Nurten ERK TOSUNER

nerk@hurriyet.com.tr

Hero ikinci fabrikayı kurdu, dünya pazarını bir Türk’e emanet etti

04 Ocak 2009
TÜRKİYE’ye Ülker’le giren İsviçreli Hero, ikinci bebek maması fabrikasını 13 Ocak’ta açmaya hazırlanıyor.

Türkiye’nin 6 yılda ciro, kárlılık ve pazar payında 25 ülke arasında ikinci sıraya yükseldiğini gören Hero, Türkiye’deki Genel Müdür Nasuh Önal’ı İspanya’daki merkezine Başkan Yardımcısı atadı.
 
GLOBAL krizin etkisi sürerken Ülker, dünya devi gıda şirketi İsviçreli Hero’ya yönetici transfer etti. Türkiye, Hero ülkeleri içinde 6 yılda ciro, kárlılık ve pazar payında 25 ülke arasında ikinci sıraya yerleşti. 6 yıl önce girdiği Türkiye’de ikinci fabrikasını 13 Ocak’ta açmaya hazırlanan Hero, Ülker Hero Baby’nin Genel Müdürü Nasuh Önal’ı Bebek Beslenme Kategorisi Pazarlama Başkan Yardımcılığı’na getirdi. Hero Grubu Bebek Beslenme Başkanı Rene B?nziger’e bağlı çalışacak olan Hero’nun bebek beslenme merkezinin yer aldığı İspanya’daki görevine 1 Şubat’ta başlayacak. Yeni görevinde Türkiye’den de sorumlu olacak olan Nasuh Önal, Ülker Hero Baby Genel Müdürlüğü’nü 15 Ocak’ta Ramon Morte Fernandez’e devredecek. Ülker Hero Baby Genel Müdürü Nasuh Önal, bundan böyle Hero’nun birçok ülkeye gönderdiği kavanoz maması ihtiyacını İspanya ve İsveç’ten Türkiye’deki fabrikaya kaydıracağını söyledi. Nasuh Önal ile İspanya’daki yeni görevine başlamadan önce Türkiye’deki bebek beslenme sektörünü ve hedeflerini konuştuk.

Pazar 1 milyar dolara koşar

Bebek beslenme pazarının büyüklüğü nedir?


-Bebek beslenme pazarı, biberon mamaları, tahıllı kaşık mamaları, kavanoz maması ve bebek bisküvilerinden oluşuyor. 0-36 ay arası bebek ve küçük çocukların beslenmesiyle ilgili ürünleri kapsıyor. Bugün 200 milyon dolar olan pazarın 1 milyar dolara çıkmasının mümkün olduğunu düşünüyorum. Pazarda bir çok oyuncu var. Ama sadece biz yerli üretim yapıyoruz. Türkiye, Avrupa’da önemli pazar olma yolunda ilerliyor. Türkiye’de yılda 1.4 milyon bebek doğuyor. Bu Avrupa’da pek görülmeyen bir bebek sayısı. Ama satın alma gücü bizi aşağı çekiyor.

Pazarın büyüme hızı nasıl?

-Büyüme oranlarında uzun yıllardır alışık olduğumuzun altında düşen bir eğilimle gidiyoruz. Son 12 aylık büyüme oranı tonajda yüzde 5, ciroda yüzde 8 büyüdü. Özellikle kavanoz mamaları yüzde 55 büyüyor.

6 yılda ikinciliğe oturduk

Ülker Hero’nun pazar payı nedir?

-Toplam tonajda pazarın yüzde 49’una sahibiz. Bebeklerin boğazından geçen bebek beslenme ürünlerinin yüzde 49’u Ülker Hero Baby markalı. Fiyat seviyelerimizin daha makul olması bizi değer pazar payında yüzde 32’ye getiriyor. Sektörde zaten iki büyük oyuncu var. Danone ve Ülker Hero tonajda pazarın yüzde 90’ını karşılıyor.

Türkiye’nin Hero içinde geldiği nokta neresi?

-Hero, bugün Uzakdoğu hariç bütün kıtalarda bebek beslenme işi yapıyor. Türkiye Hero dünyasındaki 25 ülke içinde, pazar payı, kárlılık ve satışlarda iki numaraya oturdu. Birinci İsveç. Geçen yıl birinci yine İsveç’ti. Türkiye İspanya ve Kuzey Amerika’nın ardından dördüncüydü. Sadece ciro alarak baktığımızda ise Türkiye hálá dördüncü sırada.

İsviçreli Hero’nun cirosu 2 milyar dolar

BEBEK beslenmesi sektörünün önde gelen gruplarından Hero’nun yıllık cirosu 2 milyar dolar civarında. Geçen yıl yüzde 8’lik büyüme ile

NASUH ÖNAL
HERO Gıda Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi Nasuh Önal, Boğaziçi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği mezunu. Koç Üniversitesi’nde Executive MBA yaptı. İş hayatına 1992’de Procter & Gamble Eczacıbaşı’nda ürün müdür yardımcısı olarak başlayan Önal, 1999’da İsviçreli Hero Group’un Türkiye’deki şirketi Hero Gıda’ya Genel Müdür ve Yönetim Kurulu Üyesi oldu. 2005’te Hero Grubu’nda Genel Müdürü seçildi. 1 Şubat 2009 itibariyle Hero’nun Bebek Beslenme Kategorisi Pazarlama Başkan Yardımcılığı’na atandı.
dünyanın en hızlı büyüyen gıda şirketi olan Hero, pazarlarında lider olan yerel ve uluslararası markaları satın alarak büyüyor. 18 ülkede üretim yapan Hero, 400 kişilik Ar-Ge departmanı ile tüm dünyadaki şirketlerine hizmet veriyor.

2009’da yüzde 15 büyüme bekliyoruz

Ülker Hero Baby’nin bu yılki hedefleri neler?

- 2009 yılı hedeflerimiz pazar payı odaklı. Bebek beslenmesinde dört kategorinin üçünde pazar lideriyiz, ikisinde pazar payımız yüzde 50’nin üzerinde, birinde yüzde 36. Her üç kategoride de yüzde 55-60 bandına gelmek istiyoruz. Biberon mamasında gerideyiz. Toplam ciroda yüzde 32 olan pazar payımızı yüzde 35-40 bandına getirmeyi hedefliyoruz. Daha fazla haneye ulaşmak kriz döneminde yüzde 15 büyüme istiyoruz. Ama bu, tonajı aynı tutup yüzde 15 zam yaparak bir büyüme olmayacak.

Kavanoz mamasını ucuzlatıp pazar yarattık sonra fabrikayı kurduk

Kavanoz maması pazarı niye hızlı büyüyor?

- 2008 yılının başında kavanoz mamalarını da Türkiye’de üretmek için fabrika kurma kararı aldık. Ankara’daki ikinci fabrikamız 13 Ocak’ta açılacak. Türkiye’de kavanoz maması üretilmiyor. İthal ettiğimiz ürünleri ne yaparsak yapalım makul bir fiyata sunamıyorduk. Toplam üretimimiz içinde kavanoz mamalarının payı yaklaşık yüzde 25. Üretim kararı alınca 1 Ocak 2008’den itibaren fiyatlarımızı yüzde 40 indirerek, yerli üretim seviyesine çektik. Bir yıl boyunca bunu yatırım olarak gördük. 1 lira 80 kuruş olan fiyat seviyemizi 1 liraya indirdik. Tüketici buna pazarı yüzde 55 büyüterek tepki verdi.

10 milyon Euro yatırdık ihracata hemen başladık

İkinci fabrikaya ne kadar yatırım yaptınız?

- Tahıllı kaşık maması üreten ilk fabrikamızı 2003 yılında yaklaşık 10 milyon Euro’ya kurmuştuk. 13 Ocak’ta açacağımız kavanoz maması fabrikamız da aşağı yukarı aynı maliyette oldu. Kavanoz mamasında bu yıl hemen ihracat bağlantılarımızı yaptık. Avrupa’da Çek Cumhuriyeti ve Rusya’dan başlayacağız. Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkeleri de Türkiye’den tedariğe başlayacaklar. Bu ülkeler kavanoz mamalarını daha önce İspanya ve İsveç’ten alıyordu.

Ülker ile Hero’yu ben tanıştırdım

Ülker ve Hero ortaklığı nasıl gerçekleşti?

- Türkiye’de Hero olarak önce bağımsız bir distribütörle başladık. 2001’de kriz geldi ve her şey yerle bir oldu. Ben hemen yüzde 100 yabancı sermayeli bir şirket kurup üç kişilik bir ofisle çalışmaya başladım. Kriz 9 ay sonra hafiflemeye başlayınca Ülker’den gelen tanışma çağrısı üzerine görüştük. Ülker, bebek beslenmesini uzun süredir inceliyormuş. ’Hero ile ortaklık yapabilir miyiz?’ dediler. Hero’dan ’evet’ yanıtı gelince onları tanıştırdım. Ortaklık anlaşması imzalandı, 2003’de fabrika kuruldu.

Yazarlar Ana Sayfa
HaberlerFenerbahçeGalatasarayburçniobePKKAlmanyaistanbul