Hava durumunu öğren şirketinin kârını artır

Hürriyet Haber
14.04.1998 - 00:00 | Son Güncelleme: 14.04.1998 - 00:01

Capital Dergisi'nde yer alan bir araştırmaya göre, hava durumunu önceden öğrenen şirketler, aldıkları tedbirlerle kârlılıklarını artırabiliyor. Özellikle ABD'de yaygın olan bazı hava durumu danışmanlık şirketleri, sektörlere göre hava durumu raporu veriyor. Şirketler de faaliyetlerini buna göre yönlendiriyor.

Batılı yöneticiler için ‘‘hava durumunu’’ öğrenmek, hafta sonu kaçamakları ya da tatil amaçlı değil. Aylar öncesinden hava tahmini alan şirketler, üretim ve pazarlama stratejilerini ona göre ayarlıyorlar. Bu amaçla kurulan ‘‘stratejik hava’’ danışmanlığı şirketleri de, büyük ilgi görüyor. İşini, bu danışmanların raporlarına göre planlayanlar kazançlı çıkıyor. Merkezi Amerika'da bulunan ‘‘Döngüleri Araştırma Merkezi’’ adlı kurumun araştırmalarına göre, iklim değişimleriyle ülkelerin ve ekonomilerin başarıya ulaşmaları arasında doğrudan bir ilişki var. Serin geçen yıllarda ülkeler yükseliyor, refah düzeyi artıyor. Araştırma kuruluşu, bu tezini, 1450'den bu yana, ABD başta olmak üzere, dünyanın önde gelen ülkeleri, geçmişteki imparatorluklar için de yapmış.

BORSAYA YANSIYOR

Hürriyet Dergi Grubu'na bağlı Capital Dergisi'nde yer alan habere göre, Futurolog Garcia Mata'nın ‘‘Güneş ve Ekonomi İlişkisi’’ adlı eserinde sıcaklık değişimlerinin borsayı yakından etkilediği örneklerle ortaya konuluyor. Buna göre Ocak 1929 ile Ocak 1930 arasındaki sıcaklık değişimleri, New York ve Londra borsalarına çok küçük sapmalarla, neredeyse aynen yansıdı. Araştırmacıların tezi, 12 ay boyunca santimetrekareye düşen ısı miktarı ile borsadaki yükselme ya da düşüş arasında doğrusal bir oran bulunuyor. Isı arttıkça borsa yükseliyor, düşünce borsa da düşüyor.

HAVA BİLİMİNİN ÖNEMİ

Futurologların üzerinde durdukları, hava koşullarının hangi sıklıkta değişeceği ve bunların ekonomiye nasıl yansıyacağıydı. Şimdi Batılı şirketler son dönemde yoğun olarak hava koşulları, ısı değişimleri, yağmur ve kar gibi meteorolojik olaylarla yakından ilgileniyorlar. Bu defa amaçları bir döngü saptamak değil, hava koşullarının işlerini olumsuz etkilemesini önlemek, mümkünse şirket lehine çevirmek.

Carousel, hava raporuna bakıyor

CAPİTAL Dergisi'nin haberine göre, Türk şirketleri arasında henüz meteorolojik olayları izleyen, değerlendirme ya da rapor alan şirket yok. Hava koşulları ile ilgili gelişmeler daha çok herhangi bir etkinlik, temel atma ya da açılışlarda öne çıkıyor.

Ancak hava koşullarını kısa süreli izleyip, bunu araştırmalarda belgeleyen, operasyonlarını ona göre yürüten şirketler var. Bunlardan birisi de Carousel Alışveriş Merkezi... Şirketin Genel Müdürü Aydın Bilgin, hava koşullarından çok belirgin bir şekilde etkilenmediklerini söylüyor. Bilgin, ardından da kötü hava koşullarında alışveriş merkezlerine giren müşteri sayısının yüzde 2-3 arasında arttığını belirtiyor.

Bilgin'e göre hava koşullarını önceden öğrenmek, doğrudan iş sirkülasyonunu etkilemese bile, hizmet kalitesine olumlu yönde katkıda bulunuyor.

Stratejik hava durumu danışmanlığı

DÜNYADAKİ modern yönetim tekniklerini, pazarlama yöntemlerini yakından izleyen ve anında uygulamaya geçiren Türk şirketleri, şu anda ‘‘hava durumu danışmanlığı’’ konusunda çok yabancılar. Zaten neredeyse tamamına yakını da, hava durumunu TV ya da radyolardan öğreniyorlar. Ancak ABD'de Strategic Weather Services (SWS) adlı şirket tarafından başlatılan, daha sonra benzerleri çıkan, Batı'da da tutulan ‘‘hava durumu danışmanlığı’’nın önümüzdeki yıllarda Türkiye'ye de gelebileceği belirtiliyor. Üstelik dört mevsimin bir anda yaşandığı Türkiye'de çok da fonksiyonel olabileceği ifade ediliyor. 1936 yılında kurulan SWS, perakendecilik, gıda, kimya, hızlı tüketim maddeleri, dağıtım, tarım, bankacılık, reklamcılık, sigortacılık, elektrik ve gaz dağıtımı başta olmak üzere çok sayıda sektöre servis yapıyor.

<>< şirketi="" danışmanlık="">

DANIŞMANLIK şirketi kuran eski üst düzey Merkez Bankası yöneticileri arasına Zekeriya Yıldırım da katıldı. ANKA'nın haberine göre, eski Merkez Bankası başkanvekillerinden Zekeriya Yıldırım, şirket yönetimi, verimlilik, organizasyon, şirket satın almaları ve birleşmeleri konusunda danışmanlık faaliyetinde bulunmak amacıyla İstanbul'da şirket kurdu. ‘‘Yıldırım Danışmanlık Ltd. Şti.’’adı verilen şirketin sermayesi 5 milyar lira olarak belirlendi. Şirkette Zekeriya Yıldırım 3 milyar 750 milyon, Uğurtay Yıldırım 1 milyar 250 milyon liralık pay edindi. Zekeriya Yıldırım, Merkez Bankası'ndan ayrıldığı ilk günlerde aynı adla Ankara'da şirket kurmuş, daha sonra kapatıp, Doğuş Grubu'na geçmişti.






Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı