"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

‘Hayır’ desem de inanmayın, yeni modellere çalışıyoruz

BURSA’daki fabrikada 4 milyonuncu aracın banttan indiriliş töreni sonrasında Tofaş CEO’su Kamil Başaran ve CFO’su Cengiz Eroldu ile birlikte Tofaş Anadolu Arabaları Müzesi’ne gittik. 10 bin parçalık oyuncak sergisini gezdikten sonra sohbet ettik:

- Tofaş 41 yıl önce üretime başladığında mavi yakalı personelinin önemli bölümü zeytin işçiliğinden otomotiv sektörüne yeni geçiş yapmıştı. Şimdiki mavi yakalı personelimiz neredeyse birer mühendis gibi.

Tofaş’ın yan sanayiyle birlikte Ar-Ge’de de kendini önemli ölçüde geliştirdiğini vurguladı:

- 400 olan Ar-Ge personeli sayımızı yüzde 20 artırmayı planlıyoruz. Ar-Ge harcamalarının ciromuzdaki payı yüzde 3’ü buluyor.

Cengiz Eroldu
, bunun parasal karşılığını aktardı:

- Ar-Ge’ye yıllık ayırdığımız bütçe 200-250 milyon lira dolayında.

Kamil Başaran
, Tofaş’ın Ar-Ge harcamalarında Arçelik ve Vestel’le birlikte dünyada ilk 1000’e girdiğini kaydetti:

- Fiat-Chrysler’in önümüzdeki dönemde gündeme getireceği yeni araçlarının geliştirilmesinde rol almak istiyoruz.

Söz yeni modellerden açılmışken sorduk:

- Gündeminizde yeni model veya modeller var mı?

- Ben, “Hayır” desem de bilinki biz yeni modeller üzerinde çalışıyoruz. Gazdan ayağımızı çekmemiz mümkün değil.

- Yeni modellerin geliştirilmesinde etkin rol aldıkça yerlilik oranı da artıyor mu?

- Yerlilik oranımız şu anda yüzde 65 düzeyinde. Bunu ulaşılabilecek en yüksek düzey görmek gerek. Çünkü, yüzde 100 yerliye ulaşmak fizibıl olmaz.

Fiat’ın Çin’de kurduğu fabrikada Tofaş’ın oynadığı role değindi:

- Fabrikada birçok konuda Tofaş’tan giden arkadaşlarımız sistemlerin kurulmasına yardım ettiler, yol gösterici oldular.

Başaran
, Doblo serisinin Fiat’ın finansalları en iyi işlerinin başında geldiğini belirtti:

- Hafif ticari araç, Türkiye’de katma değeri yükseltmenin yolunu açtı. Binek araçlar için de önemli işaret oldu. Doblo, Fiat’ın finansalları en iyi sonuçları ortaya koyan serisi konumunda bulunuyor.

Daralan Avrupa’ya alternatif yeni pazarlardan örnek verdi:

- Arjantin, Şili ve Peru’ya toplam 10 bin adetlik satışa ulaştık.

- Chrysler’in size Kuzey Amerika kapısını da açması söz konusuydu. O hazırlıklar ne aşamada?

- Üzerinde çalışıyoruz. Takvimde gecikmeler oldu. Bu da bölgeye dönük bazı kurallardan kaynaklandı. Yakında bu konuda daha net konuşur hale geliriz.

- Kuzey Amerika’ya ihracatın boyutu nasıl olur?

- Önümüzde Ford Connect gibi bir örnek var. O örnekten yola çıkarak daha iyisini yapmaya çalışacağız. Ford Connect, Kuzey Amerika’ya ihracatta yıllık 45 bin adede ulaştı. Biz de en az 45 bin adetlik ihracata ulaşabiliriz.

Bir yanda 2011’in gerisinde kalacağı görünen iç pazar, diğer tarafta yavaşlayan ihracat ortadayken, Tofaş “Gazdan ayağı çekmek yok” düşüncesiyle yoluna
devam ediyor.

Bu tutumuyla Fiat-Chrysler’in yeni modellerinin üretimini Bursa’ya doğru çekme olasılığı yükseliyor...

/images/100/0x0/55eb3ff4f018fbb8f8b4fc81

Yerli marka yaratmak, şimdilik fizibıl değil

TOFAŞ CEO’su Kamil Başaran’a hükümetin otomotivde yerli marka yaratma isteğini abımsattık:

- İşe yerli üretim penceresinden bakarsak, şu anda üretim yapıyoruz. Ancak, sıfırdan marka yaratmak fizibıl görünmüyor. Yerli marka yaratmak için asgari 100-150 bin adetlik yıllık üretim, bir bölümünü dış pazara satmak, satış sonrası hizmet ağını oluşturmak gerekir.

- Fiat’ın CEO’su bu konuda devreye girme niyetini ortaya koymuştu. O teklif ne aşamada?

- O teklif bizce önemliydi. Ancak, henüz önemli bir yol alınmış değil.

Elektrikli araçta merkez olabiliriz

KAMİL Başaran, dünyada elektrikli araçların yaygınlaşmasının zaman alacağını vurguladı:

- Ancak, biz hazırlıklarımızı yapıyoruz. Fiat’ın elektrikli araçlar konusunda daha fazla adım atmak istediği gün geldiğinde o işin merkezinde biz olabiliriz.

Yüzde 40 katma değer otomotiv sektörü için yüksek görünüyor

TOFAŞ CEO’su Kamil Başaran, “stratejik sektör” kriterleri arasında yer alan “yüzde 40 katma değer” oranının otomotiv sektörü için yüksek olduğunu savundu:

- Türk otomotiv sektörünün yüzde 40 katma değere ulaşması çok kolay değil. Teşvik için bu oranda ısrar etmemekte yarar var.

Ardından hükümetin teşviklerle ilgili çabasına vurgu yaptı:

- Hükümet teşvikler konusunda elinden geleni yapıyor. Biz de bunu takdir ediyor, destekliyoruz. Ancak, bazı konuları yeniden gözden geçirmeleri gerekiyor.

- Türk otomotiv sektörünün ortalama katma değer oranı şu anda hangi düzeyde?

- Bunun için tek bir oran vermek kolay değil. Çok karmaşık hesaplar var.

- Madem öyle, yüzde 40 katma değer sınırının yüksek olduğunu nasıl hesaplıyorsunuz?

- Yüzde 40’ın yüksek olduğunu rahatlıkla görebiliyoruz. Kendi katma değer oranımızı açıklayamayız. Tüm sektörün ortalamasının hesabı da bizim elimizde değil.

Türk otomotiv sektörünün önderi Tofaş’ın CEO’su mevcut ortalama katma değer oranını söyleyemiyorsa, hükümet yüzde 40’lık alt sınırı nereden çıkarıyor?

Hükümet, Türk otomotiv sektörünün ortalama katma değer oranını biliyor mu?

Tofaş’ın yüzde 40’ı çok yüksek bulması, mevcut durumda katma değer oranının çok düşük olduğunu işaret etmiyor mu?

Chrysler Türkiye’ye üretim için gelebilir

KAMİL Başaran’a Fiat’ın çatısı altına giren Chrysler’in Türkiye’ye bakışını sorduk:

- Chrysler, Türkiye’ye sıfırdan yatırıma gelmeyi düşünür mü?

- Bunun için EMEA (Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölgesi) yeniden tanımlanması, yeniden şekillenmesi gerekiyor. Chrysler’in Türkiye’ye ayrıca yatırıma gelmesi
olasılıklar arasında.

X