Havada taksit uygulaması

Hürriyet Haber
06 Kasım 2001 - 11:30Son Güncelleme : 06 Kasım 2001 - 11:30

Kriz ve ardından gelen 11 Eylül'deki saldırı nedeniyle zora giren havacılık sektörü, çıkış arıyor. Dış hat biletlerinde kredi kartına 3 ay vade uygulaması başlatılıyor.

Son 3 yılda 50'nin üzerinde Uluslararası Hava Taşımacılığı Örgütü (IATA) acentasının battığını ya da kapandığını bildiren IATA Seyahat Acentaları Derneği (ISAD) Başkanı Mustafa Akdeniz, dış hat biletlerinde kredi kartına 3 ay vade tanıyacak yeni bir uygulama başlatacaklarını açıkladı.

Akdeniz, kriz nedeniyle zaten bıçak sırtında olan havacılık sektöründe 11 Eylül saldırısının tuz biber etkisi yarattığını söyledi.

Akdeniz, şöyle konuştu: ''Türkiye'deki havaalanlarımızda 11 Eylül öncesinde güvenlik yeterli derecede vardı. 11 Eylül'den sonra bu önlemler daha dikkatli alınmaya başlandı. Biz havaalanlarımızın güvenli olduğuna dair yetkili ve resmi makamlardan net bir açıklama yapılmasını istiyoruz.

Ulaştırma, Turizm bakanlıkları ya da havaalanlarına bağlı kurumlardan Türkiye'ye başlangıç veya biten uçuşlarda yeterli güvenlik önleminin alındığına dair bir açıklama yapmalarını rica ediyoruz. Bizim bu konuyla ilgili aslında bir girişimimiz oldu. Bu konu için bazı bakanlıklara yazı yazdık.''

BİLET SATIŞLARINDA DURUM VAHİM

Yolcu bileti satışlarının çok vahim durumda olduğunu belirten Akdeniz, ''Yeni toparlanmaya başlayan sektöre, 11 Eylül olayları da eklenince bilet satışlarında yüzde 35-50 arasında bir düşüş yaşadı. Eğer önlem alınmazsa bu düşüş daha da vahim rakamlara ulaşabilir'' şeklinde konuştu.

Mustafa Akdeniz, 2000 yılında acentalar tarafından Türkiye'de yaklaşık 300-350 milyon dolarlık uçak bileti satıldığını, bu yıl bu rakama ulaşmanın mümkün olmadığını kaydederek, 2001'in sonunda bu rakamın 200 milyon doları geçmeyeceğini savundu.

Sektördeki durumun havayolu şirketlerinin kapanmasına da neden olabileceğini belirten Akdeniz, Türkiye'de yaklaşık 35 havayolu şirketi olduğunu hatırlatarak, şunları kaydetti:

''10 Eylül'de (bunların içerisinden hangileri kapanır?) diye sorsaydınız ben kesinlikle Swissair demezdim. Ama havayolları da bıçak sırtında.

Seyahat acentalarında da durum farklı değil. Örneğin 1950 yılından 1997 yılına kadar yaklaşık 11 tane IATA acentası, uluslararası bilet satan acenta kapanmış ya da batmış olmasına karşın, 1998'den günümüze kadar bu rakam 50'nin üzerine çıkmıştır. Bir kısmı satışların azlığı, bir kısmı maliyetlerin fazla olmasından dolayı çıkmaza girip işlerine son vermiştir.''

Akdeniz, krizden çıkış için bazı şirketlerin bilet fiyatlarını düşürmesinin sektörde nasıl bir etkisi olacağının sorulması üzerine de, bunun ilk etapta cazip olabileceğini ancak kalıcı bir çözüm olmadığını dile getirdi.

KREDİ KARTINA DIŞ HATLARDA 3 AY VADE

Dünyada ilk defa bir uçak biletinin 2-3 taksitle Türkiye'de satıldığını bildiren Akdeniz, ISAD'ın da aracılık edeceği yeni bir uygulama hakkında bilgi verirken de, şunları söyledi:

''Bütün uçak bileti satan acenteların katılımıyla, katılım zorunlu olmamakla birlikte, herhangi bir ekstra alınmaksızın kredi kartına dış hatlarda 3 ay vade tanınacak. Buradan da sektörün ne kadar zorda olduğu açık bir şekilde gözüküyor.

Yani dünyanın hiçbir yerinde uçak bileti, kredi kartıyla 3 taksitle ya da çeşitli yollarla taksitlendirmeye gitmemiştir. Bu uygulamanın protokolünü ISAD olarak Pamukbank'la yaptık. Yakında başlayacak uygulama kapsamında bütün yerli banka kartları da geçerli olacak.''

ISAD Başkanı Akdeniz, ''Yara büyük ama, pansuman yapılabildiği, sürüklenebildiğimiz kadar bu krizi, savaş ortamını geçiştirmeye çalışıyoruz'' dedi. Kalıcı çözüm için savaşın durması gerektiği görüşünü dile getiren Akdeniz, ''İlk başta birtakım güven tazeleyici açıklamaların yapılması, insanların biraz moral bulması, kriz ortamının bitmesi lazım'' diye konuştu.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı