İçimizdeki alaturka

Güncelleme Tarihi:

İçimizdeki alaturka
Oluşturulma Tarihi: Şubat 28, 2005 00:00

COLA Turka’nın açılış reklamlarındaki tartışmalı pozisyonu bir tarafa bırakırsak, İnterli Emre Belözoğlu eşliğinde başlattığı ‘ünlü’ stratejisi, açılıştan sonra, Cola-Turka’nın bugüne kadar uyguladığı en doğru bir strateji.(Bu uzun cümle için kendimi tebrik ediyorum. Emin olun çok çalıştım ama daha kısa anlatamadım) Reklam filminin yapım kalitesi de oldukça iyi. Sinan Çetin iyi iş çıkarmış. Yurt dışında başarılı olmuş Türklerle Cola-Turka’yı özdeşleştirmek başlarda, konjonktüre bağlı olarak iş yapan ‘kaba milliyetçiliği’ rafine edebilir. Cola-Turka’ya daha geniş kitleleri kucaklayan ‘ideolojiden bağımsız’ bir pozisyon kazandırabilir. Hangimiz yurt dışında başarılı olmuş Türkleri görünce gurur duymuyor ki! ‘Ah bize de bir olanak sağlansa dünyayı yerinden oynatırız valla’ diyenlerimizin sayısı böyle demiyenlerden çok değil mi? Duyduğuma göre Cola-Turka başka ünlülerle kampanyaya devam edecekmiş. Doğru yapar. Yoksa Coca-Cola’nın atakları karşısında bulunduğu yerde tutunması zor.Axess’te ‘damar’ tutabilirBDDK bir yandan kredi kartı pazarına müdahale etmeye hazırlanıyor diğer yandan bankalar kredi kartı savaşlarına devam ediyor. Bu savaşta başı altı marka çekiyor: Worldcard (Yapı Kredi), Maximum (İş Bankası), Bonus Card (Garanti), Axess (Akbank) Advantage (HSBC), CardFinans(Finansbank). Altı markanın da zaman zaman imaj reklam kampanyaları ile pazar pozisyonlarına çeki düzen verdiklerini görüyoruz. Son olarak Axess böyle bir imaj kampanyasına başladı. Doğru karar. Axess’in ne zamandır imaja yönelik ses çıkarmıyordu. Bu nedenle de ‘Akbank’a aidiyet dışında’ farklı algılandığı noktayı göremez olmuştuk. Anımsarsanız Axess çok iyi bir reklam kampanyası ile çıkış yapmış (diğer kartların makasla kesilip tüm özelliklerin Axess’te toplandığı reklam kampanyası), daha sonra ‘imaja yönelik olarak’ aynı çıkışı sürdürememişti. Axess o günden bu yana ‘işlevsel’ reklamlarla gündemde olma yolunu seçti. Özellikle da çizgi reklamlarla (biçimle) rakiplerinden farklılaşmaya uğraştı. Bu çaba ‘imaj içeriği’ olarak Axess’e farklılık sağlayamadı. Axess yöneticileri de işin farkında olacaklar şu anda üçüncü reklam ajansıyla yollarına devam ediyorlar. Akbank’ın varolan ‘güvenilir imajını’ koruma güdüsünün ‘sınırsız yaratıcılığı engellediğini tabii ki ben de kabul ediyorum. Akbank gibi ‘kurumsallaşmış bir dev’ için yönetici pozisyonunda bu tür güdülerle hareket edilmesi hem doğal hem doğru. Bu nedenle ‘imaj içeriği’ eksikliğini artık Axess yöneticilerinin değil reklam ajanslarının kabahati olarak görüyorum. Şunun şurasında herkesin sattığı ‘alışveriş, puan, taksit’. Bunda farklı yapacak bir şey yok. Önemli olan farklı söylemek. Bu da reklam ajansının görevi. İşte Bonus’un peruğu, işte Worldcard’ın ‘Wadaaa’ sı. Yapılacak iş belli.Yeni başlayan reklamlarda Axess kullanan erkekler ‘Oscar ödülünü kazanmış’ bir yıldız, ya da ‘süper bir futbolcu’ olarak gösteriliyorlar. Ancak onlar alışveriş yaparken, onları ‘birer yıldız’ olarak düşünenler nedense satıcılar. Reklamlar hedef kitlede ‘Axess’te birşey oluyor da benim haberim mi yok’ merakını uyandırıyor ama ‘hayal kuranın’ Axess kullanıcısı değil de ‘karşı taraf’ olması Axess sahibinin özdeşleşme nedeniyle ‘mesaj sahiplenme’ duygusunu azaltıyor. Axess’çiler ‘Axess kullananların kartlarının ne kadar önemli faydalar sağladığını bilmediklerini vurgulamak istiyoruz’ diyebilirler. Kartı kullanan kendini ‘yıldız’ hissetse yine aynı vurgulama olur, üstelik özdeşleşme nedeniyle etki artardı. Eğer Axessciler ‘abartılılı yıldızlaşma stratejisiyle’ kazancı vurgulamayı sürekli bir ‘damar’ olarak kullanacaklarsa beni dinleseler iyi olur. Bu ‘damar’ biraz daha mizahi uygulamalarla iş yapabilir. İşin içine imaj bütünleşmesini sağlayacak bir peruk ya da bir ‘wadaa’ da konulursa Axess imajı tadından yenmez hale gelir.Future exEX İngilizce’de bir ön ek. ‘Eski’ anlamına gelir. Örneğin ‘ex-husband’ boşanılan koca demektir. Bizim yeni gençlik ‘ex’ önekini çok ilginç bir şekilde kullanmaya başlamış: Future ex. Biri diğerine kız ya da erkek arkadaşını tanıştırırken ‘future ex’ diye tanıştırıyormuş. Yani gelecekte terk edeceğim kişi. Hızlı yemek, hızlı moda, hızlı eğlence tamam da ilişkinin bu kadar hızlısı biraz fazla olmuyor mu? Sakın ‘Future ex-wife’ diye karısını tanıştıranlar var mı?’ diye sormayın. Türk erkeklerinin daha o cesaret seviyesine geldiklerini sanmıyorum..
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!