"Ertuğrul Özkök" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ertuğrul Özkök" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ertuğrul Özkök

İktidarsız erkeği tuzlamak mı gerekir

Ortaçağ’da kadınlar erkeklerinin iktidarsız olması ihtimalini kesinlikle kabul etmiyorlarmış. Onlardan cinsel bir güç ve bunun sayesinde de ailede otorite bekliyorlarmış. O nedenle hangi metodu kullanıyorlarmış biliyor musunuz? Erkeğin cinsel organlarını tuzluyorlarmış.

Hayatım boyunca merak ettiğim çok önemli bir sorunun cevabını, geçen hafta öğrendim.
“Tuz deyince neden aklıma hep olağanüstü bir cinsellik gelir?”
Tuz kadar büyük bir tutku olduğu için mi?
Yoksa bu benim sersem muhayyilemin ürünü mü?
Biraz sabır… Anlatacağım.
Şimdiden şunu söyleyeyim; bu benim sersem muhayyilemin fantezisi değilmiş…

/images/100/0x0/55ea8506f018fbb8f8854e77

BİLİYOR MUSUN KANINDAKİ TUZ OKYANUSTAKİ SU KADARMIŞ

Diyetisyenler bana kızacak. Ama başımdan geçen olayı da kimseden saklayamam.
Bir defasında onlara uyup bir hafta boyunca tuzu tamamen kestim.
Sonuç?
Felaketti. 15 gün boyunca kendime gelemedim. Dengem bozuldu, karamsarlaştım, herkese, her şeye küstüm.
* ‘Tatsız tussuz adam’ lafının manasını da işte o zaman öğrendim.
Öğrendiğim çok önemli bir başka bilgi daha vardı.
* “Erişkin bir insanın günlük 20 gram tuza ihtiyacı varmış.”
Bir de şu:
* “Bedenimizde hücre dışındaki tuz oranı, okyanuslardakine çok yakınmış…”
Bunları da Prof. Zeki Tez’in ‘Lezzetin Tarihi’ adlı harikulade kitabından öğrendim. Bir hafta elimden düşürmedim ve bitirdim.

TUZ DEMEK AŞIK VEYA ŞEHVETLİ ERKEK DEMEKTİR

Hıristiyanlar ekmek ve şarap gibi, tuza da ‘kutsal’ bir anlam yüklerler. Vallahi Müslümanım ama ben de aynı duyguyu taşıyorum.
Zaten ergenliğe girdiğimden beri,  insan güzelliğiyle ibadet arasında hep yakın bir ilişki hissetmişimdir. O yüzden tuz benim için ‘kutsal’ ile ‘cinsel’ arasındaki, o en hünsa bölgenin parolasıdır.
İşte yıllardır içimde taşıdığı o tuhaf duygunun birinci kanıtı:
· VAY CANINA Latincede tuz kelimesinin kökenini oluşturan ‘salax’ veya ‘salacis’ kelimesi aslında ‘şehvetli ya da aşık erkek’ anlamına geliyormuş.
Ben şüpheci bir erkeğim. Tabii ki, sadece etimolojik bir kanıtla yetinmem. Araştırmacı gazeteciliğim devam ediyor.
· PSİKANALİZCİLERE göre tuz, doğurganlığı temsil edermiş. Bunun kanıtı olarak da şunları gösterirlermiş:
Tuzlu suda yaşayan balıklar daha çok yavru verirmiş. Tuz taşıyan gemilerde çok daha fazla fare olurmuş.
· BERNARD PALISSY adlı bir yazar 16’ncı yüzyılda, ‘Herkesin Zenginleşip Servet ve Mülkünü Çoğaltmasının Gerçek Reçetesi’ adlı bir kitap yazmış. Bakın orada neler demiş:
“Tuz, kadınla erkeğin cinsel organlarına bağışladığı güçle, onlar arasındaki sevgiyi ön plana çıkarır; böylelikle de çoğalmaya hizmet eder.”
‘Cinsellikle’ ve ‘üreme’ lafları yan yana gelince iştahım kaçıyor. O nedenle kafamdaki tuz kavramına daha uygun bir şeyler arıyorum.
Zeki Tez’in harika kitabında o da var.

BEŞ KADIN, PANTALONU İNMİŞ ERKEĞE NE YAPAR

· KADIN TUZLAMA Ortaçağ’da erkekler kendi aralarındaki geyik muhabbetlerinde, “Karıları çok tatlı olduğu için onları tuzladıklarını” söylermiş.
· ERKEK TUZLAMA ‘Tuzsal cinsellik edebiyatını’ asıl geliştiren kadınlar olmuş. O dönemde kadınlar, erkeklerinin iktidarsız olması ihtimalini kesinlikle kabul etmiyorlarmış. Onlardan cinsel bir güç ve bunun sayesinde de ailede otorite bekliyorlarmış. O nedenle hangi metodu kullanıyorlarmış biliyor musunuz?
Erkeğin cinsel organlarını tuzluyorlarmış. Bunu da şöyle açıklıyorlarmış: “Kocalarımızın tadına varmak için onları tuzluyoruz.”
· YAYINLAYAMADIĞIM GRAVÜR Kitapta 1557’de ahşap oymayla yapılmış çok ilginç bir de gravür var. Muhafazakar bir toplumda yaşadığımız için buraya koyamıyorum. Ama anlatayım. Ortada yüzüstü, iki büklüm bir erkek var. Pantolonu aşağı indirilmiş. Etrafındaki beş kadın da onu tuzluyor. Bu işi yaparken bir de şu tuhaf şarkıyı söylüyorlarmış:
“Kocalarımız öyle soylu ve tatlıdır ki;
 Bize hizmete severek katlanırlar
 Bu yüzden biz de onları
 Kendi soylarından daha çok gurur duymaları için
 Bir tuz fıçısının üzerinde önden ve arkadan tuzluyoruz.”

EN İYİSİ SİZ BENİ DEĞİL KEYKAVUS’U DİNLEYİN

İçgüdülerim kuvvetlidir. Havada dolaşan zerrecikleri hissederim. Bu tuz meselesine yıllar önce takmıştım.
Anladım ki; benim sersem muhayyilem bile, bir Ortaçağ kadınınınkinin tuhaflığına yetişemezmiş.
Hayatım boyunca kadından korkmakta haklıymışım.
Tuz, edebi olarak cinsellik demektir. Eminim, bu yazdıklarımı okuyunca, Osman Müftüoğlu’nun tüyleri diken diken olacaktır.
Haklı da… Tuz zararlıdır.
Siz doktorunuzu dinleyin. Kararında kullanın. Zaten cinselliğin fazlası da zararlıdır.
Ne diyor Keykavus ünlü ‘Kabusname’de?
Velakin ne çoğu, ne azı; ne çok sıcakta, ne de çok soğukta…
Mutedil olun yani…
Bakmayın siz bana; ille de tavşanlar gibi davranmanız gerekmez.
Zeki Tez; ‘Lezzetin Tarihi: Geçmişten Bugüne Yiyecek, İçecek ve Keyif Vericiler’, Hayykitap; 2012 (Yaz tatiliniz henüz bitmediyse, çok eğlenceli ve öğretici bir kitap. Harika yazılmış, çok kolay okunuyor.)

YİYECEK-İÇECEK SÖZLÜĞÜ

Aslanların sütü, her kuşun eti Neron’un ateşi, keçinin pisliği

- ASLAN SÜTÜ:  Osmanlı’da geç dönemde, rakı küplerini şarap küplerinden ayırt etmek için, rakı küplerinin üzerine aslan motifi konurmuş. ‘Aslan sütü’ deyimi oradan geliyormuş.
- ÇİLİNGİR SOFRASI: Rakının, genellikle, bir çene çilingiri gibi, içen kişinin dilini çözdüğüne inanılır. Büyük ölçüde de doğrudur. O nedenle, rakının yanında yenilen mezelerden oluşan sofraya, ağız kilidini açan içecek olduğu için ‘çilingir sofrası’ denmiş.
- AYAKLI MEYHANE: Osmanlı döneminde, sırtında, bağırsaktan yapılmış tulumlarda rakı satan kişiler varmış. Yolda isteyene tasla rakı satarlarmış. ‘Ayaklı meyhane’ lafı buradan gelmiş.
- YUMRUK MEZESİ: Bu sokak satıcılarından tas içinde rakı alıp içenler, sonra ellerini yumruk yapıp, ağızlarını silermiş. ‘Yumruk mezesi’ lafı da işte bu ayaklı meyhane kültürünün lügatından geliyormuş.
- İÇKİ İÇEN SULTANLAR: Osmanlı sultanlarından içki içenler şunlarmış. İkinci Selim (Yönetim: 1566-1574), Dördüncü Murad (1623-1640), Üçüncü Ahmed (1703-1730), Birinci Mahmud (1730-1754), İkinci Mahmud (1808-1839), Abdülmecid (1839-1861) ve Beşinci Murad (1876’da 93 gün).
- İÇKİ YASAĞI: Kanuni Sultan Süleyman koymuş, 1566’da tahta çıkan İkinci Selim içki yasağını kaldırmış. 17’nci yüzyıl ortalarında İstanbul’da 1000’den fazla meyhane varmış.
- HER KUŞUN ETİ YENMEZ: Osmanlı’da yüksek tabakadan biri evlendiğinde, zifaf odasına tepsi içinde kızarmış kuş ve tatlı verilirmiş. Damat geline kuş etini, gelin de damada tatlıyı ikram edermiş. Eğer gelin damadı beğenmezse kuş etini yemezmiş. ‘Her kuşun eti yenmez’ deyimi buradan geliyormuş.
- KAHVE KANTATI: Bach, kahvenin şaraptan ve öpücükten daha lezzetli olduğunu söylermiş. ‘Kahve kantatı’nı da bu duyguyla yazmış. Voltaire günde 72 fincan kahve içermiş.
- NERON ATEŞİNİ SÖNDÜRMEK: Neron, dondurma hastasıymış. Köleleri koşarak Apenin dağlarına gönderip, kar getirtir, bundan yapılan dondurmayı yermiş. Eee, Roma’yı yakan adam, içindeki ateşi başka türlü nasıl söndürebilirdi ki?
- 500 ÇUVAL KEÇİ PİSLİĞİ: 1683’te Viyana kapısında bozguna uğrayan Osmanlı ordusu çekilirken, şunları bırakmış: 20 bin çadır, 20 bin büyükbaş hayvan (öküz, manda, deve ve katır), 10 bin koyun, 100 bin ölçek buğday ve 500 çuval kahve. Avusturyalılar önce kahveyi keçi pisliği sanıp Tuna nehrine dökmeye kalkmışlar.
- TURŞUSUNU KUR: “Bekleyip de kızının turşusunu kur” lafı Çince’den geliyormuş. Eski Çin’de bir aile kız çocuğu sahibi olunca çeşitli sebzelerden her yıl bir kavanoz turşu kurarmış. Kız evlendiğinde, bu turşu çeyiz olarak verilirmiş. Ortaçağ’da 10-12 kavanoz turşu birikince kız evlendirilirmiş. Daha geç evlenirse, turşu kurmaya devam edilirmiş. Böyle durumlarda oğlan tarafı da işte o malum lafı edermiş.

X