Elektrikli otomobiller dünyada olduğu gibi ülkemizde de daha fazla görünür oldu. Üreticiler, kaynaklarını elektrikli otomobil teknolojisine yatırıyor. Geleneksele göre daha doğa dostu olan elektrikli otomobil kullanıcılarıyla konuştuk. Avantaj ve dezavantajlarını öğrendik. Uzun yol performansını henüz yeterli bulmayan sürücüler 20-25 yıla kadar geleneksel yakıtlı araçların biteceğinde hemfikir.
#Elektrikli OtomobillerÇip krizine rağmen üretimi sürdürmek isteyen otomotiv markalarının yeni çözümü bazı teknolojileri araçlardan komple çıkartmak oldu. USB, navigasyon, dokunmatik ekran, start-stop, koltuk ısıtma gibi daha birçok teknoloji kaldırıldı. Bazı markaların tüketiciye dahi haber vermemesi tartışma yarattı. Türkiye ise sorunu şimdilik esnek üretimle çözmeye çalışıyor.
#OtomotivYaşanan koronavirüs krizi ile birlikte klasik otomobil üreticileri ekonomik olarak zor bir döneme girerken elektrikli araç üretimi atağa kalktı. Sektörünün öncülerinden Tesla’nın yatırımlarını hızlandırması, pandemi dönemine rağmen TOGG’un fabrika yatırımını hayata geçirmesi gibi gelişmeler yaşanırken, diğer yanda Daimler, Nissan, Renault gibi dev firmalar bazı bölgelerdeki içten yanmalı motorlu araç üretimlerini durdurma kararı aldılar.
#GazetehaberleriGeçmişte otomobillerini düşük vergi dilimine sokabilmek için Türkiye’ye özel 1.6 litre veya daha düşük hacimde benzinli motorlar geliştiren üreticiler, elektrikli otomobiller için de benzer bir formül geliştirdi. Motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli araçların faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimde yer almak isteyen markalar yazılım ile mevcut modellerin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor çözümüne, Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak. Motor gücü 205 kW olan ID.7, Türkiye’ye özel 150 kW güçle gelecek.
#Düşük Vergi2023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 YılıYılın ilk yarısında tescil edilen elektrikli otomobil sayısı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 170 artarak 2 bin 413 adede ulaştı. Böylece daha ilk 6 ayda geçen yılki satış adetleri yakalanmış oldu. Bu dönemde, otomotiv sektöründeki çip ve tedarik sorunlarından dolayı hibrit otomobil satışları ilk kez geriledi. İlk altı ayda satılan hibrit otomobil sayısı yüzde 17.8 azalarak 9 bin 731 adet oldu. Uzmanlar, bu tempoyla elektrikli otomobil satışlarının yıl sonuna kadar 4 bin 500 adede ulaşacağını belirtiyor.
#Otomobil SatışlarıTürkiye’de elektrikli araçların sayısı artarken, hem bir hafta boyunca elektrikli araç denedim hem de kullanıcıları dinledim. Deneyimlerim ve duyduklarım şarj altyapısının hâlâ en büyük sorunların başında geldiğini gösterdi. Kimi noktalarda istasyonlar çalışmadı, kimisinde düşük voltaj uyarısı verdi. Görevliler 22.00’den sonra araçları içeri almadı. En çok karşılaştığım sorun ise şarj istasyonlarına park edip giden benzinli ve dizel araçlar oldu.
#Elektrikli AraçDünyanın en büyük tüketici elektroniği fuarlarından CES, iki yıl aradan sonra yeniden kapılarını açarken pandemi nedeniyle ziyaretçi sayısının az olduğu gözlendi. Fuarda, Merkez Hol ile Togg’un da bulunduğu Batı Holü arasındaki ulaşım Teslalar ile sağlanırken CES 2022’de elektrikli araç ve teknolojilerindeki artış dikkat çekti.
#ToggElektrikli mobilite alanındaki en son teknolojiler dünyaya yön vermeye devam ediyor. Dünya çapında markalar global teknolojileriyle elektrikli gelecek vizyonunu tanıtıyor. Otomobil, ticari araç ve motosiklet hatta elektrikli wingsuit’e kadar giden geliştirmelerin global gösterimleri bu hafta gerçekleştirildi.
#GazetehaberleriAvrupalı otomobil üreticileri önde gelen teknoloji markalarının yıllardır uyguladığı bir yönteme adım atıyor. Maliyet düşürmek amaçlı olarak Çin’deki ucuz iş gücünü Avrupa pazarına sunulacak modelleri de üretmek için kullanmaya başlıyor. BMW, DS gibi premium markalar, Çin’de üretimini gerçekleştirdiği modellerin Avrupa pazarına ithalatını gerçekleştirecek.
#GazetehaberleriDünyada yaşanan skandallar sonrası bir çok ülkede ve şehirde dizel otomobiller yasaklanıp birçok marka üretimini bitirirken Alman otomotiv devi BMW’den farklı bir çıkış geldi. BMW Dünya Başkanı ve CEO’su Harald Krüger, “Biz şeffaf ve dürüstüz, diğer markalar gibi dizel motor konusunda kimseyi aldatmadık. Evet, gelecek elektrikli araçlarda ve biz öncüyüz ama 20 yıl daha düşük emisyonlu dizel üretip satacağız” dedi.
#GazetehaberleriDÜNYANIN en büyük otomobil pazarı Çin’in başkenti Pekin’de düzenlenen ve her geçen yıl önemi daha da artan Pekin Uluslararası Otomobil Fuarı diğer adıyla ‘Auto China’da dünyanın dört bir yanından üreticilerin Çin ve küresel pazarlara yönelik prömiyerler gerçekleşiyor.
#Gazetehaberleri2016 yılının dünyadaki ilk otomobil şovu bugün Detroit’te başlıyor. Eski parlak günlerine geri dönen ABD ekonomisinin gücünü de arkasını alan son yılların ölü şehri Detroit, bugün açılacak fuarla ‘lüks’ ağırlıklı 50 yeni modeli vitrine çıkaracak.
#Detroit