GeriİK/Yeni Ekonomi Gençler sanal dünyayı bilmiyor
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Gençler sanal dünyayı bilmiyor

Gençler sanal dünyayı bilmiyor

Dr. Fatoş Karahasan, Açılın Gençler Geliyor adlı kitabıyla Türkiye’deki Y ve Z kuşaklarını analiz etti. 15 ilde, 15-24 yaş arası gençler üzerine yapılan bir araştırmaya dayanan kitaptaki verilere göre, Türkiye gençliği ekonomiye güveniyor ama Türkiye’nin en büyük sorunlarının başında ekonominin geldiğini düşünüyor. Cep telefonsuz bir hayat düşünemeyen Türkiye gençliğinin yüzde 97’si e-kitap okumamış.

Gençler sanal dünyayı bilmiyorPazarlama iletişimi, reklam ve dijital pazarlama uzmanı Dr. Fatoş Karahasan, 2018 Türkiye Gençliği Araştırması’nı yürüten Sia Insight verileri ve çok sayıda yabancı gençlik araştırmasını derleyerek “Açılın Gençler Geliyor” adlı bir kitap hazırladı. Kitap altı çizilerek okunacak verilerle ve analizlerle dolu.

Türkiye’de 15 ilde, 15-24 yaş arası 2 bin gençle yüz yüze derinlikli görüşmelerden oluşan kapsamlı bir araştırmanın verilerine dayanan kitap, gençlerin nelere önem verdiklerini, nasıl biçimlendiklerini, anne babalarından hangi açılardan farklı olduklarını sorguluyor.
Teknolojiyle büyüyen bu kuşağın “Çatışmadan Konformizme” araştırma başlığıyla toplanan sonuçları gençlerin nasıl bir gelecek kurma eğilimi göstereceklerini, nasıl bir ülke ve nasıl bir dünya yaratabileceklerini öngörüyor.

“Açılın Gençler Geliyor”un Y ve Z kuşaklarıyla ilgili ortaya koyduğu veriler ve analizlerden bazıları şöyle:
Gençler için Türkiye’yi dünyada en iyi temsil eden markaların başında Arçelik (yüzde 27) geliyor. Ülker (yüzde 23), Vestel (yüzde 22), Torku (yüzde 21), Türk Hava Yolları (yüzde 19), Beko (yüzde 19) ve Turkcell (yüzde 12) de gençlerin sıralamasında ön planda olan markalar.

Araştırmaya göre

· Gençlerin yüzde 57’si Türkiye ekonomisine güveniyor.
· Yüzde 29’u ekonominin daha iyiye gideceğine inanıyor.
· Yüzde 12’si ekonominin daha kötüye gideceği düşüncesine sahip.

Bu gençler Türkiye’nin en önemli sorunlarını sıralarken de ilk sırayı ekonomiye, daha sonrasında da etnik sorunlara ve eğitime veriyor.

GENÇLER MARKACI!
Araştırmada gençlerin pazarlama dünyasıyla olan ilişkisinde sosyal mecranın etkisinin çok büyük olduğu gözlemleniyor. Herhangi bir markayla ilgili kötü bir deneyim yaşamış olanların oranı sadece yüzde 2. Yüzde 97’sinin “sevmiyorum” dediği bir marka da yok. Kötü bir deneyim yaşadığını veya bir markaya ait olumsuz düşüncelere sahip olduğunu belirtenlerin yüzde 12’si sosyal medyada bunu paylaşmış. Gençler, sosyal medyada bir marka hakkında olumsuz yorumlar okuduklarında, o marka hakkında olumsuz düşünüyorlar. Olumlu yorumların yüzde 70’ini ciddiye aldıklarını, yine de söylenenlerin doğruluğunu başka bir kaynaktan kontrol ettiklerini belirtiyorlar.
En sevilen markalar arasında Apple ve Samsung öne çıkıyor. En beğenilen teknoloji markası ve cep telefonu markaları da Apple ve Samsung. Finans/banka kategorisinde en beğenilen marka ise İş Bankası (yüzde 18).

TELEFONSUZ BİR HAYATI DÜŞÜNEMİYORLAR
Cep telefonsuz bir yaşam görmemiş olan bu gençler için telefon hayatın merkezi. Bilgi edinme, haber alma, alışveriş yapma, aile ve arkadaşlarla iletişim kurma, film izleme, oyun oynama gibi günlük yaşamın parçası olan her işlem, cep telefonu aracılığıyla yapılıyor.

Gençlerin:

· Yüzde 54’ü uyumadan hemen önce telefonuna bakıyor.
· Yüzde 55’i uyanır uyanmaz ilk olarak telefonuna göz atıyor.
· Yüzde 48’nin gece uyurken cep telefonu başucunda duruyor.
· Yüzde 18’inin duş alırken cep telefonu yanında oluyor.
· Yüzde 56’sının gece uyurken cep telefonu açık duruyor.

CEP TELEFONLARINA BAĞLILAR
Gençlerin yüzde 20’si her yıl telefon değiştirdiğini söylüyor. Yani, her beş gençten biri sürekli olarak yeni telefon satın alıyor. Gençlerin yüzde 25’i iki yılda bir, yüzde 25’i ise üç yılda bir telefonunu yenilediğini belirtiyor.

Gençlerin cep telefonlarına çok bağlı olmalarına rağmen, teknolojiyle ilişkilerinin pek güçlü olmadığı gözlemleniyor. Yapay zekâ, sanal gerçeklik gibi yeni gelişmeler hakkında bilgilerinin olmayışı, Türkiye’deki gençleri Batılılardan ayıran önemli bir farklılık.

Gençlerin;

· Yüzde 84’ü bilgisayar oyunu (PC, PlayStation, Wii, X Box) oynamamış.
· Yüzde 97’si e-kitap okumamış.
· Yüzde 15’i teknolojik ürünlerin kullanımını çok karmaşık buluyor.
· Yüzde 36’sı parası olduğunda yeni teknolojik ürünleri satın alacağını söylüyor.

Yapay zekâ
· Gençlerin yüzde 36’sı duymuş.
· Duyanların yüzde 29’u bilgi sahibi.
· Yüzde 60’ı hayatımıza, insanlığa olumlu katkıları olacak bir teknoloji olduğunu düşünüyor.
· Yüzde 45’i gelecekte tehlikeli olma ihtimali olduğunu düşünüyor.

Sanal gerçeklik
· Gençlerin yüzde 32’si duymuş.
· Duyanlar yüzde 29 oranında bilgi sahibi.
· Yüzde 55’i hayatımıza, insanlığa olumlu katkıları olacak bir teknoloji olduğunu düşünüyor.
· Yüzde 40’ı gelecekte tehlikeli olma ihtimali olduğunu düşünüyor.


Yorumları Göster
Yorumları Gizle