Ticari taksiler yatırım aracı olmaktan çıktı. Taksi plakaları bundan 5 yıl önce yaklaşık 1.5 milyon liraya satılırken ve İstanbul’da bu tutara 4-5 daire alınıyordu. Bugün 6.3 milyon liraya alıcı bulmayan taksi plakaları İstanbul’da ancak tek daire alabilir seviyeye düştü. Taksi plakasını yasal olmasa da galericiler aracılığıyla kira verenler 25-27 bin lira gelir elde ederken 6.3 milyon lirayı mevduat faizine konsa aylık gelir 262 bin 500 liraya ulaşıyor. Plaka kiralamak isteyenler de otomobil için verecekleri 1 milyon lirayı faize koysa ayda 40 bin lira faiz geliri elde edebiliyor. İTEO Başkanı Eyüp Aksu, taksi plakası fiyatlarının en az 20 milyon lira olması gerektiğini, tarifelere de yüzde 100’ün üzerinde zam yapılmasını istediklerini söyledi. Birleşik Taksi Şoförleri Derneği Başkanı Hüseyin Duman, taksilerin yarım günlük yevmiyelerinin 900-1000 lira arası değiştiğini belirtti.
#Taksiİkinci el otomobil piyasasındaki fiyat hareketliliği yavaşladı. Fiyatları daha da düşürmeyen otomobil sahipleri denge noktasında fiyatlamalara devam ediyor. İşte 500-700 bin lira arasında değişen fiyatlara satılan ikinci el otomobiller…
#OtomobilÇinli otomotiv markalarının yüksek sübvansiyonlarla pazarda yer edinmeye çalıştığını belirten Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Başkanı Baran Çelik, “Rekabette rakipleri zayıflatıp pazardan silinmelerini sağlamak gibi yıkıcı bir yaklaşımları var. Bu gelecekte haksız rekabete doğru evrilebilir. Türkiye, gümrük soruşturmaları noktasında DTÖ’nün sağladığı tüm hakları kullanmalı” dedi.
#OİBElektrikli araç devi Tesla, Türkiye’de kurduğu ‘Tesla Motorları’ isimli şirketle ilgili üç önemli hamle yaptı. Şirketin CEO’su daha önce Lufthansa Türkiye-Irak CEO’su olarak görev yapan Kemal Geçer oldu. Şirket, hızla yapılanmasını tamamlayarak Model X, Model Y, Model 3 ve Model S isimli 4 modelini de bu sene satışa sunacak. Şirketin sermayesi ise tek kalemde 50 milyon lira artırıldı.
#TeslaPandemi sürecinin yanı sıra artan fiyatlarla da önemli ölçüde darbe alan otomotivde ağır hasar kayıtlı araç sayısı artmaya devam ediyor. Hasarlı araçların yüzde 30’u yetkili servislerde, yüzde 40’ı özel servislerde, yüzde 30’u da tamirhanelerde onarılırken, trafikteki pert araç sayısı 2 milyona ulaştı. Tüketici sıfıra ulaşamayınca hasar kayıtlıya yönelirken, bir de buna iki aracı birleştirip kazasız süsü veren dolandırıcılar eklendi…
#GazetehaberleriCumhurbaşkanı Erdoğan, Cumhurbaşkanlığı Sistemi'nin ikinci yılında önemli değerlendirmelerde bulundu. Erdoğan, ''Kimsenin hakkına göz dikmeyen ama kendi hakkını da söke söke alan bir ülke olarak hareket etmeye devam edeceğiz'' dedi. Libya'daki gelişmelerle ilgili de konuşan Erdoğan, ''Son zamanlardaki bazı gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Kimse heveslenmesin ona da prim vermeyeceğiz'' ifadelerini kullandı. ''Biz ne sismik araştırma gemilerimizle, ne sondaj gemilerimizle birilerinin iznine tabi değiliz'' diyen Erdoğan, ''Biz uluslararası hukuk neyi gerektiriyorsa Doğu Akdeniz’de haklarımız neyse bu çerçeve içinde bu adımlarımızı attık. Bundan soran da bu adımlarımızı atmaya devam edeceğiz'' diye konuştu. Erdoğan konuşmasında ayrıca ''2019 yılında elektriğimizin yüzde 62'sini yerli ve yenilenebilir kaynaklardan ürettik. Yani enerjide de artık Türkiye muhtaç olmaktan çıkmıştır ve çıkıyor'' sözlerine de yer verdi.
#Cumhurbaşkanı ErdoğanHer yıl olduğu gibi bu yıl da Sıla Yolu’na çıktık, ‘koronavirüs gölgesinde’ memleket yolunu sizler için adım adım taradık. Sizleri, güzergâh üzerindeki ülkelerin düzenlemeleri, uygulamaları, kısıtlamaları ve mevcut yasal düzenlemeleri hakkında tek tek bilgilendireceğiz.
#Sıla YoluTürkiye’nin en çok satan bazı otomobillerinin ÖTV’li ve ÖTV’siz fiyatlarını çıkardık. Bazı otomobillerde kasımda başlayan ve haziran sonuna kadar devam edecek 15 puanlık ÖTV teşviki olduğu için yaptığımız hesaplamaya o fiyatı da ekledik. Sonuç olarak, Türkiye’de otomobillerden Avrupa gibi sadece KDV alınsaydı 1.6 litre ve altı motora sahip en düşük ve en çok satan vergi dilimindeki araçların fiyatı yüzde 31 ile 37.5 arasında gerilerdi.
#ÖTV2018 yılında 641 bin adetle kapanan otomotiv pazarından 17.4 milyar TL ÖTV tahsilatı yapılırken, tahminlerin 350-400 bin adet olduğu ÖTV teşvikli 2019 yılında ise devletin 24 milyar TL’lik tahsilatı nasıl yapacağı merak ediliyor. Bunun için 70-120 bin TL’lik matrah seviyelerinin 120-170 bin TL’ye yükselmesi, krediye ulaşımda kolaylık ve faiz indirim desteği sağlanması gerekiyor. Aksi durumda kaçan balık büyük olabilir.
#YazarlarToyota, Türkiye’de dizel otomobil satışını bitiren ilk marka oldu. Geçen yıl Avrupa’da dizel üretim ve satışını noktalayan Japon marka, Türkiye’de de bundan böyle sadece hibrit ve benzinli motor satacak. Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, “Aslında 2020 için planlamıştık ama bir yıl önceden ulaştık. Dizel yerine yeni Corolla dahil artık her binek modelimizin hibrit versiyonunu satacağız” dedi.
#Ali Haydar BozkurtTesla'nın Türkiye'ye gelip gelmeyeceği bir çok insan tarafından merak konusu olmuş zaman zaman bu sorunun cevabı aranmıştı. Elon Musk tarafından yapılan açıklamaya göre Tesla'nın Türkiye'ye geliş tarihi çok da uzak değil. Peki Tesla ne zaman Türkiye'ye gelecek? İşte konu hakkında atılan o tweet..
#Elon MuskOtomobil sahibi olma maliyeti her yıl artıyor. Ortalama bir araç için akaryakıt, otoyol ve köprü ücretleri, MTV ve trafik sigortaları maliyeti 2015 yılında 8 bin liranın üzerinde iken, yeni yılda bu rakam 11 bin lirayı aştı. 4 yıllık fark ise araç sahibine 3 bin 300 lira olarak yansıdı.
#Motorlu Taşıtlar VergisiSon dönemde Türkiye'de tartışılan konulara ve çok daha fazlasına dair insanların en yakınlarına bile söylemediği gerçekler, sessiz sedasız yaptığımız milyonlarca Google aramasında kendini ele veriyor. Bu aramalar TÜİK verileriyle örtüştürüldüğünde, yetkililer dâhil hepimizin dikkatle incelemesi gereken ilginç sonuçlar ortaya çıkıyor. Yoğun yapılan aramalar arasında "Suriyeli kadın fiyatları" gibi utanç verici, "Kocamı nasıl öldürebilirim" gibi ürkütücü olanları görüyoruz, işsiz kalan çok sayıda insanın hangi mesleğe yöneldiğini de anlıyoruz. Biz göze çarpan arama trendlerinden birkaçını aşağıda listeledik, devamını gelin hep birlikte keşfedelim.
#AtatürkTüm dünyada güvenli otomobil denilince akla ilk gelen markaların başında yer alan İsveçli Volvo, 2020 yılında hiç kimsenin ciddi bir şekilde yaralanmayacağı ya da hayatını kaybetmeyeceği otomobil oluşturma vizyonu için basamakları hızla tırmanıyor. Yani sizi içinde ölümsüz yapacak Volvo modellerinin öncüleri hızla yollardaki yerini alıyor. İşte Barcelona’da test ettiğimiz yeni XC60 da bunlardan biri...
#VolvoAralarında rüya otomobillerin de yer aldığı 20 markanın katılmadığı İstanbul Autoshow’u 11 günde 500 binin üzerinde kişi ziyaret etti. 2 yılda bir düzenlenen ve 2015 yılında 597 bin kişinin gezdiği fuara katılımın her şeye rağmen yarım milyonu aşması yüzleri güldürdü. Bu durum otomobilseverlerin rüya otomobillerden ziyade alabilecekleri gerçek araçları görmek istediğini ortaya koydu.
#GazetehaberleriÖTV ile birlikte yüzde 5-15 fiyat artışı yaşayan sıfır otomobillere Nisan ayında bu kez yüzde 20 civarında kur farkı zammı yapılması bekleniyor. Sektörün öngörüsüne göre sıfır otomobilde yüzde 15’lik bir daralmaya neden olacak bu durum, ikinci el otomobil pazarını zirveye taşıyacak. 2016’da 5.8 milyon olan ikinci el otomobil satışlarının bu yıl 6.5 milyon adede çıkması öngörülüyor.
#BorusanGeneral Motors (GM), Opel’i PSA Grubu’na sattıktan sonra, Avrupa’da Cadillac ve Chevrolet’n spor otomobilleriyle lüks sınıfta büyümek istiyor. Bu duruma ilişkin bazı uzmanlar, “Avrupa’da biraz varlığa sahip olmak, hiçbir varlığa sahip olmamaktan daha iyidir” yorumunu yaparken, bazıları ise bu 2 markayı tutmanın GM’e hiç bir yarar sağlamayacağı görüşünde.
#General MotorsTarihi bağlar ve şaraphanelerin arasından geçip Porto’da okyanusa dökülen Douro, baharı karşılıyor. İç bölgelerde kıyıları mimozalarla sarıya boyanmış. Porto’nun nehir manzaralı yamaçlarındaysa kamelya coşkusu yaşanıyor. 29 parkta, 600’ü aşkın çeşitte, kimileri asırlık kamelya ağaçları rengârenk çiçeklenmiş. Nisanda Porto, göz, kulak ve damaklar için tam bir şenlik yeri.
#PortoGitmeden önce Küba ile ilgili aklımda çok soru vardı. 10 gün kaldım. Onlarca insanla konuştum. Ancak şimdi aklımda çok daha fazla soru var. Sanırım 10 gün değil, 10 ay da yaşasam bazı soruların yanıtlarını hiç bulamayacağıma karar verdim. Şurası net; Küba büyük bir değişimin eşiğinde. Sonucunun ne olacağını ise hiç kimse bilmiyor.
#KübaGEÇTİĞİMİZ hafta Avrupa Birliği’nin (AB) Türkiye ile 21 yıllık Gümrük Birliği’ni güncellemesi çalışmaları kapsamında özellikle kurucu 7 üye pazarındaki ikinci el araçların Türkiye’ye serbest olarak ithal edilebileceğini yazmış, bu konuda acil önlem alınması gerektiğini belirtmiştim.
#Emre Özpeynirci