Helvadan 210 milyon YTL çıkardı, gıdada marka olmaya soyundu

KOSKA Helvacısı Yönetim Kurulu Başkanı Nevzat Dindar, 1931’de kurulan Koska’nın artık bir gıda markası haline dönüşmeyi hedeflediğini söyledi. Nevzat Dindar, "Artık sadece helvacı değiliz. Yavaş yavaş gıda markasına dönüşüyoruz" dedi.

GELENEKSEL olarak özellikle Ramazan ve bayramlarda çok tüketilen helva, bugün yaklaşık 210 milyon YTL’lik bir büyüklüğe ulaştı. Pazarda, yılda markalı-markasız yaklaşık 70 bin ton helva üretiliyor. Bu rakamın sadece yüzde 15’inin markalı helvalardan oluştuğunu söyleyen Koska Helvacısı Yönetim Kurulu Başkanı Nevzat Dindar, 1931’de kurulan Koska’nın artık bir gıda markası haline dönüşmeyi hedeflediğini söyledi. Nevzat Dindar, "Artık sadece helvacı değiliz. Yavaş yavaş gıda markasına dönüşüyoruz" dedi. 2006’da 100 milyon YTL ciro hedefleyen Koska’nın 250’nin üzerinde helva ve tatlı çeşidi ürettiğini hatırlatan Nevzat Dindar ile helva sektörünün yanısıra Koska’nın geleceğe dönük hedeflerini konuştuk./images/100/0x0/55ea510ff018fbb8f877f0a6

Türkiye’deki helva sektörünün büyüklüğü hangi boyutta?

- Türkiye’de yılda 70 bin ton civarında helva üretiliyor. Bunun yaklaşık yüzde 15’i markalı ürünlere ait. Geri kalanı markasız ve yerel üreticiler tarafından gerçekleştiriliyor. Pazarın parasal büyüklüğü yaklaşık 210 milyon YTL.

Koska’nın üretimi ne kadar?

- Bizim yıllık helva üretimimiz yaklaşık 6 bin 500 ton. Bu rakam satışların artış gösterdiği kış aylarında günde 50 tona ulaşıyor.

Kaç çeşit ürününüz var?

- 250 çeşidimiz var. 34 çeşit lokum, 38 çeşit baklava, 7 çeşit pekmez, 32 çeşit helva üretiyoruz. Ayrıca reçelde de bol çeşidimiz var.

Koska markası nasıl doğdu?

- Babam Halil İbrahim Adil Dindar, 8 sene Arap ülkelerinde askerlik yapmış. Orada bir takım tatlılar öğrenmiş. Askerden gelince İstanbul Laleli’de Koska semtinde bir dükkan açmış. Tatlıları kısa sürede çok beğenilmiş ve ünü tüm İstanbul’a yayılmış. Herkes ’Koska’ya gidiyorum, tatlı almaya’ diye babamın Helva Evi’nden sözeder olmuş. Yıllar sonra biz de Koska ünvanını Helva Evi’nin önüne ekledik. Koska Helvacısı olarak bugüne kadar geldik. 1983’te abimle biz ayrı modern bir tesis kurduk. Bundan sonra da işlerimizi daha da geliştirdik. Çeşitleri artırdık.

Siz helva yapmaya ne zaman başladınız?

- Çalışma hayatı ile ilkokulda tanıştım. Okul çıkışında dükkana uğrar babama yardım ederdim. Babam bize helvayı, tatlıyı öğretti. Baklava hariç bütün tatlıları yaparım. Çocuklarıma da nasıl helva yapılacağını öğrettim. Üretilen helvanın kalitesini de ben her gün 5 gram kadar tadarak kontrol ederim. Gıda mühendislerimiz, kalite kontrol mühendislerimiz var ama mutlaka yine de son kontrolü ben yaparım. Paketlenip piyasaya verilmeden önce helvanın tadına, yoğunluğuna, görünümüne, kokusuna mutlaka bakarım.

Gıdada yeni gireceğiniz bir kategori olacak mı?

- Helva ve tatlı çeşitlerimize her gün yenileri katılıyor. Fındık kreması, çikolatalı helva da yaptık. Koska markalı poşet çay çıkarmaya başladık. İthal bitki ve meyve çayı getiriyoruz, İstanbul’daki tesislerimizde paketliyoruz. Koska markasıyla gıdada başka ürünler de çıkartmak, Koska’yı gıda markası haline getirmek istiyoruz. Sadece helvacı değiliz. Yavaş yavaş gıda markasına dönüşüyoruz. Önümüzdeki günlerde susam üretmeye de başlayacağız. Ayrıca organik ürün konusunda çalışıyoruz.

Koska’nın geçmişi Denizlili Helvacı Dede’ye uzanıyor

Koska’nın geçmişi, 1900’lü yılların başına, Hacı Emin Bey’in, yani Helvacı Dede’nin Denizli’deki küçük helvacı dükkanına kadar uzanıyor. Hacı Emin Bey, kazanda hazırladığı tahin helvasını, vitrindeki mermer tezgahın üzerine döküp soğuttuktan sonra, kesip, dirhemli terazide tartarak satıyordu. Baba mesleğini sürdürmeye karar veren Halil İbrahim Adil Dindar, 1931 yılında oğulları ile birlikte İstanbul’a taşındı. İlk dükkanını da aynı yıl, İstanbul’da Koska semtinde açtı. Bu küçük dükkanla büyüyen aile işletmesi, 1974’de Topkapı’da kurulan fabrikada helvanın yanı sıra lokum, reçel ve koz helva da üretmeye başladı. 1983 yılında 3. kuşak işin başına geçti.

100 milyon YTL ciro

5 milyon dolar ihracat

- 3.5 milyon dolarlık ihracat yaptık. 2006 hedefimiz 5 milyon dolar.

Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?

- İhracatta en iyi pazarlarımız Almanya, Amerika, Türk Cumhuriyetleri, Rusya. Yurt dışında girilmesi zor olan büyük market zincirlerine de giriyoruz. Helva, tahin-pekmez, lokum ve reçelleri, kendi özgün tatlarını koruyarak, NASA’nın sıfır hatalı ve antibakteriyel ortamda üretim belgesi (HACCP) güvencesiyle üretiyoruz. Bu da ihracatta bize avantaj sağlıyor.

Helva ustası kıskanç olur

eleman yetiştirmek istemez


Bir helvacı ustası kolay yetişir mi?

- Piyasada helvacı ustası yetişmesi çok zor. Çok kıskançlar, kendilerine rakip olacak diye eleman yetiştirmek istemiyorlar. Biz elemanlarımızı kendimiz yetiştiriyoruz. Çırak olarak gelip, kalfa, usta, ustabaşı oluyorlar. Ne kadar modern tesisiniz olursa olsun helvada ustalık çok önemlidir.

Börekleri çok tutunca

restoran sahibi oldu

Restoran işine nasıl girdiniz?

- Avcılar’daki fabrikada satış mağazamız var. Burada böreğimiz çok meşhur oldu. Çevredeki bütün şirket ve fabrikaların çalışanları gelmeye başladı. Sonra yanına çorba, ardından köfte ekledik. Beş masayla başladık bir baktık 30 masa olmuşuz. İşi restorana dönüştürdük ve büyüttük. Bakırköy’de de bir restoran açtık.

NEVZAT DİNDAR


Koska Helvacılık Yönetim Kurulu Başkanı Nevzat Dindar, 1933 yılında Manisa’nın Kula ilçesinde doğdu. Lise mezunu olan Dindar, 1983 yılında kardeşi Mümtaz Dindar ile birlikte üçüncü kuşak olarak Koska’nın başına geçti. İkisi erkek, biri kız üç çocuk babası.
Yazarın Tüm Yazıları