"Nil Karaibrahimgil" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Nil Karaibrahimgil" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Nil Karaibrahimgil

Hayatına 7,5 dakika katmak isteyenlere

Bu hafta Edinburg’da TED konferansındaydım. Beşinci kez katıldığım bu ‘önemli konuşmalar silsilesi’nde artık oranın yerlisi sayılabilirim.

Çok kısaca özetlemek gerekirse TED, aklınıza gelen her alanda akıllarına mühim şeyler gelmiş insanların 20 dakikalık konuşmaları. İnternetten dinlemek de mümkün ve belki daha akıllıca ama ben orda olmanın o insanlarla başka bir bağ kurmama sebep olduğuna inanıyorum, bir de konsantre olabiliyorum.

Bu sene aklımda kalanları önümüzdeki haftalarda da yazıcam ama yavaş aktarmak iyi olabilir. Çünkü neredeyse 70 konuşma dinledim ve beyin ısınıyor baya, ılık hale gelince sunacağım şeyler olucak. İlk en eğlencelisiyle başlayalım. Hayatımıza 7,5 dakika eklemenin yolu. Evet, Jane McGonigal bize hem 7,5 dakika hediye etti hem de bunu bizi 20 dakika boyunca çok eğlendirerek yaptı. Hayatıma 7,5 dakika katmak isterim diyenler devam, yok ben inanmam istemem diyenler, perşembe günü albümüm “Ben Buraya Çıplak Geldim” çıkıyor onu ömrünüze katın. Katılmaya değer bir şey yaptık. 

Evet başlıyoruz. 

Dediklerimi okurken uygulayın ki, yazı bitene kadar 7,5 dakika kazanmış olun. Sonra ne kadar tekrar ederseniz o kadar daha katarsınız. Her şeyden önce şunu söyleyeyim; bu bilimsel olarak ispatlanmış bir katkı, yani Jane’de laf olsun diye laf yok. 

Bir. Ayağa kalkıp iki adım atın ya da yumruğunuzu sıkıp ellerinizi havaya kaldırın. Siz siz olun, şu hayatta hareketsiz durmayın. Harekette bereket var, şans var ama en önemlisi hayat var. Hareket eden hayatına dakikalar katar. Fiziksel dakika ekleme aktivitesi tamam.

İki. 100’den geriye kadar sayın ya da 50 kere parmaklarınızı şıklatın! Sizi zorlayan bir zihinsel aktiviteye konsantre olmak hayatı uzatıyor. Sudoku oynayın, bulmaca çözün, hesap yapın. Beynini tembelliğe bırakmayanın ömrü uzuyor. Zihinsel dakika ekleme aktivitesi tamam.

Üç. İçerideyseniz koşup pencereden dışarı bakın, dışarıdaysanız koşup pencereden içeri bakın. Bir bebeğe, bir hayvana bakın. (Bize fil yavrusu, deve kuşu yavrusu ve fok yavrusu resmi gösterdi Jane. Gerçekten insanın karnında çiçek açıyor.) Üç pozitif duygu, bir negatif duyguyu götürüyor. Yani biri ya da bir şey size kendinizi kötü hissettirirse, elde var bir yapıp, hemen üç pozitif sıkın üstüne. Duygusal dakika ekleme aktivitesi tamam.

Dört. Yanınızda kim varsa en az 6 saniye elini sıkın, sarılın, dokunun. Sadece el sıkışmak bile oksitosin yani güven hormonunu artırıyormuş. Dokunun, şükran duyun, bunlar hep bedavadan dakika. Sosyal dakika ekleme aktivitesi de tamam. 

Şimdi ben burada size uzun uzun matematik yapmayacağım ama Jane, bize tablolarla gösterdi ki, bunları yapınca 7,5 dakikanız ekleniyor. Bunları her gün düzenli yaparsanız, hazır olun... Ömrünüze 10 yıl ekleniyor.

Yani kıpırdayın, iyi şeyler düşünün, sevdiklerinizle olun ve zihninizi onu zorlayan şeylerle meşgul tutun. Jane bize 7,5 dakikayı verdi de, biz ne yapıcaz o dakikalarla diye soruyorsanız, size en azından yapmamanızın iyi olacağı şeyleri söyleyebilirim. Daha önce yazmıştım. Ölüm döşeğindeki insanların, hayatlarıyla ilgili beş büyük pişmanlığı var. 

Keşke bu kadar çok çalışmasaydım. 

Arkadaşlarımla bağımı koparmasaydım.

Daha mutlu olmama izin verseydim.

Gerçek benliğimi ifade etseydim.

Benden beklenenin değil, hayallerimin peşinden gitseydim.

İşte 7,5 dakika, işte onunla yapılmaması gerekenler. 

Hayat sizden, yazması benden. 

Bol bonus dakikalı haftalar.

X