Heimtextil’de kriz havasını dağıttık, Avrupalı makineci için moral kaynağı olduk

Sadi ÖZDEMİR
15.01.2012 - 00:00 | Son Güncelleme:

Frankfurt’ta düzenlenen dünyanın en büyük ev tekstili fuarı Heimtextil, 172 Türk şirketinin katılımıyla kriz havasından biraz olsun kurtuldu. Türk şirketlerine bir yandan yoğun siparişler yönelirken, diğer yandan Avrupalı tekstil makinesi üreticileri tarafından ablukaya alındı. UİB Başkanı İbrahim Burkay, “Heimtextil’de Türk şirketleri moral kaynağı oldu” dedi.

DÜNYANIN en büyük ev tekstili fuarı Heimtextil’e katılan Türk firmaları hem yıllarca peşinden koştukları Avrupalı önemli alıcılardan yüklü siparişler yakaladı, hem de 2011’deki rekor kapasite yatırımlarını duyan Avrupalı makine üreticileri tarafından ablukaya alındı. Heimtextil’de Türkiye ortak katılımını gerçekleştiren Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) Başkanı İbrahim Burkay, Türkiye’nin tekstil ihracatında kriz öncesi 2008’deki 6.8 milyar dolarlık ihracatın 2011’de 3.2 milyar doları ev tekstilinden olmak üzere 8 milyar dolara çıktığını söyledi. 2011’de 2010’a göre yüzde 24 artış olduğunu belirten Burkay, “2012’de 9.5-10 milyar dolarlık tekstil ihracatı bekliyoruz. 3.5 milyar doları ev tekstili olacak. Ev tekstili ihracatımızın 1.7 milyar dolarlık kısmını Avrupa Birliği (AB) ülkelerine yapıyoruz. Tekstilde birinci pazar Rusya, ev tekstilinde ise Almanya” dedi.
4.7 milyarlık yatırım
UİB Başkanı İbrahim Burkay, Türkiye’de 2011’in 11 aylık döneminde tekstilde 417 yatırım teşviki belgesinin açıldığını toplam 4.7 milyar liralık yatırım teşviki başlatıldığını söyledi. Burkay, şöyle konuştu: “Bu rakamların neredeyse hepsi kapasite artışı için yapılan yatırım ve son 5 yılın rekoru kırılmış durumda. Türk tekstil sektörünün 2012’de 50 bin kişilik yeni istihdam gerçekleştireceğini tahmin ediyoruz. Çünkü ciddi bir yatırım furyası devam ediyor. Bu yüzden Heimtextil’e makine üreticileri de akın etti. Hepsi Türk firmalarıyla görüştü. 2011’de bu fuara 155 Türk firması katılmıştı. Bu yıl ise 172 firma katıldı. Firmalarımız Heimtextil’e bireysel katılıyor ancak biz fuar yönetimi ile tüm görüşmeleri onlar adına yapıyoruz. Turkish Home Textile ile Turkish Towel konseptini ön plana çıkaran 60 metrekarelik Türk evi konseptinde UTİB standı açtık. Standımızı Belçikalı Michel Minne ve Niek De Prest tasarladı.”
Biz moral düzeltiyoruz
İbrahim Burkay, şunları anlattı: “AB’de krizin tekrar derinleşmesi bütün dünyada negatif algı yayıyor. Makineciler bize ‘Bu fuarda İtalyan ve Belçikalılar’la, Fransızlar’la konuşunca moralimiz bozuluyor ama Türklerle konuşunca düzeliyor’ diyorlar. 2012 için Avrupalılardan iyi bir şey duyan yok. Biz ise yatırıma devam ediyoruz. Çünkü Avrupalı üreticiler ciddi güç kaybediyor. Onlardan pazar alıyoruz. Üzücü ama AB’nin krizi Türkiye için fırsata dönüşüyor. Avrupalı üreticinin mal sattığı alıcı Çin, Hindistan ve Pakistan gibi ülkelerin üreticileriyle çalışmaz. Türklerle çalışmak istiyor. 5-6 yıldır peşinde olduğumuz alıcılar kendileri geldiler. Çünkü Avrupa’da çalıştıkları üreticilerin çoğunun ya kapasitesi düştü ya da kapandı.”
Komo’dakiler de bize döndü
İtalya’nın en önemli ev tekstili merkezlerinden Komo’da da önemli bir değişim yaşandığını anlatan Burkay, “Komo’daki firmaların da hepsi bizimle çalışmaya başladı. Onlar önceden İtalyan ve Fransızlarla çalışıyordu. 2011’de krizdeki AB ülkelerine Türkiye’nin tekstil ihracatı yüzde 24 artış sağladı. Bu da anlattığımız sürecin kanıtıdır” dedi.

Çin’e tekstil ihracatı 200 milyon dolara dayandı

UTİB Başkanı İbrahim Burkay, Türk tekstilinin çok önemli sorunlarından biri olan ‘Çin ile rekabet’ konusunda da ilginç gelişmeler yaşandığını söyledi. Burkay, şu bilgileri aktardı: “2008’den beri Şanghay’daki ev tekstili fuarına katılıyoruz. 2008’de 76 milyon dolarlık ihracatımız vardı. 2011’de Çin’e (Hong Kong dahil) 200 milyon dolarlık ev tekstili ürünü ihraç ettik. Çin ihracatımızda 73’üncü sıradaydı ilk 20 içine girdi. 5 yıl içinde ilk 10’a sokacağız. Çin’de iç pazar çok hızlı büyüyor. Bu ülke tekstil ve hazır giyimde 30 milyar dolarlık ithalat yapıyor. Bunun 3 milyar dolarlık kısmı ev tekstili ithalatı. Çin’de çoksayıda firma sadece iç pazarı için üretim yapıyor ihracatı hiç düşünmüyor. Biz de Çin’e tam anlamıyla odaklandık.”

Bursa’da ‘icat’ çıkarıyoruz teknik ürüne destek gerek

UTİB’in her yıl Bursa’da düzenlediği “Tekstil ve Konfeksiyonda Uluslararası Ar-Ge” pazarında çok ilginç projelerin ortaya çıktığını anlatan UTİB Başkanı İbrahim Burkay, akıllı giysiler ve fonksiyonel tekstil ürünleri sayesinde Türkiye’nin ihracatının da ivme kazanacağını söyledi. Fonksiyonel tekstil ürünlerinde en iyi pazarların gelişmiş ülkeler olduğunu belirten Burkay, iç pazarda da yeni düzenlemelere ihtiyaç duyulduğunu vurguladı. Burkay, şöyle konuştu: “Mesela antibakteriyel hastane giysileri önemli bir konu. Kullanımının yönetmelikle zorunlu kılınması lazım. Örneğin Almanya’da zorunlu, teknik tekstil bu nedenle hızlı gelişiyor. Bizim en son düzenlediğimiz Ar-Ge pazarında, uyku etkisini artıracak giysiler, ısı depolama özellikli mikrokapsüller, akıllı itfayeci ceketi, aromaterapili havlular, su tutmaz antibakteriyel tekstiller, darbe emici dokumalar gibi çok önemli Ar-Ge projeleri geldi.”

Bizden kaçan İtalyanlar şimdi yanımızı istiyor

TÜRKİYE’de bir çok ihracatçı sektörün ‘milli katılım’ adı altında oda ve birliklerin organizasyonuyla fuarlara katılımı İtalya, İspanya ve Yunanistan gibi ülkeler tarafından da taklit edilmeye başlandı. Heimtextil’in sahibi Messe Frankfurt’un Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Tayfun Yardım, şunları söyledi: “61 ülkeden 2 bin 634 firma Heimtextil’de stant kiraladı. 2011’de bu rakam 2 bin 572’ydi. Türkiye katılımcı sayısında Çin, Hindistan, Almanya ve Pakistan’ın ardından 5’inci sırada bulunuyor.  Daha önce aynı yerde olmak istemeyen İtalyanlar, şimdi Türklerin yanını istiyor. Çünkü çok dikkat çekiyoruz.”

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı