Her taşın altından çıkıyorlar 1.6 trilyon doları yönetiyorlar

Alper YOLDAŞ
04 Ocak 2006 - 00:00Son Güncelleme : 04 Ocak 2006 - 20:17

Dünyada üretilen motorlu taşıtların neredeyse üçte biri Japonların imzasını taşıyor. Bugün yeni teknolojiler ve otomotiv adına yapılan tüm yenilikler ilk kez Japon firmalar tarafından ortaya çıkıyor. General Motors, Ford ve DaimlerChrysler gibi devler büyük krizlerle boğuşurken, kendini sürekli geliştiren Japon firmalarının piyasa değeri ise artmaya devam ediyor.

İlk otomobilini tam bir asır önce üreten Japonların bu başarısının ardında dünya çapında gerçekleştirdikleri pazar odaklı ortaklıklar yatıyor. Bu hafta Otoyaşam olarak Japonları başarıya taşıyan ’ortaklık haritası’nı çıkardık.

İlk otomobili 1905 yılında üreten Japonya, Amerika ve Avrupa’ya kıyasla geç girdiği otomotiv sanayiinde büyük başarılara ulaştı. Bugün kárlılık ve piyasa değeri açısından Amerikalı ve Avrupalı rakiplerine üstünlük sağlayan Japon üreticilerin önderliğini ise Toyota üstleniyor. General Motors, Ford ve DaimlerChrysler gibi otomotiv devlerinin içinde bulundukları mali sıkıntıları aşmaya çalıştıkları bir ortamda Toyota, 2006 yılında üretimini yüzde 11 artırarak 9.2 milyon adedi çıkarmayı ve dünyanın en büyük üreticisi konumuna gelmeyi planlıyor.

YÜZDE 31’LİK DEV PAY

Özellikle son 20 yılda gerçekleştirdiği atılımlarla Japonya, 1.6 trilyon dolarlık hacmiyle dünyanın 6’ncı büyük ekonomisi olan otomotiv sanayiine damgasını vurdu. Uluslararası Motorlu Taşıt Üreticileri Örgütü (OICA) tarafından açıklanan 2004 yılı verilerine göre, dünyadaki toplam motorlu taşıt üretimi 64.5 milyon adet iken, Japon üreticilerin bu pastadan aldığı pay ise yüzde 31.4. Bir başka deyişle, 2004 yılında 20.3 milyon motorlu taşıt Japon markaları altında üretildi. Aynı dönemde Japon firmalar, Kuzey Amerika’da 20, Avrupa’da 16 (Türkiye’deki Toyota ve Honda tesisleri dahil), Çin’de 31 ve Güneydoğu Asya’da 56 olmak üzere toplamda 123 merkezde 9.79 milyon adetlik deniz aşırı üretim gerçekleştirdi.

ÇABUK UYUM SAĞLADILAR

Ekonominin küresel hale gelmesiyle birlikte Japon otomotiv üreticileri, hem üretim merkezlerini yeni pazarlara taşıyarak hem de uluslararası ortaklıklar kurarak farklı pazarların kendine özgü ihtiyaçlarına kısa sürede cevap vermeyi başardılar. Bugün Japon, Amerikan, Avrupalı ve Çinli üreticiler arasında sermaye ortaklığının yanı sıra teknoloji, Ar-Ge ve üretim alanlarında da işbirlikleri bulunuyor.

Japon Otomotiv Üreticileri Derneği (JAMA) tarafından hazırlanan bir rapor ise, Japon markaların otomotiv sektöründeki başarısının ardındaki ’ortaklık’ gerçeğini gözler önüne seriyor. Avrupa, Amerika, Çin hatta kendi ülkelerinde bile Japon firmalar, sermaye ortaklığından teknoloji transferine, teknik işbirliğinden ortak üretime kadar her türlü birlikteliği içeren karmaşık bir ’ağ’ kurmuş durumdalar. Örneğin, Isuzu’nun Polonya’daki fabrikasında üretilen dizel motorlar, Renault, GM Avrupa ve Honda modellerinde görev yapıyor. Bir başka Japon üretici Mitsubishi ise, İtalya’nın dünyaca ünlü tasarım firması Pininfarina’ya taşeron üretim yapıyor. Daha birçok işbirliğinin yer aldığı ’global ortaklık haritası’ incelendiğinde, Japonların otomotivdeki hakimiyeti görülüyor.

Japonların hızla büyümesini sağlayan ortaklık haritası

AVRUPA

Toyota:
PSA Peugeot Citroen Grubu ile Çek Cumhuriyeti’ndeki üretim merkezinin yüzde 50 ortağı. Bu fabrikada Peugeot 1007, Citroen C1 ve Toyota Aygo modelleri üretiliyor.

Nissan: Renault’un yüzde 15 hissedarı (Renault ise Nissan’ın yüzde 44.3 ile en büyük ortağı).

Isuzu: Polonya’da Honda’nın Civic modeli, GM Avrupa ve Renault için dizel motor üretiyor.

Suzuki: Macaristan’da GM Avrupa ile birlikte yedek parça üretiyor. PSA Peugeot Citroen Grubu’ndan ise dizel motor tedarik ediyor.

Mitsubishi: PSA Peugeot Citroen Grubu’na GDI motor teknolojisinin lisansını sağlıyor. DaimlerChrysler ile birlikte Almanya’da dizel motor, Hollanda’da ise araç üretiyor. Ayrıca DaimlerChrysler’den dizel motor tedarik ediyor. İtalya’nın dünyaca ünlü tasarım firması Pininfarina’ya üretimde ’outsourcing’ (taşeronluk) hizmeti veriyor. Volkswagen’den dizel motor tedarik ediyor.

Subaru: Saab ile ortaklaşa ’crossover’ otomobil geliştiriyor. Fiat için şanzıman üretiyor. Volvo (Ford Avrupa), Saab (GM Avrupa) ve Porsche’ye Japon pazarında satış desteği sağlıyor.

Mazda: Ford Europe, Mazda için otomobil üretiyor.

AMERİKA

Mazda:
Ford Amerika’ya parça tedarik ediyor. Ford Asya ve Okyanusya’ya ise hem parça tedarik ediyor hem de araç üretiyor. Ford Motor ile Auto Allicance şirketinde yüzde 50 ortak. Ayrıca Ford Motor, Mazda’nın yüzde 33.4 ile hissedarı.

Yamaha: Ford Motor’a motor tedarik ediyor.

Isuzu: GM’ye dizel motor sağlıyor ve GM için ticari araç üretiyor. GM, yüzde 10.26 ile Isuzu’nun hissedarı.

Honda: GM için 6 silindirli motor üretiyor.

Suzuki: GM ile birlikte küçük sınıf otomobil üretiyor. GM ayrıca, Suzuki’nin yüzde 20.3 ile ortağı.

Toyota: GM ile New United Manufacturing şirketinde yüzde 50 ortak.

ÇİN

Toyota:
Tianjin FAW Xiali Automobile ile Vitz modelini üretiyor. Tianjin FAW Toyota Motor’da yüzde 42 ortak ve Vios modeli üretiyor. Sichuan Toyota Motor ile yüzde 45 ortak ve Coaster modelini üretiyor.

Mazda: FAW-Hainan Automobile ile Premacy ve Familia modellerini üretiyor. China FAW Group Corporation’a Atenza modelinin üretimi için outsourcing hizmetini veriyor.

Daihatsu: FAW Huali Automobile’ye Terios teknolojisinin lisansını sağlıyor.

Suzuki: Changan Automobile Liability ile teknik işbirliği yapıyor. Yüzde 35 ile ortağı olduğu Chongqing Changan Suzuki Automobile, Alto ve Cultus modellerini üretiyor. Yüzde 39 oranında hissedarı olduğu Jiangxi Changhe Suzuki Automobile ise Every, Carry ve Wagon R+ modellerini üretiyor.

Isuzu: Yüzde 6.9 ile hissedarı olduğu Qingling Motors, Wizard, Forward ve Elf modellerini üretiyor. Guangzhou Isuzu Bus’un yüzde 49 ortağı ve Gala modelini üretiyor. Yüzde 12.5 ile ortağı olduğu Jiangling-Isuzu Motors, Elf modelini üretiyor.

Honda: Dongfeng Honda Automobile ile yüzde 50 ortak. Yüzde 50 ortağı olduğu Guangzhou Honda Automobile, Accord, Odyssey, Fitsaloon ve Fit modellerini üretiyor.

Nissan Diesel: Dongfeng Nissan Diesel Motor’un yüzde 25 ile ortağı.

Nissan: Dongfeng Motor’da yüzde 50 ortak. Yüzde 30 hissedarı olduğu Zhengzhou Nissan Automobile ise Datsun ve Paladin modellerini üretiyor.

Mitsubishi: Outlander ve Challenger modellerini üretiyor. Yüzde 16.1 ile ortağı olduğu Hunan Changfeng Automobile, Pajero modelini üretiyor.

Hino: Yüzde 24 ortağı olduğu Shenyang Shenfei Hino Automobile Manufacturing, otobüs üretiyor. Shanghai Hino Engine’nin ise yüzde 50 ile ortağı.

JAPONYA

Toyota:
Daihatsu’nun yüzde 51.6, Hino’nun yüzde 50.1, Subaru’nun yüzde 8.7 ve Yamaha’nın yüzde 4.6 ile ortağı konumunda buluyor. Nissan ile hibrid araç geliştirmek için teknolojik işbirliği yapıyor.

Suzuki: Sermaye ortağı olduğu Subaru için Avrupa’da araç üretiyor. Nissan için küçük sınıf otomobil, Mazda için araç üretiyor.

Nissan: Yüzde 24.7 ile Nissan Diesel’in ortağı. Isuzu ve Mazda için ticari araç üretiyor ve bu firmalardan ticari araç tedarik ediyor.

Isuzu: Nissan Diesel ve Mazda için ticari araç üretiyor.

Mazda: Mitsubishi için ticari araç üretiyor.

Mitsubishi: Nissan için küçük sınıf otomobil üretiyor.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı