Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Her eve bilgisayar

28 Şubat tarihli ‘‘Intel Go home’’ başlıklı yazımızda (http://www.hurriyet.com.tr/tatilpazar/turk/98/02/28/yazarlar/70yaz.htm) kişisel bilgisayar pazarında 500 dolar bariyerinin Intel'in rakibi Cyrix işlemcilerin kullanıldığı bilgisayar modelleriyle kırıldığını aktarmış, multimedya özelliklerine de sahip 500 dolarlık bilgisayarların Türkiye pazarına girebilmesi için Intel tekelinin kırılması gerektiğini söylemiştik. Yazımızı, Türk tüketicisinin rekabetten doğacak avantajlardan mahrum kalmaması için bilgisayar üreticilerine önemli görevler düştüğünü belirterek bitirmiştik.İlk atak Vestel'den geldi. Sektör dergisi BT-Haber'in bu haftaki sayısında yayınlanan habere (http://www.bthaber.com.tr/159/menu_haber_09.htm) göre ‘‘Vestel, 500 doların altında PC üretecek’’.Şebnem Nuraydın'ın haberi kısaca şöyle: ‘‘Vestel Bilişim çok düşük maliyetli ancak yüksek performanslı ve özellikle ev kullanıcılarına yönelik kişisel bilgisayar üretmeyi amaçlıyor’’. Haberde Vestel'in bu amaçla yarı iletken teknolojisi geliştiren şirketlerle temasa geçtiği aktarılıyor. Vestel Bilişim Araştırma Geliştirme Koordinatörü Cengiz Ultav ise konuyla ilgili olarak ‘‘Bugün de 500 doların altında bir fiyatla kişisel bilgisayar üretilebilir, ancak önemli olan en yüksek performansta bir ürün ortaya çıkarmaktır’’, diyor.Buraya kadar her şey iyi güzel de haberde, Vestel'in geliştireceği yeni ürünle öncelikle Türkiye'yi değil, dünya pazarını hedeflediği aktarılıyor. Tamam dünya pazarlarını hedeflemek, küresel bir vizyona sahip olmak hoş... Ancak Türkiye pazarı böylesine bir ürüne açken, öncelik neden Türkiye pazarına verilmiyor, anlam vermek güç doğrusu.Vestel'in pazarlama stratejileriyle ilgili anlam veremediğimiz bir başka konu ise şirket tarafından 97 sonbaharında duyurusu yapılan İnternet TV'lerin hala piyasaya sunulmamış olması. Bildiğimiz kadarıyla Vestel, bu ürününü sürekli daha iyi özelliklere kavuşturmaya çalışmakla meşgul. Böyle olunca da hem ürünün piyasaya çıkması gecikiyor, hem de fiyatı sürekli artıyor. Bizce bu strateji de yanlış. Türkiye pazarı bugün 200 doların altında İnternet TV'ler bekliyor. Bu fiyata çıkacak bir ürün, iyi bir pazarlama kampanyasıyla ortalığı silip süpürür. Yapılması gereken ucuz, basit özelliklere sahip ancak sonradan yapılacak güncellemelere açık bir ürün tasarlamak ve en kısa zamanda piyasaya sunmaktır.Bir başka iyi haber ise Vestel Bilişim'in eğitim alanında da özel projeler yürütüyor olması. Cengiz Ultav, üretecekleri sabit disksiz ürünlerin eğitimde de kullanılmaya uygun olduğunu vurguluyor. Üstelik bu üründe izlenen strateji de doğru. Ultav, ‘‘İster ağ altyapısı, isterse yazılım olsun, dünya pazarında geçerli olan bir çözüm veya ürün yapmak istiyoruz. Bunu başarırsak Türkiye'de de bu çalışmaya hazırız demektir’’, diyor.Yalnız bir noktaya daha dikkat etmek gerekiyor. Eğitim altyapısında kullanılacak ürün ve çözümler açısından Türkiye yeni teknolojilerin kullanımına, dünya pazarlarına göre çok daha açık. Ağ Bilgisayarı (Network Computer-NC) teknolojisine uygun olarak geliştirilecek iyi bir çözüm, kısa sürede çöplüğü boylayacak kişisel bilgisayarların Türk okullarının kapısından içeri adım dahi atmamalarını sağlayabilir. Olması gereken de budur.Ulaştırma Bakanı'na not: Sayın Necdet Menzir, Come home! Eğitimde ve devlette bilgisayar modeli için, Türkiye'de pazarlamadan başka bir faaliyette bulunmayan bir yabancı şirket başkanının ayağına gitmenize gerek yok. Çözüm Türk bilgisayar donanım, yazılım ve çözüm üreticilerinde.yurtsan@hurriyet.com.tr
X