Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Hem sevinelim, hem düşünelim

Tufan TÜRENÇ

Ülkeye rahat bir 9 gün geçirten bayram tatilinin sonuna yaklaştık.

Pazartesi gününden itibaren yeni kavgalara, yeni itiş kakışlara, yeni saçmalıklara kendinizi hazırlayın.

Ancak bizim bir önerimiz var, siz Ankara'dan yayılan karamsarlık havasına kendinizi pek fazla kaptırmadan işinize gücünüze bakın.

Daha az üzülürsünüz.

Herkes sizin gibi yaparsa Ankara ne halt ederse etsin, inanın ülkede işler tıkır tıkır yürür.

Onun için bugün değişik alanlardan değişik haberler vermek istiyoruz.

Bu haberlerin kimi gururlandırıcı, kimi de düşündürücü...

Örneğin Devlet İstatistik Enstitüsü'nün verdiği bilgilere göre geçen yılın ilk 11 ayında Türkiye'de tam 4 milyon 45 bin 342 televizyon üretildi ve hepsi de satıldı.

Bu rakamın tümü içerde tüketilmedi. Önemli bir kısmı başta Avrupa ülkelerine olmak üzere ihraç edildi.

Şu bilgiyi de vermek gerekir, Türkiye'de siyah beyaz televizyon kullanımı sıfır. Renkli televizyon mezralara kadar girdi.

Türk ekonomisi açısından bu çok önemli bir olaydır.

Yine aynı dönemde üretilen video sayısı ise 7 bin 312 oldu. Üretim artışı yüzde 83.5.

* * *

Devam edelim...

Çamaşır makinesi üretimi de inanılmayacak boyutlara ulaştı.

1997'nin 11 aylık döneminde tam 1 milyon 332 bin 874 çamaşır makinesi üretildi.

1 milyon 208 bin 347 elektrik süpürgesi, 663 bin 444 fırın...

Buzdolabı üretimi 1 milyon 778 bin 276'ya yükseldi.

Bunların önemli bir bölümü yurtdışına satıldı.

Çağımızın en büyük olayı bilgisayara gelince, çok sevindirici bir durumla karşı karşıyayız.

Anadolu Ajansı'nın haberine göre bilgisayar kullanımı müthiş bir hızla yaygınlaşıyor.

1997 yılında satılan bilgisayar sayısı bir önceki yıla göre yüzde 43 oranında artış kaydederek, 345 bine ulaştı.

Türkiye bilgisayar teknolojileri pazarında 1 milyar 565 milyon dolar ciroya ulaşıldığı belirlendi.

Bilgisayar kullanımının bu hızla devam etmesi durumunda önümüzdeki yıllarda bu sektördeki üretim ve kullanım rakamları çok daha büyük boyutlara ulaşacak.

* * *

Şimdi değişik bir rakamın üzerinde durmakta yarar var.

Türkiye'de yıllık ticari reklam harcamaları ne kadar dersiniz?

1 milyar dolar civarında. Yani üretim yapanlar mallarını satmak için tam 1 milyar dolar harcıyorlar.

Bunu bir iki ülke ile karşılaştırırsak, Türkiye'nin daha çok üretmesi ve daha çok da tüketmesi gerçeği ile karşı karşıya kalırız.

Amerikan firmaları yılda 110 milyar dolar, Japonlar 50 milyar dolar, Almanlar 25 milyar dolar, İngilizler 17 milyar dolar, Meksikalılar 6 milyar dolar harcıyorlar.

Burada biraz duralım ve UBA'nın bir haberini birlikte okuyalım, sonra da hep birlikte ciddi olarak düşünelim:

‘‘Türkiye genelinde 80 ilde toplam 90 bin 368 kahvehane bulunduğu, buna karşın toplam tiyatro sayısının sadece 41 olduğu belirlendi.

Emniyet Genel Müdürlüğü Asayiş Daire Başkanlığı, bazı illerin yüzlerce, bazı illerin de binlerce kahvehaneye sahip olduğunu bildirdi. Türkiye genelinde sayıları 90 bin 368'e ulaşan kahvehanelerin 12 bin 925'i İstanbul'da, 4 bin 377'si Bursa'da, 2 bin 983'ü Adana'da, 2 bin 765'i Ankara'da, 212'si Siirt'te, 90'ı Şırnak'ta, 58'i de Hakkâri'de bulunuyor.

Yine Emniyet'in verilerinde, Türkiye'nin 80 ilinin 67'sinde hiç tiyatro olmadığı belirlendi. Tiyatrosu bulunan 13 şanslı il ise şunlar: Adana, Ankara, Bolu, Diyarbakır, Giresun, Hatay, İstanbul, Kayseri, Konya, Muğla, Samsun, Trabzon, Aksaray.’’













X