Havacılıkta 425 milyar dolar dönüyor, THY yüzde 1 pay alıyor

Hürriyet Haber
16 Ağustos 2009 - 00:00Son Güncelleme : 15 Ağustos 2009 - 20:51

THY, 425 milyar dolarlık dünya havacılık sektöründeki payını büyütmek istiyor. THY Genel Müdürü Temel Kotil, son 6 yıldır çok iyi bir performans sergileyerek, yüzde yarımlık payı yüzde 1’e çıkardıklarını belirtti.

TÜRK Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, yan sektörleriyle birlikte 1 trilyon dolarlık bir sektör olan dünya havacılık sektöründe THY’nin yüzde 1’lik payı bulunduğunu açıklarken, hedeflerinin bunu yüzde 5’e çıkarmak olduğunu açıkladı. THY’nin son yıllardaki performansını değerlendirerek, hedeflerini açıklayan Kotil, “2008 iyiydi, 2009 yılı da oldukça iyi gidiyor” dedi.

Avrupa payı 2’ye katlandı

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın “2023 yılına kadar açılacağını söylediği 50 milyon yolcu kapasiteli yeni hava alanı” ile İstanbul’un dünya havacılık sektöründe merkez olacağını söyleyen Kotil, “Dünya havacılık sektörünün büyüklüğü 425 milyar dolar. Buna yan sektörlerin de eklenmesi halinde 1 trilyon dolara geliyor. Dünya havacılığındaki payımız yüzde yarımdan yüzde 1’e geldi. Hedefimiz bunu 2023’de yüzde 5’e çıkarmak. Avrupa havacılık sektöründeki payımız yüzde 4’den yüzde 8’e çıktı. Yıl sonunda bu yüzde 10 olacak. Ama rakiplerimiz yüzde 20’nin üzerinde. Bu yerlere ulaşacağımıza inanıyorum” diye konuştu.

THY’nin 2003 yılından beri her yıl yaklaşık yüzde 10 kâr marjını yakaladığını, bunu son 6 yıldan beri giderleri, gereksiz harcamaları azaltmayla sağladıklarını hatırlatan Kotil, şunları söyledi: “THY’nin, 2003 yılından beri her yıl yaklaşık yüzde 10 kâr marjını yakaladı. Bunu son 6 yıldan beri giderlerimizi, gereksiz harcamaları azaltmayla sağladık. Kriz yılında, 1000’den fazla kişiyi işe aldık. Dünyadaki hava yolu şirketlerinde ciddi şekilde kapasite azaltımı, eleman çıkartımı yapılıyor. Biz ise 800’den fazla kabin personeli, 200’den fazla pilot aldık. Ayrıca Teknik A.Ş. de, 200’den fazla teknisyen aldı. 2003 yılında pilot sayımız 640 iken, bu sayı bu yıl 1600 oldu.”

Daha çok uçak olsa

Bütçelerini her yıl olduğu gibi geçen yıl da ekim, kasım ayları gibi yaptıklarını hatırlatar Kotil, şöyle devam etti: “Daha sonra dünya ekonomik krize girmesine rağmen bütçemizi revize etmedik ve hedeflerimizden gram geriye gitmedik. Yılın yarısını artık geçtik. Filomuzu yüzde 24 artırdık. Bizim şu anda 132 uçağımız var. Şimdi diyoruz ki, keşke daha çok uçağımız olsa. Bu yıla korkarak girmemiştik. Ama keşke bir kat daha cesur girseydik. Çünkü bu yıl fırsatlar içeriyor. Biz üçlü saç ayağıyla bu işi götürüyoruz. 2009 bizim için iyi geçiyor. İnşallah gelecek yıl da iyi geçecek.”

THY, dış tanıtıma 38 milyon dolar yatırıyor

HALEN yurtdışına dönük çalışmalar için 38 milyon dolar reklam bütçeleri bulunduğunu, dünyanın bütün büyük televizyonlarında reklamlarının yayınlandığını belirten Temel Kotil, şunları söyledi: “Rekabet etmek istiyorsanız ucuz ve kaliteli yapacaksınız. Sonra da bütün dünyaya kaliteli olduğunuzu anlatacaksınız. Biz dünyaya diyoruz ki ‘bir defacık olsun bizimle uçun.’ Bir defa bizimle uçan da bir daha bırakmıyor.”

Yabancı rakipler yerlerde sürünüyor

KRİZ döneminde yapılması gerekenleri, ‘verimli olmak, çalışan başına ve uçuş başına yolcu sayısını artırmak, uçukları daha fazla uçurmak’ olarak sıralayan Temel Kotil, şunları dile getirdi: “Biz de bunları yaptık. Bir günde uçaklarımız ortalama 13 saat havada kalıyor. Uçak daha fazla havada kalınca maliyeti azalıyor. Krizde başarılı olunmak isteniyorsa kalitenin artırılması gerekiyor. Bunu yapamayan ABD ve Avrupa’daki hava yolları, şu an yerlerde sürünüyor. Biz ne olursa olsun yolcudan tasarruf etmemeyi öğrendik. 2004’de bunu denedik. Ama uygun olmadığını görünce kısa sürede vazgeçtik. Fiyatta rekabet yaptık. Ancak hiçbir ürün tek başına, fiyat rekabetiyle kazanamaz. Ucuzluk ve kalite, iki ayak oluşturur. Kalite olmazsa olmaz. Biz buna üçüncüyü ekledik. Marka algısını oluşturduk.”

8 milyar doların 6 milyarı içeride kalacak

ULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım’ın koyduğu “Uçak bakımından 2023’e kadar 8 milyar dolarlık gelir hedefi için Temel Kotil şunları söyledi: “Bu şu anda 1 milyar doların biraz altında. Bu hedeften heyecan duyuyorum. Çünkü uçak bakımında teknisyenin 1 saatlik çalışması, 65 dolardır. Bir uçak bakıma girip çıktığı zaman 1 milyon dolar, motor bakıma girdiği zaman 2.5 milyon dolar masraf yapılır. Dolayısıyla katma değeri çok yüksek bir sektör. 8 milyar doların 6 milyar doları, Türkiye’de kalacak, Türkiye’de on binlerce teknisyen yetişecektir. Aynı zamanda Teknik A.Ş., yabancı bir ortakla uçak ve motor bakım merkezi kuruyor. Kasım ayında devreye girecek.”

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı