Dünyanın en kalabalık ülkesi olan Çin, son günlerde otomobil fuarının heyecanını yaşıyor. 1990 yılından bu yana 2 yılda bir düzenlenen Çin Otomobil Fuarı, 21-27 Kasım tarihleri arasında otomobilseverlere kapılarını açıyor. 2010’da yıllık 20 milyon aracın üretileceği ve Amerika’dan sonra dünyanın en büyük ikinci otomobil pazarı olma yolunda ilerleyen Çin, son yıllarda kendi ürettiği otomobillerle adından söz ettirmeye başladı.
DACIA’nın uygun fiyatlı elektrikli otomobili Spring makyajlanmış ve Cenevre Otomobil Fuarı’nda yeni haliye karşımıza çıkmıştı. Ancak, Çin’de üretilen modelin Türkiye satışları, Ticaret Bakanlığı’nın gerek elektrikli araçlara getirdiği ilave gümrük vergisi gerekse de 20 servisin bizzat kurulma zorunluluğu gibi şartları nedeniyle ‘rekabetçiliğini yitirdiği gerekçesiyle’ sona erebilir.
#DaciaUluslararası Cenevre Otomobil Fuarı, pandemi nedeniyle verilen dört yıllık aranın ardından dün kapılarını yeniden açtı. Eski görkemli yıllarından eser kalmayan fuara, çoğunluğu Çinli olmak üzere sadece 8 büyük marka katıldı. Fuara katılan tek Avrupalı olan Fransız Renault Grubu, Çinlilerin tam karşısında ‘uygun fiyatlı elektrikli otomobili’ Renault 5’in lansmanını yaptı ve “Bu oyunda biz de varız” mesajı verdi.
#RenaultGeçtiğimiz hafta Almanya’nın Münih şehrinde gerçekleşen “IAA Mobility” otomotiv sektörünün geleceğiyle ilgili önemli mesajlar verdi. İki yıl aradan sonra bu sene tam anlamıyla geri dönen fuardaki katılımcıların yüzde 41’ini, elektrikli dönüşüm rüzgârını arkasına alıp Avrupa’da pazar payını arttırmak isteyen Çinli üreticiler oluşturdu. İçten yanmalı motorlara kademeli olarak veda eden Avrupalı üreticiler ise fuarda tanıttığı yeni modeller ve geleceğe dair önemli ipuçları taşıyan konseptlerle dikkatleri üzerine çekti.
#MünihDünyanın ikinci büyük ekonomisi konumundaki Çin Halk Cumhuriyetinde, 5-10 Kasım 2023 tarihlerinde düzenlenecek olan Çin Uluslararası İthalat Fuarı, Çin’in yıllık 2,7 trilyon dolarlık ithalatından daha fazla pay almak isteyen firmalara büyük fırsatlar sunuyor.
#İhracatÇin’in en büyük otomotiv üreticilerinden Chery, Avrupa pazarlarına açılma stratejisi kapsamında Türkiye’de bir fabrika açmayı düşünüyor. Chery Group Yönetim Kurulu Başkanı Yin Tongyue, “Türkiye için büyük planlarımız var. Üretimi burada yapıp Avrupa’ya satmayı düşünüyoruz. Biz ‘Çin’de Çin için’ sloganını kullanırız. Belki bir gün ‘Türkiye’de Türkiye ve Avrupa için’ diyebiliriz” diye konuştu.
#Çin2023’ün en büyük otomobil fuarı Şangay Otomobil Fuarı’na Çinliler kendi markalarıyla damga vurdu. Yıllarca Avrupa ve ABD’liler için üretim yapan ülke, mühendislik ve teknolojide sınıf atlayan araçlarıyla devlere kafa tuttu. Fuarda Türkiye pazarına giren veya girmeye hazırlanan BYD, Chery, MG ve Geely gibi markalar yeni modellerini tanıttı. Şangay’daki şov, başta batarya olmak üzere birçok araç parçasını uygun fiyata üreten Çinlilerin ek vergilerle durdurul-masının zor olduğunu dünyaya gösterdi.
#Şangay Otomobil FuarıTogg’da teslimat dönemine geçilmesiyle gözler elektrikli araçları şarj etme maliyetlerine çevrildi. Biz de Togg’un satışa çıkan versiyonları üzerinden elektrikli araçların aylık şarj tutarlarını hesapladık. Buna göre, ayda 1.500 km mesafe kat eden bir Togg sahibinin enerji gideri evden yaklaşık 600 TL, işyerinden yaklaşık 1000 TL ve hızlı şarj istasyonundan 2 bin TL’yi bulacak. Eve veya işyerine şarj istasyonu kurmanın maliyeti ise 18 bin TL’den başlıyor.
#ToggAvrupa’daki yükselen resesyon sesleri arasında açılan Uluslararası Paris Otomobil Fuarı sönük bir havada başladı. Paris’teki şova Fransız markaları ve Avrupa pazarına açılan birkaç iddialı Asyalı marka dışında katılım sınırlı oldu. Fuarın ilk gününde Renault yeni elektrikli SUV konsepti 4EVER Trophy ile gövde gösterisi yaptı. Jeep’in ilk elektriklisi Avenger dikkat çekti. Çinli BYD ve Great Wall ile Vietnamlı Vinfest ise Avrupa’ya Paris’ten ‘merhaba’ dedi.
#Fransaİstanbul’a gelen Citroen CEO’su Vincent Cobée, Türkiye pazarına uygun bir model üzerinde çalıştıklarını ve modelin dünya lansmanını haziran ayında burada yapacaklarını ilk kez dünyaya duyurdu. Vincent Cobée, “Bunun da ötesinde bir sonraki sene yine geleceğim” diyerek hem markanın “rekabetçi” modellerde Türkiye’yi yeni merkez seçtiğinin hem de ikinci bir modelin dünya lansmanının yine ülkemizde yapılacağının sinyalini verdi.
#CitroenTürkiye’nin Otomobili Girişim Grubu, ABD’nin Las Vegas kentinde gerçekleşecek olan tüketici elektroniği fuarı olan Consumer Electronics Show’da sergilenecek. ABD’ye giden yerli otomobil fuarda yerini aldı. Buna ilişkin olarak ise Twitter üzerinden kısa bir video yayımlandı. Videoda bugüne kadar tanıtılan SUV model görünümünden farklı bir otomobil olduğu fark edildi.
#ToggKültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, (Yunanistan ile vize muafiyeti) Türk vatandaşlarına vize muafiyeti sağlanması gündemimizin öncelikli maddeleri arasındadır. Bu gerçekleşene kadar turizm sezonu boyunca adalardaki limanlarda vize verilmesi uygulamasına devam edilmesinden ve benzer bir uygulamanın Türk turistlerin Kuzey Yunanistan seyahatleri bağlamında da değerlendirilmesinden memnuniyet duyacağız." dedi.
#Mehmet Nuri ErsoyTürkiye'nin önemli projelerinden olan Milli Muharip Uçak 3. Verimlilik ve Teknoloji Fuarı'nda sergileniyor. İlk kez görücüye çıkan uçağa yönelik vatandaşlardan büyük ilgi var. Uçak 1.8 mach hıza (2205 km) ulaşabilirken 55 bin feet yüksekliğe de çıkabiliyor.
#Milli Muharip UçakTOGG yerli otomobilin ne zaman satışa çıkacağı, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın yaptığı açıklamaların ardından gündeme geldi. Cumhurbaşkanı Erdoğan, TOGG otomobillerinde yerli lityumun kullanılacağını açıkladı. TOGG'un resmi Twitter adresinden yapılan paylaşımda ise, "Neler mi yaptık? 27 Aralık saat 11.00'i bekleyin." ifadelerine yer verildi. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı 2023 hedefleri içerisinde Türkiye’nin Otomobili'nin stratejik öneme sahip olduğunu belirtti. Gözler şimdi yerli otomobilin satışa çıkacağı tarihte. İşte, TOGG yerli otomobilde son durum.
#Yerli Otomobil Ne Zaman ÇıkacakTürkiye'nin Otomobili ön gösterim araçlarının kamuoyuna tanıtılmasının üzerinden geçen 1 yılda, üretim tesisi inşaatına başlanması, tasarımların tescili ve araçların bataryalarının üretimi gibi kritik konularda önemli mesafe alındı. Öte yandan büyük merakla beklenen yerli otomobil TOGG'dan gelen twitter paylaşımı ise merak uyandırdı. Paylaşımda, "Neler mi yaptık? 27 Aralık saat 11.00'i bekleyin." ifadelerine yer verildi ve bir de video paylaşıldı.
#ToggGeleceğin sürüş deneyimini şekillendirecek otonom teknolojiler konusu, otomotiv sektöründe otonom araçlar ile karşımıza çıkarken, hastane hizmetlerinden lojistiğe, perakende sektörüne hatta ev aletlerini dahil olduğu birçok alanda da otonom robotlar uygulamalarında karşımıza çıkıyor. Bu yazımda sizlere otonom araçlardan bir sonraki yazımda da otonom robotların geleceğinden bahsedeceğim.
#Ecehan ErsözKoronavirüs etkilerinin Avrupa’da yavaş yavaş azalması ile birlikte otomotiv sektörü ayağa kalkıyor. Hem Avrupa’da hem de Türkiye’de üretim yeniden başlıyor. TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, Türkiye’nin Avrupa’dan etkilendiğini ancak Çin’deki krizden etkilenmediğini ve ilerleyen süreçte Çin’e alternatif bir tedarik sanayi olabileceğini vurguladı. Kanca, “Yaşanan değişim Türkiye’ye fırsat doğurabilir” dedi.
#GazetehaberleriDünya çapında bir salgın haline dönüşen koronavirüs ekonomik olarak da global bir kriz haline geldi. Özellikle otomotiv sektörü bu durumdan ciddi yara aldı. İlk günden bu yana çözüm teknolojiden geçiyor. Fuarlar dijital ortama taşındı, yarışlar sanal ortama alındı. Otomotiv üretimi dururken markalar teknolojisini sağlık sektörü için kullanma kararı aldı.
#GazetehaberleriTüm dünyada endişeye neden olan koronavirüs salgını, teknoloji şirketlerini de harekete geçirdi. Önde gelen teknoloji şirketleri çalışanları arasında salgının yayılmaması için önlemler almaya çalışırken, bu konuda yenilikçi çözümler de üretiyor.
#TeknolojiÇin’de ortaya çıkan ve dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgınının etkileri ticaret hayatında da görülmeye başladı. Türkiye ile Çin 2019’da yaklaşık 21 milyar dolarlık ticaret hacmine ulaşırken, Türkiye’nin Çin’den yaptığı ithalat 2019’da 18.4 milar dolar, Türkiye’nin Çin’den ihracatı ise aynı yıl 2.6 milyar dolar oldu. 2020’nin ilk yıllarında ise koronavirüs sebebiyle ticaret büyük darbe aldı. Çin’de üretim tesislerinin durmuş olması, Çin’den gelen ürünlere karşı yaşanan korku sebebiyle birçok ülke bazı ürünlerde alımlarını azalttı ya da durdurdu. Türkiye için önemli bir ticari ortak olan Çin’den gelen ürünler arasında yedek parçadan kimyasal maddelere, ayakkabıdan plastiğe, elektronikten çeşitli gıda maddelerine kadar birçok ürün bulunuyor. Biz de bu sektörlerin önde gelene isimleri ile konuştuk. Virüsün Türkiye üzerindeki etkilerini araştırdık.
#Gazetehaberi2021’den itibaren Avrupa’da çevreyi kirleten otomobil üretenlere büyük cezalar gelecek. Bu yüzden otomotiv devleri karbon salınımı sıfır olan elektrikli otomobiller geliştirerek, ortalama emisyon oranlarını düşürmek istiyor. Ancak markaların kârlı diye vazgeçemedikleri SUV modellere yönelik talep o kadar fazla ki, kimsenin gözü elektrikli otomobil görmüyor. Frankfurt’ta bu hatadan geç de olsa dönmeye çalıştıkları gözlendi.
#Yazar