"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

İlhan Usmanbaş'ın eserini ve genç bestecileri dinledim

İSTANBUL'da Fransız Kültür Merkezi'nde İstanbul Bilgi Üniversitesi Müzik Bölümü ve İstanbul Fransız Kültür Merkezi İşbirliği ile gerçekleşen yeni müzik konser serisi, "Yaylı Kuartet İçin Yeni Müzik" temasıyla 24 Şubat 2006 Cuma günü sunuldu.

Gecenin önemli müzik olayı; İlhan Usmanbaş'ın "Morton'a (Feldman) Göndermeler" adlı 1999 yılında yazılan eserinin dünya prömiyerinin yapılmasıydı.

İlhan Usmanbaş, bestesinin özelliklerini, ardındaki yaratış felsefesini şöyle özetliyor:

"20. yüzyılda müziğin sadece sürekli bir akış olmadığını öne süren tek bestecidir Morton Feldman. Yüzyıllardır süren bir anlayışı tersine çevirmiştir. Onda süreklilik kavramı tıpkı aralıklarla damlayan suyun her damlayışta biraz farklı tınlaması gibi sürekliliği ve kopukluğu birleştiren yepyeni bir öneridir.

Bu öneriye 'Morton'a (Feldman) Göndermeler' ile ben de katılmak istedim. Burada birbirinden farklı, aralarında boşluklar bulunan kısa müzik fikirleri aslında birbirlerinden pek de kopuk olmadıklarını gizli bağlarla sağlar."

* * *

ONUR TÜRKMEN
'in Nihat Genç'in aynı isimli romanına ithafen yazdığı Dün Korkusu, Ayda Tunç (keman), Elif Tarakçı (keman), Ahmet Altınel (viyola), Dilbağ Tokay (viyolonsel) tarafından seslendirildi.

Nilay Karaduman, Ceren Gürsoy, Efdal Altun, Erman İmayhan'dan oluşan Saygun Kuartet de, Mustafa Tınç'ın Denizden Uzaklarda Ağıt'ını, Wolfgang Rihm'in On İkinci Yaylı Kuartet'ini Ahmet Altınel'in şefliğinde çaldı.

Yeni Müzik Konser Serisi'nin çok önemli bir amacı ve hedefi var.

20. yüzyıl ve sonrası modern, postmodern müzik akımlarının dinleyici kitlesine yayılması, Türk ve yabancı bestecilerin bu anlayıştaki eserlerinin çalınıp tartışılması. Konserler öncesinde müzikçilerle dinleyicilerin katılıp tartışabileceği küçük oturumlar düzenlenmesi.

Bu gençleri, eserlerini desteklemek, sanatta çağdaşlık iddiamızın da bir kanıtı niteliğini taşımaktadır.

Edebiyatta, resimde, mimarlıkta yeniyi izliyoruz, öğrenmek için çaba harcıyoruz.

Peki sıra müziğe gelince... Yirminci yüzyıla adım attığımızdan şüpheliyim. Oysa her zaman söylediğim gibi, yenilik ölçütünü en çok müzik belirler. Sese dönüşmeyen yenilik eksiktir. Gençlerle birlikte olduğum, eserlerini dinlediğim gece, bunları düşündüm.

Yüzyıllardır aynı yazarları, şairleri mi okuyoruz, yüzyıllardır aynı ressamların, heykelcilerin eserlerine mi bakıyoruz. Müzikte bu tutuculuk niye?

* * *

GENÇ
müzikçilerin bestelerini dinleyelim, çalışmalarını destekleyelim.

Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın bu konuya yardımcı olmasını bekliyorum.
X