« Hürriyet.com.tr
MENÜ

Haydi ayağa kalkın!

Evet, Time dergisinde yayımlanan makalede böyle deniyordu. Geniş ekran bir televizyonda her an bir eğlence programının bulunduğu, kapıya kadar pizzaların getirildiği ve elinizin altında onlarca kumanda aletinin var olduğu günümüz dünyasında hiçbir şey, vücut şeklinizin bu kadar kolay kötüleşmesine neden olmamıştı. Birçoğumuzun boş vakti "koltuğa çivilenmiş" sanki.

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME
Geniş ekran bir televizyonda her an bir eğlence programının bulunduğu, kapıya kadar pizzaların getirildiği ve elinizin altındaki onlarca kumanda aletinin var olduğu günümüz dünyasında hiçbir şey, vücut şeklinizin bu kadar kolay kötüleşmesine neden olmamıştı. Birçoğumuzun boş vakti "koltuğa çivilenmiş" sanki.

Koltuktan kalkmak ve eski formumuza girmeye çalışmak gerçekten marifet isteyen bir iş. Bunu çok hızlı yapmaya çalışmaksa gerçekten tehlikeli olabilir.

Amerikan Kalp Vakfı’nın hem başkanı hem de baş fizyoloğu olan Barry Franklin, "Vaktini daima oturarak geçiren ve alışık olmadığı şekilde spora kalkışan kimselerin kalp krizi riski çok daha fazladır" diyor. Bu nedenle en ufak bir egzersize bile başlamadan önce bir doktora görünmeli, hatta check-up yaptırmalısınız.

İlk adım

Başlamak için gereken tüm onayları aldıktan sonra yapmanız gereken ilk adım şu: ortalama bir hızda başlayan ve hızı daha sonra artan bir yürüyüş. Birçok ulusal kuruluş da, haftanın belirli günlerinde en az 30 dakikalık orta hızda bir yürüyüş öneriyor.

Alman Sağlık Bakanlığı da, vatandaşlarını tekrar "ayağa kaldırmak" için günde fazladan 3 bin adım atma hedefi belirledi ve hatta, saymalarını kolaylaştırmak için ücretsiz olarak birer de kronometre dağıtıyor.

Mayıs ayında yürüyüş kampanyasını başlatan Sağlık Bakanı Ulla Schmidt, insanlara, sporun günlük yaşamın içine katılmasının mümkün olduğunu, yorucu değil tam aksine zevkli olduğunu göstermek istediğini söylüyor.

3 ayda büyük ilerleme

Eğlenceli olsun ya da olmasın, böyle küçük adımlar birçok yarar sağlayabilir. İyi bir yürüyüş programı, vücudun bütün sağlık sistemini 3 ay gibi kısa bir sürede yüzde 15 geliştirebilir.

İnsan vücudunun, 25 yaşından sonra her geçen yıl, zindeliğinin ortalama olarak yüzde 1’ini kaybettiği göz önünde bulundurulunca, bu oranların değişmesi çok kolaydır. Franklin’e göre, "bu 15 yılı alabilen bir gençleşmedir."

Yok, eğer istediğiniz daha da fazlasıysa; mesela kilo verme, esneklik, sporda rekabet edebilir bir seviyeyse, yeniden hareketli olmanızın başka yolları da var. Koltuğa kaç yıl çakılı kaldığınıza bağlı olarak, koşma gibi, etkisi yüksek sporlar size uygun olmayabilir. Yeniden forma girmek için yüzme, bisiklet ve kürek gibi sporlara yönelmelisiniz.

Düşük tempoda

Hangisini seçerseniz seçin, yapabileceğinizden daha düşük bir tempoda başlayın.

Wisconsin-La Crosse Üniversitesi'nden Carl Foster, "Bilinçli olarak daha azını yapın. Lisedeyken 16 kilometre koşmanız şimdi de aynısını yapabileceğiniz anlamına gelmez" uyarısını yapıyor.

Foster’a göre, ayrıca daha ortalama bir tempoya alıştıkça, bunu haftada yüzde 10 oranında arttırabilirsiniz.

Eğer zaman sizin için bir sorunsa, 30 ila 60 dakikalık bir sporu gün içinde 10 ila 15 dakikalık bölümlere ayırmanız sağlık bakımından çok daha fazla yarar sağlayabilir.

Programı bozmayın

Ayrıca çok pahalı, çok tekil veya mevsime bağlı yapılan sporları tercih etmeyin, çünkü bunların her biri programı bozmanız için birer bahanedir.

Time dergisinde yayımlanan yazıda deniyor ki: Eğer yapabilirseniz arada da olsa, bir çalıştırıcıyla birlikte spor yapın; böylece yanlış yaptığınızda sizi uyaracak, doğru yaptığınızda alkışlayacak ve belki de ortalıklarda görünmediğinizde kendinizi suçlu hissettirecek biri olur. Çalıştırıcılar, aynı zamanda hangi kas grubunuzu çalıştırmanız gerektiğini de daha iyi bilir ve onları bir şekle sokmada yardımcı olurlar.

Sonuç olarak spora yeni başlayanlar, doktordan onay almış olsalar da güvenli bir biçimde devam etmeliler. Hafif baş dönmesine, ağrıya veya göğüs ağrısına hazırlıklı olun.

Ayrıca spor yaparken belirgin bir biçimde konuşma güçlüğü çekiyorsanız, sizin için yararlı olandan fazlasını yapıyorsunuz demektir. "Sporun riskleri çok olmasa da mevcut. Doğru yaptığınızda kazanacaklarınızsa tabii ki çok ama çok büyük" diyor uzmanlar.

Bunları da Beğenebilirsiniz