GeriİK/Yeni Ekonomi Not her şey demek değil çocuğa anlayışlı davranın
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Not her şey demek değil çocuğa anlayışlı davranın

Not her şey demek değil  çocuğa anlayışlı davranın
refid:19749040 ilişkili resim dosyası

Bir ders dönemi daha sona erdi. Öğrencilerin hayalini kurduğu 15 günlük tatil başladı. Karnesinde zayıfı olmayanlar tatile stressiz girdi. Ama kırık getirenlerin tatilde de çalışması gerekecek.

Şebnem ARAT

Uzmanlar karnesinde düşük notu olan çocukların ebeveynlerinin anlayışlı olması gerektiğini söylüyor. Ailelerin suçu biraz da kendilerinde aramaları gerektiğini vurguluyor. Planlı çalışan, derslere hazırlıklı giden, dersi dikkatli dinleyen, not alanların başarıya daha çabuk ulaştığının altını çiziyor. ODTÜ Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi, ODTÜ Öğrenme ve Öğrenci Gelişim Birimi Başkanı Doç. Dr. Oya Yerin Güneri ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Halil Ekşi, ikinci dönemde ailelere ve çocuklara düşenleri anlattı.

DOÇ. DR. OYA YERİN GÜNERİ: Ceza ve tehditten kaçının
Aileler karnesinde zayıfı olan çocuklarının gelecekte de başarısız olacağını düşünmemeliler. Karne, sadece çocuğun hangi dersi daha iyi anladığını gösteren bir araç. Ebeveynlerin bu gibi durumlarda ceza ve tehdit yoluna başvurmaması gerekiyor. Çünkü zaten notları düşük olan çocuk kendini başarısız ve değersiz hisseder. Çocuk, ailesinin sadece başarılı olduğunda onu seveceğini düşünür. Ayrıca anne babanın karne üzerinde yapacağı kötü yorumlar çocukta kaygıyı da arttırır. Öğrenmenin önündeki engeller çocukla birlikte belirlenmeli ve bu doğrultuda strateji geliştirilmeli.
Çocuğa karnesi ile ilgili görüşlerini sormak, onun açıklamalarını yargılamadan dinlemek gerekiyor. İlk önce çocuğu başarılı dersler hakkında takdir etmeli, sonra bu derslerde başarılı olmaya yardımcı olacaklar üzerine konuşulmalı. Bu noktada mutlaka çocukların görüşleri alınmalı.

Takipçileri olun
Zayıfı olan çocuğu tatilde hobilerinden, sevdiği etkinliklerden ayırmak gelecek döneme duygusal olarak hazırlanmasını engeller. Tatil, çocukların dinlenme ve eğlenmeye de zaman ayırdıkları bir süreç olmalı. Bu dönemde eksiklikler belirlenmeli ve gelecek dönem için plan yapılmalı. Öğrenciler, öncelikli olarak geçmiş dönemi değerlendirmeli, eksiklikleri olduğu derslerdeki açıklarını kapatmak için yeni yollar aramalı. Hedef oluşturarak plan yapmalılar. Çocuğun daha verimli çalışabilmesi için evdeki çalışma ortamında gerekli düzenlemeler yapılmalı. Ayrıca çocuğu yüreklendirmek de gerekiyor. Okullar açıldığında aileler çocuğun ödevlerini, sınav tarihlerini, sınav sonuçlarını takip etmeli. Bu noktada öğretmen ile işbirliği içinde olmak önemli.

PROF. DR. HALİL EKŞİ: Notu kutsallaştırmayın
Çocuğun okul başarısızlığı ortak bir sonuçtur. Aile de öğretmen de bunun farkında olmalı. Sonuçları da bu açıdan değerlendirmek gerekiyor. Ne yazık ki başarı odaklı yaşamak günümüz alışkanlıkları halini aldı. Aileler, hayattaki başarı ölçümünün not olmadığını unutuyor. Notu kutsallaştırıyor. Bu dönemde ebeveynlerin nota bakış açısını sorgulaması gerekiyor. Aile her koşulda çocuk ile ortak hareket etmeli. Anne baba da kendisinin nerede hata yaptığını sorgulamalı. Hayatın koşuşturması içinde aileler çocuklarına nitelikli vakit ayıramıyor. Bu nedenle tatilde çocukla vakit geçirmek için fırsatlar yaratılmalı. 15 günlük tatili de çocuklarına vakit ayırabilecekleri bir zaman olarak görmeliler. İlgilendiklerini hissettirmeleri onlara motivasyon kaynağı olabilir.

Verimli çalışma öğrenmenin kılıcı
Tatil bir mola süreci. Öğrencinin ciddi eksikleri varsa birtakım telafi programları uygulanabilir. Ama bu durumda da çocuğun dinlenme ihtiyacını sabote etmeden hareket etmek gerekir. Unutmamak gerekiyor ki yaşam sadece derslerden oluşmuyor. Tatilde çocuklara hazırlanan çalışma programları çok yararlı olmuyor. Çünkü bu tür programlara uymuyorlar. İlla bir çalışma programı hazırlanacaksa da esnek ve çocuğun alışkanlıklarına, tarzına uygun olmalı. Verimli çalışma öğrenmenin kılıcıdır. Asıl önemli olan öğrenilen şeylerin uzun vadeli olarak kalıcı olmasını sağlamak. Öğrenileni çocuk günlük yaşamına aktarabilmeli. Ancak bu şekilde bilgi kalıcı kılınır. Yaparak ve yaşayarak öğrenmeden yana olmalıyız. Kalıcılık sağlanıyorsa verimlilikten söz edebiliriz.

Çocuğunuzun ajandası olsun
Verimli ders çalışma iyi bir ders çalışma planı yapılması ile başlıyor. Planı hazırlarken ailelerin okulun psikolojik danışmanlarından ve öğretmenlerinden destek alması gerekiyor. Çocuğun ders çalışma planını, ödevlerini, sınav tarihlerini not edebileceği bir ajandaya sahip olması çok önemli. Zamanı planlamak, ödevlere her gün belli bir süre ayırmak, sınavlarda eksiklerin olduğu konulardan çalışmaya başlamak ise kullanılabilecek en önemli stratejilerden. Ayrıca anlaşılmayan konuları bilene sormak, derslere hazırlıklı gitmek, konuları dikkatli dinlemek, not almak, düzenli çalışmak da öğrencilerin uygulayabileceği verimli çalışma yöntemleri arasında bulunuyor. Evde çocuğun ders çalışabileceği uygun bir çalışma ortamı yaratılmalı, bu alan huzurlu ve sesiz olmalı. Ayrıca anne babaların çocuklarının öğrenme motivasyonlarını arttıranlar hakkında bilgi sahibi olması ve bunlara ilişkin yapılabilecekler üzerine bir rota belirlemeleri de gerekiyor.


Yorumları Göster
Yorumları Gizle