Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Hep aynı hataya düşüyoruz!

BU sezon Avrupa kupalarında ön eleme oynayacak olan Fenerbahçe, Beşiktaş, Trabzonspor ve Bursaspor, geçmişte yaptıkları hatalara düşmemek için, gelecek sezonun hazırlığına şimdiden başlamalı..

Liglerimiz de oynanan futbolu, fiziksel performans yönünden incelediğimizde, sorunun ne kadar büyük olduğunu görebiliriz. Neden oyuncular yeni sezona hazır gelmiyorlar? Forma girmek yerine formda kalmayı tercih etmiyorlar?

‘SEKİZİNCİ HAFTA’ ÇIKMAZI!

ÜLKEMİZDE sezon başı kamp planlamalarının 6-8 hafta olduğu, bu hazırlık döneminden gelen takımların fiziksel olarak yetersiz oldukları bir gerçektir. Ortaya çıkan durumun sebebi ise ya yetersiz antrenman ya da yetersiz kamp süresidir. Geçen sezon Şampiyonlar Ligi’nde Fenerbahçe, UEFA Avrupa Ligi’nde Trabzonspor bu sorunu yaşadı.
Liglerimiz oynanmaya başladığında fiziksel olarak temposuz maçlar izliyoruz. Maç sonu açıklamalar da genellikle, “Fiziksel olarak hazır değiliz, zamana ihtiyacımız var” şeklinde oluyor. Liglerin ortalama 8. haftasına kadar bu sorun sürüyor ve 8. haftadan sonra liglerimizin oyun temposu anlamında kendi kriterlerimize göre üst seviyeye geliyor. Bu sorunun sebebinin, iyi geçirilmemiş bir geçiş dönemi olduğunu düşünüyorum.

FİZİK SEVİYESİ KORUNMALI

FUTBOL bir oyun olarak düşünüldüğünde ne kadar basitse, profesyonel düzeyde gerçekleştirilen sportif müsabaka olarak değerlendirilince bir o kadar zor... Profesyonel futbolun basit ve rahatça yapılabilen hareketler dizisiymiş gibi görünmesinin sebebi, muhtemelen oyuncuların yüksek fizik kapasiteleri ile gelişmiş beceri düzeylerinden kaynaklanmaktadır. İşte bu doğrultuda sezon sonrası antrenman programının başlıca hedefi; Genel fiziksel seviyenin kabul edilebilir bir düzeyde korunması olmalıdır.

HAZIR KALMAK ÇOK ÖNEMLİ

BU fiziksel seviyenin korunması, antrenör tarafından çok iyi planlanmalı... Konuya oyuncu açısından bakıldığında, sezon başı kampındaki fiziksel yüklemelere daha çabuk adaptasyon sağlaması, sakatlık riskinin minimum seviyeye inmesi, daha çabuk form tutması açısından önemlidir. Formu korumak, antrenörler açısından bakılınca ise takımın, taktik, sistem, strateji, bireysel antrenman ve oyun anlayışı gibi parametrelere zaman ayırmasını sağlayacaktır. Bu profosyonel düşünce ve yaklaşım, hem antrenörlerin, hem futbolcuların işini çok daha kolaylaştıracaktır. Dolayısıyla ülke futboluna çok önemli bir kalite getirecektir.

3-4 HAFTAYI GEÇMEMELİ

GEÇİŞ dönemi olarak adlandırılan bu dönemin normalde 3-4 hafta sürmesi ve bu süreyi geçmemesi gerekir. Geçiş döneminin uzaması ve antrenman yapılmadan geçilmesi ‘detraining sendorumu’ denilen belirtileri ortaya çıkarır. Yani, kuvvet, sürat, çabukluk ve dayanıklılık seviyesini azaltacaktır. Elit Türk futbolcular üzerinde yapılan bir çalışmada, sezon içi devre arası geçiş döneminde 15 günlük düşük şiddetli aerobik eşik antrenmanlarının, aerobik fitness’ı korumada etkili olduğu rapor edilmektedir.

GÖZ ARDI ETMEMEK LAZIM

İYİ bir biçimde geçiş dönemini planlayıp geçiren, oyuncu ve takımlar ligin ilk haftalarında çok önemli avantaj elde ediyorlar. Aksini yapan takımlar, ancak ligin 6 veya 7. haftasında maç oynayarak kazanılan atletik özelliklerle tam hazır duruma gelebiliyor. Şu an liglerimizde sezon başı oynanan temposuz futbolun en önemli sebeplerinden biri, kötü bir geçiş dönemi geçirmenin getirdiği sıkıntılar... Yıllardır bu olumsuzlukları birçok kulübümüz, oyuncumuz ve sonuç itibari ile ülke futbolumuz yaşıyor. Planlama ve büyük yatırım yapan kulüpler için pahalıya mal olan bu geçiş dönemi planlamaları kesinlikle göz ardı edilmemelidir.

X