Hayatını değiştiren konçertoyu çalacak

Güncelleme Tarihi:

Hayatını değiştiren konçertoyu çalacak
Oluşturulma Tarihi: Kasım 02, 2013 01:33

Özgür Aydın, Brahms’ın 1’inci Piyano Konçertosu’nu, kendisine şöhret yolunu açan Almanya’daki ARD yarışmasında seslendirmişti. Aynı eseri 16 yıl sonra İstanbul’da, İş Sanat’ın sezon açılış konserinde BİFO’yla çalacak.

Haberin Devamı

Christoph Eschenbach, Mitsuko Uchida, Yuri Bashmet, Jessye Norman gibi yorumculara şöhret kazandıran, Almanya’nın en büyük uluslararası klasik müzik yarışmasına katıldığında 25 yaşındaydı Özgür Aydın. 11 yaşında Ankara Devlet Konservatuvarı’nda başlayan, Londra Kraliyet ve Hannover devlet akademilerinde devam eden zorlu eğitim sürecinden sonra Almanya’ya yerleşmiş, yarışmalarla adını duyurmaya çalışıyordu.
O yıl Alman Yayın Birliği’nin yarışmasına piyano dalında 60 kişi katılmış, Prokofyen’in 2’nci sonatındaki yorumuyla Özgür Aydın finale kalan altı kişi arasına girmişti. Finalde, Bavyera Radyo Filarmoni’yle Brahms’ın 1’inci Piyano Konçertosu’nu çalacak, konser kaydı TV’de yayımlanacaktı. Aydın, bir yıl önce Ankara’da CSO eşliğinde seslendirmişti bu eseri. Kendinden emindi. Konsere iki gün kala piyanonun başına oturdu ve...
“Hayatımın en tuhaf olayını yaşadım. Eser ezberimden uçup gitmişti. Gece yarısına kadar çalıştım, olmadı. Hocam Kammerling’i arayıp durumu anlattım. ‘Bu noktadan dönülmez, sen bunu başaracaksın’ dedi. Çok sevdiğim Yunan asistanını gece treniyle apar topar gönderdi. Gecenin nasıl geçtiğini tahmin edersiniz. Ertesi gün yavaş yavaş toparlandım. Sahneye çıkıp çaldım. Yorumu hâlâ severek dinlerim...”

Haberin Devamı

ÖNCE EŞ SONRA ŞÖHRET

Yarışma Aydın’a ödülle birlikte bir de arkadaş kazandırdı: Viyola dalının birincisi Naoko Shimizu. Dostlukları birkaç ay sonra viyola-keman ikilisi olarak sahneye taşındı. Avrupa, ABD, Japonya turnesine çıktılar. İki yıl sonra müzik ortaklığı aşka dönüştü. 2003’te evlendiler...
ARD Yarışması’nın yol açtığı rastlantılar zinciri henüz bitmemişti. Ödüllü ikilinin 2007’deki Japonya turnesi sırasında TV’de yayımlanan resitallerini ekran başında izleyenler arasında çok ünlü bir isim vardı: Kemancı Midori...
“Ertesi yıl resitalimize geldi, konser sonrasında konuşurken birlikte çalışacağı piyanist aradığını söyledi. Denemeye karar verdik. Avrupa’ya uğradığında birkaç kez buluştuk, birlikte çaldık. O yıl Japonya turnesine çıktık. Ardından Avrupa turnesi geldi. ABD konserlerini uzun yıllardır birlikte çalıştığı Robert McDonald’la sürdüreceğini düşünmüştüm. Benim eşlik etmemi istedi. Son 3 yıldır sık sık turne yapıyoruz; Carnegie Hall büyük salonu, Londra Wigmore Hall, Edinburg Festivali gibi hayal bile edemeyeceğim mekânlarda sahneye çıktım.”

Haberin Devamı

İLK ALBÜMLERİ GEÇEN AY YAYIMLANDI

Hayatını değiştiren konçertoyu çalacak

Midori ve “Birlikte çalışmaktan çok zevk alıyorum” dediği Özgür Aydın’ın konserleri dünya basınında övgülerle yer alıyor. Örneğin 2011 Kasımı’nda Carnegie Hall’daki resitallerinden sonra The New York Times’ta Vivien Schweitzer şunları yazdı: “Mozart’ın 28 numaralı keman-piyano sonatında Aydın’ın kıvrak, pırıl pırıl dokunuşu eserin parlak yönlerini ortaya koyarken yaklaşımı Midori’nin insanın içine işleyen yorumunu güzelleştirdi...”
Beş yıllık sahne ortaklığından sonra ikilinin ilk CD’si geçen ay piyasaya çıktı. ‘Sonatlar’ adlı albüm Alman Radyo ve Televizyonu’nca (WDR) yapılan konser kayıtlarından İngiliz firması Onyx tarafından yayımlandı. Resital albümünde Şostakoviç, Bloch, Janacek’in sonatları yer alıyor.
Özgür Aydın, Midori’yle çalışmanın kendisine önemli bir tecrübe kazandırdığını söylüyor: “Her konser öncesinde aynı heyecan ve gerilimi yaşasam da sahneye alıştım, eskisinden daha rahatım. Son anda ortaya çıkan sorunlarda daha soğukkanlıyım. Repertuvarım genişledi. Daha da önemlisi çağdaş müziğe açıldım. Şu anda Midori’yle sadece çağdaş eserlerden oluşan bir repertuvar hazırlıyoruz.”
ARD deneyiminden sonra oda müziğine ağırlık veren Aydın, altı yıl sonra Brahms konçertosunu salı akşamı şef Sascha Goetzel’in yöneteceği Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası (BİFO) eşliğinde bir kez daha seslendirecek. Aradan geçen zamanda esere bakışının değiştiğini, bu kez yepyeni yaklaşımla ele alacağını söylüyor.

Haberin Devamı

“Ödül kazandığım yorumu şimdi dinlediğimde naif rubatolar, bazı yerlerde düşük tempolar, karakterlerde belirsizlikler görüyorum. Eserin en uzun, önemli bölümüyle ilgili bir ayrıntı keşfettim: Geçmişte bu bölümü Brahms’ın platonik aşkı Clara Schumann’a hayranlığının ifadesi olarak ele alıyordum. Sonra öğrendim ki Brahms, orijinal el yazmasında keman partisinin üstüne dinsel sözler yazmış. Basım aşamasında bunların yayımlanmamasını istemiş. Ustası Robert Schumann’ın intihar teşebbüsü, hastaneye kapatılması bestelenme sürecine denk geliyor. İkinci bölüm Schumann’a yazılan bir requem olmalı. Eseri şimdi bu bakışla seslendireceğim...”
Özgür Aydın, bu yıl Türkiye’de daha sık konser verecek. Almanya ve ABD’de orkestra konserleri gerçekleştirecek. Bestecilerin tüm piyano eserlerini, örneğin Beethoven’in 32 sonatını bir haftada seslendirdiği solo konser dizilerini sürdürmek istiyor. Son dönemde Debussy ve Ravel’in solo eserlerine odaklanmış durumda, daha önce ilgi duymadığı Prokofyen ve Şostakoviç eserlerini de repertuvarına alacağını söylüyor. Berlin Filarmoni’nin eski birinci kemancılarından Kolja Blacher’le Berlinli bestecilerin eserlerini seslendirdikleri albümleri yayımlanacak. Kaliforniya’daki oda müziği grubu Camera Lucida’yla çalışmalarını sürdürüyor...

Haberin Devamı

Futbolu bıraktı şiire devam

40’ı Midori’yle olmak üzere yılda 80’e yakın konser veriyor.
Futbol, çocukluğundan bu yana en büyük tutkularından. Koyu FB’li. Piyanistlerin ellerini koruması gerekirken, uzun yıllar amatör futbol oynadı.
İyi bir okur. Severek okuduğu yazarlar Bilge Karasu, Fernando Pesoa. Şiir tercümeleri yapıyor.
Keith Jarrett, Bill Evans’ın verdiği esinle caz doğaçlamaları yapıyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!