Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Havada ’ekstra mil’ yarışı

ZAMAN zaman kullandırma konusunda sıkıntılar yaşansa da havayolu şirketleri yolcu çekmek veya mevcut yolcuyu rakiplerine kaptırmamak için havada mil savaşını kızıştırdı.

Başta THY olmak üzere birçok havayolu şirketi yolcusuna "ekstra mil" kazanma şansı yaratırken, kimi şirketler, "milin yetmezse satın al" programları da uyguluyor. Biriken mille havada alışveriş de yapılabiliyor.

YAZ sezonunun bitmesiyle birlikte havayolu şirketleri arasında yaşanan rekabet de yoğunlaştı. Bilet fiyatlarını yurt dışı uçuşlarda 15 Euro’ya kadar çeken havayolu şirketleri şimdi, sık uçan yolculara uyguladığı mil programlarını cazip kampanyalarla destekleyerek, sadık müşteri portföyünü genişletmeye çalışıyor. Program ortakları arasına Lufthansa’nın ardından Swiss Air’i de katan Türk Hava Yolları (THY), uçuşlarında Sabiha Gökçen Havaalanı’nı kullanan Miles and Smiles üyelerine özel uygulamalarda bulunuyor. Bu havalimanından uçan üyelere ekstra mil kazanma hakkı tanırken, Lufthansa da Miles and More üyelerine eksik millerini tamamlamaları için mil satın alma ve mil kullanarak katalogdan alışveriş yapma imkanı sağlıyor. Katalogdan ürün satışı yapan havayolu şirketleri arasında American Airlines da bulunuyor. British Airways de, yolcularına biriken millerini, bilet fiyatından düşme imkanı sağlıyor. Emirates ise Skywards üyelerininin biriken milleriyle Dubai vizesi almalarını sağlıyor.

20-60 BİN MİL GEREKİYOR: Türkiye’deki havaalanlarından geçtiğimiz yıl toplam 343 bin 956 uçuş gerçekleştiren havayolu şirketlerinin mil programları sayesinde, sık uçan yolcular uçuş gerçekleştirdikleri takdirde bedava bilet kazanma imkanına kavuşuyor. Ücretsiz bilet hakkı için her havayolu şirketi farklı uygulamada bulunuyor. Bunun sonucunda, ortak uçuşlarda bile kazanılan mil miktarı havayolu şirketine göre değişebiliyor. Yurt dışı uçuşlarda bedava uçak bileti kazanabilmek için 20 bin ile 60 bin arasında mil toplamak gerekiyor.

80’LERİN BAŞINDA BAŞLADI: Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, 80’li yılların başında uçakla seyahat etmeyi teşvik amacıyla başlanan mil programlarında bugün, kazanılan bedava biletlerin dışında, ücretsiz upgrade hakları, yedeklerde öncelik, rezervasyonda yer garantisi, fazla bagaj hakkı, özel salonların kullanımı, check-in işlemlerinde öncelik gibi avantajlar sağlanıyor. 1989 yılından bu yana mil programı uygulaması bulunan Türk Hava Yolları’nın dışında Atlas Jet’in de Jetmil adlı programı bulunuyor. Onur Air, Sun Express, Pegasus gibi havayolu firmalarının ise şu anda herhangi bir mil programı bulunmuyor. Ancak, bazı havayolu şirketleri bankalarla işbirliği yaparak, kredi kartlarından kazanılan para puanlarla uçak bileti alımlarını cazip hale getiriyor.

MİL YETMEZSE SATIN AL:
Lufthansa başta olmak üzere bazı havayolu şirketleri, eksik milleri tamamlamak için mil satın alma imkanı tanıyor. Bundan refakatçiler de yararlanabiliyor. Ancak, 2 bin mil eksiği tamamlamak için 60 Euro, 6 bin mil için 160 Euro, 12 bin mil için de 290 Euro ödemek gerekiyor. Lufthansa, üyelerin kazandığı millerin sadece ücretsiz bilet almada değil, Miles and More’un "WorldShop" adlı katalogla satış uygulamasından da yararlanılma imkanı tanıyor. Ancak 70 Euro’luk bir ürün için 20 bin mil, 1000 Euro’luk ürün için de 250 bin mil harcamak gerekiyor. Bu uygulama, biriken milleri bilet almak için kullanmayı düşünmeyen üyelere önemli bir avantaj sağlıyor. Katalogla satış uygulamasını American Airlines da yapıyor. Yolcular, uçuş sırasında dağıtılan katalogdan sipariş verebildikleri gibi, internet üzerinden de skymall.com adresine girerek ürün satın alabiliyor.

Farklı avantajlar sunuluyor

ÖZEL yolcu uygulamaları, yolcunun bir havayolunu tercih etmesini artıracak etkenlerin yaratılması ve yolcunun uçuş için teşvik edilmesini amaçlıyor. Bu da yolcuya çok uçması karşılığında sunulan kolaylıklar, öncelikler ve bazı hizmetlerin ücretsiz sunulması yoluyla sağlanıyor. Özel yolcu programları bedava uçak bileti kazandırmanın yanısıra özel salonlardan yararlanma, otel ve otomobilde indirim, ekonomi yerine business sınıfta uçmak gibi avantajlar sağlıyordu. Günümüzde ise hava yolu şirketleri, hizmetleri geliştirerek uygulamaları farklılaştırıyor ve rekabet ortamını kızıştırıyorlar. Özel yolcu programları şu anda (sadakat programları) bedava mil, bilet ve rezervasyonda önceliğin dışında, ücretsiz upgrade hakları, yedeklerde öncelik, rezervasyonda yer garantisi, fazla bagaj hakkı, özel salonların kullanımı, check-in işlemlerinde öncelik, çeşitli indirim ve promosyon uygulamalarından yararlanma, ön koltuklarda oturma gibi avantajlar sağlıyor. Ancak havayolu şirketleri kazanılan uçak bileti veya upgradeler için bayram, yılbaşı ve yaz dönemi gibi yüksek sezon dönemlerinde kısıtlamalar getirilebiliyor. THY gibi bazı havayolu şirketleri millerin kullanımına süre sınırlaması getirirken, Lufthansa gibi kuruluşlarda herhangi bir sınır bulunmuyor.

Kapıyı ilk açan American Airlines

ÖZEL yolcu programları, dünyada havayollarını kullanan yolcu sayısının düşük olduğu bir dönemde doğdu. Bunda da havayollarının kendileriyle seyahat eden yolcuları diğer şirketlere kaptırmak istememesi etkili oldu. 80’li yılların başında WebFlyer ve InsideFlyer Dergileri’nin yayıncısı Randy Peterson’un fikri üzerine American Airlines’ın başlattığı özel yolcu uygulamaları diğer havayolları şirketlerine de sıçradı. THY ise ilk kez 1989 yılında "Frequent Flyer" ile özel yolcu uygulamasına geçti. Havayolu şirketletinin bu uygulamasının yaygınlaşmasının ardından büyük otel zincirleri ve otomobil kiralama şirketleriyle anlaşmalar yapıldı. Anlaşmalı şirketleri kullananlar da mil kazanmaya başladı. Havayollarını kullanan yolcuların sayısının artmasının ardından da havayolu şirketleri birbirleriyle anlaşma yoluna gittiler.

İDO’nun da mil uygulaması var

DENİZBANK’ın Sea and Miles kartı ile Yalova-Bandırma arasında bir kez hızlı feribot kullanıldığı takdirde kazanılan millerle şehiriçi deniz otobüslerinin tüm hatlarında bir ya da üç bedava seyahat hakkı elde ediliyor. İlk kullanımda 500 mil bedava verilirken 1 YTL’lik her işlemde 1 mil kazanılıyor. Sea and Miles kartının bedava İDO bileti alımı, Yenikapı Sea and Miles Lounge’dan yararlanma avantajı, Yenikapı iskelesinde 48 saat bedava otopark imkanı ve Yenikapı’daki Sea and Miles öncelikli gişesinden kuyruklara takılmadan geçme fırsatı avantajları bulunuyor.

Hangi havayolu şirketinin mil programında neler var

THY: Garanti Bankası’nın Shop and Miles kredi kartıyla, THY’nin Miles and Smiles programından yararlanma imkanı da sağlanıyor. Üyeler, bu kartla yaptıkları alışverişlere karşı elde ettikleri para puanları, Miles and Smiles programında kullanarak, THY’den ücretsiz bilet alma imkanına kavuşuyor. Miles and Smiles üyeleri, ayrıca oto kiralama şirketleri ve anlaşmalı otellerde yapılan konaklamalardan da mil kazanabiliyor.

ATLASJET: Jetmil uygulaması bulunuyor. Akbank Wings sahipleri de alışverişlerden elde ettikleri puanları Jetmilleriyle birleştirip ücretsiz bilet alabiliyor. 2005 yılında başlaşan uygulamayla Jetmil kart sahipleri sık uçtuklarında Elite üyeliğe yükseliyor. Aynı zamanda çeşitli indirim ve promosyon uygulamalarından da yararlanıyor. Elite kart sahiplerine bagajlarını geç verip, ilk alma avantajı, normal bagaj haklarına ilave olarak 10 kg ek bagaj hakkı gibi avantajlar sağlanıyor.

AMERICAN AIRLINES: İsim, adres ve telefon numarasının verilmesiyle mil kartı kullanıma açılıyor. AAdvantage kartın dört seviyesi bulunuyor. 25 yıldır mil programı uygulayan şirketin program ortakları arasında 21 havayolu bulunuyor. Kart sahipleri, uçuşlar haricinde anlaşmalı otellerde konaklama ve anlaşmalı oto kiralama firmaları sayesinde de mil kazanabiliyor.

LUFTHANSA: Miles and More’un havayolu şirketlerinin yanı sıra, otel konaklama, oto kiralama, kredi kartı gibi birçok program ortağı bulunuyor. Toplanan miller, Lufthansa ve program ortağı havayolu şirketlerinden bedava uçak bileti alma, üst sınıfa upgrade, otel konaklamaları ve katalogdan alışverişlerde kullanılabiliyor.

AIR FRANCE:
Flying Blue uygulaması bulunuyor. Yurtdışından alınan American Express kredi kartından yapılan harcamalarda kazanılan puanlar Flying Blue kartına uçuş mili olarak işleniyor. Ayrıca anlaşmalı oto kiralama şirketlerinden ve anlaşmalı otellerde konaklamalarda da mil kazanılıyor. Fazla bagaj ödemelerinde, bir üst sınıfta seyahat etmede, otel konaklamada ve oto kiralamada kullanılıyor.

JET AIRWAYS: Jet Privilage mil programı JP Blue ile başlıyor ve 5 seviyesi bulunuyor. Anlaşmalı havayolları, oto kiralama firmaları ve otellerden de mil kazanılıyor.

QUANTAS: Herhangi bir üyelik ücret almadan bronz ile başlayan üyeliğin silver, gold ve platinium olmak üzere 4 seviyesi bulunuyor. Havayolları, oto kiralama ve otellerden de mil kazanma imkanı bulunuyor.

BRITISH AIRWAYS: 1.7 milyon üyesi bulunan Executive Club’ın, blue, silver ve gold olmak üzere üç farklı derecesi bulunuyor. Executive Club üyeleri, topladıkları milleri, ücretsiz bilet olarak değerlendirebiliyor ya da satın aldıkları biletlerde kısmi ödeme olarak kullanabiliyor.

EMIRATES: Emirates ve Srilanka havayolu şirketlerinin uçuşlarını kapsayan "Skywards" adlı mil programında biriken miller, bedava bilet, bir üst sınıfa yükselme ve otellerde bedava konaklama olarak kullanılıyor. Mil programı kullanan yolcular havaalanında öncelikli check-in, lounge kullanımı, öncelikli bagaj teslimi, oturma yeri tercihi ve Dubai vize hizmetlerinden yararlanıyor.
X