.
#OtomobilTHY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat 2033 hedeflerini anlattı. 813 uçaklık bir filo ve yılda 171 milyon yolcu heyecanını paylaştı. Hedeflerinin 3.9 milyon ton kargo kapasitesine ulaşmak ve 144 milyar dolarlık ekonomik katkı yaratmak olduğunu belirten Bolat, “150 binden fazla çalışanımızla gelirimizi 52.2 milyar dolara çıkarmayı planlıyoruz” dedi.
#THYPazar payları yüzde 27’ye düşen sedan otomobiller önümüzdeki yıl yeniden sıçrama yapabilir. Passat’ın varisi olan elektrikli sedan modeli ID.7’yi, 2024’ün üçüncü çeyreğinde getirmeyi planladıklarını belirten VW Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, “ID.7’yi yüzde 10 ÖTV diliminde getirmek için çalışıyoruz. Başarılı olursak sedan pazarını tekrar yukarı çıkartacak kadar yüksek adetlerde satarız” dedi. Geçen yıl üretimi biten Passat Sedan, dünyada en çok Türkiye’de satılıyordu.
#VWTürkiye ekonomisinin lokomotifi otomotiv sektörü, Cumhuriyet’in 100. yılında üretim, ihracat ve satış adetlerinde ‘1 milyon’ barajını aşmaya hazırlanıyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu’nun paylaştığı son bilgilere göre, sene sonunda üretim 1.5 milyon adede, ihracat ise 1 milyon adede ulaşacak ve 2018 yılını yakalayacak. İç pazarda satışlar 1 milyon 150 bini aşacak.
#Otomotiv SektörüSıfır otomobil yatırım aracı olmaktan çıkınca bayiler gerçek müşterilerle baş başa kaldı. Aylar sonra elinde stok kalan markalar ekimde ‘kampanya’ kartını açtı. Öyle ki, bazı modellerde takas dahil 200 bin TL’yi aşan indirimler yapıldı. 9 ayda 857 bin 757 adet satışı yakalayan sektör, kalan üç ayda kampanyaların da etkisiyle ilk kez 1 milyon adetlik satışa ulaşmaya hatta geçmeye hazırlanıyor.
#OtomobilÇinli SAIC Motor bünyesindeki İngiliz MG’nin Türkiye faaliyetlerini yürüten Doğan Trend Otomotiv, MG dünyasında ‘Yılın En İyi Distribütörü’ ödülünü aldı. Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin uluslararası ödülle ilgili, “Gelecek çalışmalarımız ve yatırımlarımız için önemli bir motivasyon kaynağı olurken zamanlamanın SAIC Motor’un Avrupa’da planladığı üretim üssü için yer seçimi sürecine denk gelmesi de kıymetli oldu” dedi.
#SAIC MotorBilişim Vadisi Genel Müdürü A. Serdar İbrahimcioğlu, teknolojide hayal ettikleri mega koridorun en önemli ayaklarını tamamladıklarını; İzmir’den Kocaeli, İstanbul ve Bakü’ye uzanan bir hat oluşturduklarını belirtti. Şimdi sırada Üsküp, Almanya ve Singapur olduğunu söyleyen A. Serdar İbrahimcioğlu, “Beyin göçünün duygusal taraflarını bilemem ama bu koridorla biz mühendislik çözümü getiriyoruz. Bunun meyvelerini alıyoruz. Yurtdışına giden genç mühendislere burada umut veriyoruz. Mercedes’i, Harvard’ı bırakarak kendi projesini gerçekleştirmek üzere vadiye gelen gençler var. Bu örnekleri çoğaltarak diğerlerine de aynı umudu taşımak istiyoruz” dedi.
#Türkiye10 kişiden 4’ünün yatırım için satın aldığı sıfır otomobil, döviz kurlarının piyasa normallerine dönmeye başlamasıyla yatırım aracı olmaktan çıkıyor. Sektör temsilcilerine göre, ilk 5 ayda 445 bin adedi geçen otomobil ve hafif ticari araç pazarı, kalan 7 ayda 400-450 bin adetlik satışla bu yılı ortalama 900 bin adetle kapatacak. Yatırım amaçlı satışların yerini ise yavaş yavaş ihtiyacı olup da bulamayan vatandaşlar ve biriken filo talebi alacak.
#Sıfır OtomobilÇinli SAIC Motors bünyesindeki İngiliz efsanesi MG’nin elektrikli otomobiller için geliştirdiği yeni platform üzerinde üretilen ilk modeli MG4 Electric, Türkiye’de satışa sunuldu. Birçok uluslararası otorite tarafından “yılın otomobili” olarak gösterilen modelle ilgili Doğan Trend Otomotiv Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal, “Yeni modelimiz Türkiye pazarında da güçlü bir oyuncu olacak. Hatta ilk parti araçlarımız daha gelmeden yolda satıldı. 2023 yılı satış hedefimiz 2000 adet” dedi.
#MG4 ElectricYılın ilk yarısında Türkiye’ye geçtiğimiz yıllara kıyasla daha çok sıfır otomobil gelmesine rağmen markalar tüketici talebine yetişmekte zorlandı. Talebin en güçlü halkasını ise yatırım amacıyla alınan araçlar oluşturdu. MAİS A.Ş. Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş, “Şu anda 100 otomobilin 40’ı spekülatif olarak satılıyor. Dolayısıyla talebin önemli bölümü ihtiyaca yönelik değil” dedi. Çağdaş’a göre, yılın ikinci yarısında araç bulunurluğu iyileşir ve piyasadaki belirsizlikler ortadan kalkarsa bu durum bir miktar normale dönebilir.
#OtomobilGeçen sene Türkiye’yi ‘rekabetçi’ modellerde yeni merkez seçtiklerini duyuran Citroen CEO’su Vincent Cobée, bu kez yatırım sinyali verdi. Cobée, “Ne zaman Türkiye’de 80 bin adetlere ulaşırız. O zaman üretim yapmayı düşünebiliriz. Bu hayal değil, gerçekleşecek olan doğal bir süreç” dedi. Markanın Türkiye Genel Müdürü Selen Alkım ise 80 binli adetlere 2025 sonu itibarıyla ulaşmayı hedefliyor.
#CitroenSıfır otomobillerden alınan ÖTV oranlarını belirleyen matrah limitleri (vergisiz fiyat) 1 Aralık’tan önce güncellendi. Cumhurbaşkanı Erdoğan imzasıyla Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre, 1.6 litre ve altındaki motor hacmine sahip sıfır otomobiller için matrah limitleri yüzde 40 ila 53 arasında arttırıldı.
#ÖTVAB’nin 2021 itibarıyla benzinli ve dizel dahil satılan tüm araçlarda karbondioksit miktarını km başına 95 grama çekmesi ve buna uymayan üreticilere ciddi cezalar kesmesi, markaların elektrikli ve hibritlerde önceliği AB’ye vermesine neden oluyor. Bu yüzden, Türkiye’de neredeyse her hafta bir yeni elektrikli otomobil satışa sunuluyor ancak sınırlı kişi satın alabiliyor. Avrupa’da yılın otomobili seçilen EV6’da yüksek talebe rağmen bu yıl 100 adet getirebileceklerini belirten Kia Türkiye Genel Müdürü Ağyel, “10 istiyoruz 1 alabiliyoruz” dedi.
#Avrupa BirliğiAlman Opel’in genç CEO’su Florian Huettl’in Türkiye’ye verdiği önem, markanın Türkiye ayağını otomotivde son yılların en krizli konusu yeterli ve zamanında araç tedarikinde rahatlattı. “Arkanızda üst düzey birisinin talimat gücü olduğunda birçok şeyle uğraşmıyorsunuz” diyen Opel Türkiye Genel Müdürü Alpagut Girgin, kalan 4 ayda 24 bin adet satacaklarını ve 2023 için şimdiden 63 bin adet aracın sözünü aldıklarını belirtti.
#OtomotivArtan konut fiyatlarını görenler birikimlerini, gayrimenkule göre halen daha ulaşılabilir olan sıfır araca yönlendirdi. Konuyla ilgili bir araştırma yaptıklarını belirten Opel Türkiye Genel Müdürü Alpagut Girgin, “Önceden araç alanların yüzde 80’i ihtiyacı için alırken bu oran azaldı. Şu anda 2’nci, 3’üncü hatta 4’üncü aracını alan bile var” dedi.
#Sıfır AraçÇin’in aldığı karantina önlemleri nedeniyle Şangay’da otomotiv sektörüne tedarik parçaları üreten fabrikalar üretim yapamazken, limana yanaşamayan yüzlerce gemi uydu takip uygulamasında ortaya bu ilginç görüntüyü çıkardı. Yaşanan sıkıntıların otomotivdeki tedarik zincirine yeni bir darbe vurması beklenirken, Türkiye’deki fabrikaların da mayıs ve haziran aylarında üretim araları vermek zorunda kalabileceği belirtiliyor.
#OtomotivOtomobil fiyatlarının son dönemde çok yükseldiğini söyleyen bayi temsilcileri, kredi ve faiz oranlarındaki uygulamalar nedeniyle orta sınıfın araç alımında bir alt segmente yöneldiklerini açıkladı. Oto Galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık ise hurda teşviki ve vergi düzenlemesiyle sektöre hareket gelebileceğini savunan ve ikinci el otomobil fiyatlarındaki artıştan bayileri sorumlu tuttu. Yanık, bayilerin stokçuluk yaparak fiyatları yükselttiğini iddia etti.
#Bursa