Gündem Haberleri

    Her ailede bir kötü çıkar

    Hürriyet Haber
    01.01.1999 - 00:00 | Son Güncelleme:

    İstanbul'da ulaşımın önemli bir bölümü taksiler aracılığıyla sağlanıyor. Bir uçtan bir uca 120 km'ye ulaşan şehrimizde, 18 bin taksi ve 2800 taksi durağı hizmet veriyor. Bu kadar büyük bir sayı sözkonusu olduğunda bir çok sorun da kaçınılmaz olarak gündeme geliyor. İstanbul Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Semih Kaçanoğlu'yla yolcuların şikayetlerini ve taksicilerin dertlerini konuştuk.İstanbulluların, taksicilerin bozuk para bulundurmaması, kısa mesafelere yolcu kabul etmemeleri, yol bilmemeleri, bazı taksilerin pis olması, gibi şikayetleri var.İstanbul'da 18 bin taksi var. Bu çok geniş bir aile demek. Genelde de taksiyi 24 saat boyunca üç şöför kullanıyor. Bunu da gözönünde bulundurunca ortaya büyük bir rakam çıkıyor. Her ailede bir kötü çıkar. Üstelik biz yerleşik esnafta değiliz. Bu yüzden, bir taksici 10 yerde kötülük yaparsa bu 10 kişiye maloluyor. Kısa mesafeye yolcu alınmaması, taksimetreye yapılan zamlardan yaklaşık 6 ay sonraya rastlıyor. Esnafımız gidilen mesafe yakıt maliyetini karşılamadığı zaman böyle bir sorunla karşılaşılıyor. Esnafımıza, ilçe ilçe İstanbul rehberleri dağıtıyoruz. Yol bilmeme sorunu zamanla kalkacak. Ayrıca broşürler vasıtasıyla gerekli uyarıları yapıyoruz.Bazı taksilerin küçük tekerleri olduğu bu yüzden taksimetrenin fazla yazdığı da söyleniyor.Bunlar rivayet. Eğer aracın tekerleri standartlara uygun değilse zaten taksimetre ayarı yapılamaz. Nasıl taksici olunuyor? Şartları neler?Önce ehliyetiyle İstanbul Şoförler Esnaf Odası'na başvuracak. ‘‘Bundan sonra hayatımı şoför olarak idame ettireceğim’’ diyecek. Oda'dan şoför olduğuna dair bir belge alacak. Sonra, bu belgeyle Trafik Şubesi Planlama Dairesi'ne başvuracak. Emekli olmadığına ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerden herhangi birinin adına kayıtlı taksi plakası olmadığına dair bir dilekçe imzalayacak. Sonra tahsis belgesini alıp bu belgeyle notere giderek taksi plakası alacak. Yani tamamen bürokratik bir süreç sözkonusu?Tabii. Çok ciddi bir olay.Bir eğitim alınmıyor yani? Son trafik kanununa bir madde ilave edildi. Ticari sürücü belgesi olmayan kişiler ticari araç kullanamayacak. 20 Ekim 1993'ten evvel odaya kayıtlılar 14 saat kurs alacak. Trafik mevzuatı ve kuralları, çevre bilgisi, turizm bilgisi, halkla ilişkiler konularında... 93'ten sonra kaydolanlar 50 saat kurs görüyor. Ek olarak ilk yardım dersi var. 93'ten öncekiler sınavsız, diğerleri sınavdan geçerek bu belgeye sahip olabiliyor. Taksiciler Gayrettepe Emniyet Müdürlüğü'nde her hafta kursa tabi tutuluyor. Ticari sürücü belgesi olmayanlar ceza olarak 25 milyon 900 bin lira ödüyor. Şimdiye dek kaç kişiyi kursa tabi tuttunuz?Bin kişi galiba. Ama esnafın hepsi bize kayıtlı değil. İlçe odaları da var. Onlar da peyderpey kurs görecek. Yeterli mi bu kurs? İstanbul'un semtleri, yolları hakkında da ders veriliyor mu?Evet veriliyor. Kurs zaten kanuni bir zorunluluk. Bence yeterli.Can güvenliğiDenetim için ne yapıyorsunuz?Bize gelen şikayetleri değerlendiriyoruz. Şikayet edilen arkadaşı çağırıyoruz ve gerekli uyarıyı yapıyoruz. Vatandaşlar size nasıl ulaşabilir?281 34 04 numaralı telefonumuz aranabilir.Sizin sorunlarınız neler?Bu insanların şu anda can güvenliği yok. 5 yıl içinde 31 arkadaşımız öldürüldü. Aynı süre içinde 1453 tane gasp olayı oldu İstanbul'da. Bugün oda olarak feryat ediyoruz. Yerli otomotiv sanayiinden kurşun geçirmez cam bölmeli ve tüm kapıları sürücü tarafından kilitlenebilir otomobiller üretmesini istiyoruz. Bu can güvenliğimiz için gerekli. Daha önce de sonradan takılan bölmelerle bu önlem gündeme gelmişti. Neden olmadı?Sonradan takılan bölmelerin maliyeti çok yüksekti. 18 bin taksi var İstanbul'da. Otomotiv sanayii bizim sırtımızdan bu kadar para kazanıyor. Ek maliyeti ne kadarsa bu işin, fiyata eklesinler. Esnafımız öder bu farkı. Ben buna kefilim. İstanbul polis teşkilatından da bir isteğimiz var. Saat 22.00'den sonra taksi müşterileri aransın. Kontroller sıklaştırılsın. Köprü çıkışlarında yapılabilir bu. Bu önlemlerin caydırıcı etkisi olacaktır. Telsiz de caydırıcı bir önlem. Yaygınlaştırmayı düşünüyor musunuz?Bizim çok geniş bir telsiz ağımız var. Duraklara telsiz alınmasını teşvik ediyorum. Telsiz olan arabanın içinde bir gasp olayı olduğu zaman ekranda görebiliyoruz. Arabanın içini de dinleyebiliyoruz. Ancak arabanın nerde olduğunu bilemiyoruz. Aselsan'ın yaptığı GPS denen bir aygıt var. Aselsan bunu uygulamaya koyarsa hangi taksinin hangi semtte hangi sokakta olduğunu görebileceğiz. Can güvenliğinin yüzde 40'ı bu, 40'ı kontroller, geri kalanı güvenli araçların üretilmesiyle sağlanacak. Can güvenliği dışında taksicilerin sorunu yok mu?İkinci öncelikli sorun korsan taksiler. Hızla çoğalan, ne idüğü belirsiz bazı kişiler bizim ekmeğimizi bölüyor. O kadar ileri gittiler ki, ücret tarifeleri basıp evlere dağıtıyorlar. Genellikle kırsal bölgelerde yoğunlaşıyorlar. Avcılar, Küçükçekmece gibi yerlerde. Sayıları 2500-3000'i buluyor. Trafik Şubesi Sivil Ekipler Amirliği hergün 200-300 tane korsan taksi yakalıyor. Vatandaşların bu konuda duyarlı olmalarını istiyoruz. Sarı renkli olmayan ticari otomobillere binmesinler. Çünkü bunların nasıl insanlar oldukları belli değil, üstelik vergi ödemiyorlar. İstanbul'da kaç taksi durağı var? 2800 durak var. Ama bu yeterli değil. İstanbul trafiğini rahatlatmak için taksi duraklarını çoğaltmak gerekiyor. Her 500 metrede bir cep olsa arabamızı ceplere çekebilsek, trafik çok rahatlar. Bu yolla yakıt tüketimi de azalacaktır. Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü yeni durakların oluşturulmasını çok geciktiriyor. Bu konuda hem onlara hem trafik komisyonuna hem de belediyelere yardımcı olmaya hazırız. Bu can güvenliği için de iyi olacak. Öldürülen arkadaşlarımız genelde ring yapanlar. Duraktan binen bir müşterinin eşkali diğer taksiciler tarafından biliniyor.
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı