‘Hava değişikliği’ psikolojisi bitti alışveriş merkezleri ciroları arttı

Hürriyet Haber
25.07.2009 - 00:00 | Son Güncelleme:

Alışveriş merkezlerinde ziyaretçi sayısındaki düşüşe karşın, ciro artışı yaşanıyor. İlk 6 ayda ciro, 9.5 milyar TL’yi buldu. AYD Başkanı Hakan Kodal, “Ziyaretçilerimiz artık yalnızca ‘hava değişikliği’ olsun diye alışveriş merkezlerine gelmiyor. Tüketici kriz psikolojisinden çıktı” dedi.

ALIŞVERİŞ Merkezi Yatırımcıları Derneği’nin (AYD) hazırladığı AVM Endeksi, alışveriş merkezlerinde mevsimsel etkenlerden dolayı ziyaretçi sayılarında düşüş yaşanırken, ciroların arttığını gösterdi. 2009 yılının en yüksek rakamlarına ulaşıldığı haziran ayında ziyaretçi sayısı yüzde 4 düşerken, ciroda ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 artış yaşandı. Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği Başkanı Hakan Kodal, “Bu, alışveriş merkezlerine gelen tüketicilerin para harcama eğiliminde olduğunu gösteriyor. Artık yalnızca hava değişikliği olsun diye alışveriş merkezlerine gelmiyorlar. Kriz psikolojiden çıktılar” dedi. Hakan Kodal, endeksin ortaya koyduğu sonuçların ışığında, sektörün ilk 6 ayına ilişkin şu değerlendirmeleri yaptı:
En yüksek ciro haziranda
İstanbul’dan 13, Anadolu’dan da 25 alışveriş merkezinin verilerine göre 2008 ve 2009’un ilk yarıyılı ciroları, ortalamaları açısından aynı kaldı. 2009’un ilk çeyreğinde cirolar 2008’in aynı dönemine göre azalırken, ikinci çeyreğinde artışa geçti. Ziyaretçi sayısı düştü. Ancak ziyaret başına ciro artışı yüzde 10’a ulaştı.
Bu yılın en yüksek cirosu haziran ayında elde edildi. Nisandan itibaren ciro endeksleri verileri sürekli bir artış gösterdi. Alışveriş merkezlerinde cirolar kriz öncesine döndü. Endeksin ortaya koyduğu rakamlara göre, ciro geçen yılın haziran ayına göre yüzde 4, bir ay öncesine göre de yüzde 2 artış gösterdi.
9.5 milyar TL ciro
Alışveriş merkezlerinde bu yılın ilk 6 ayında 450 milyon ziyaretçiye ulaşıldı. Yıl sonu için hedefimiz 1 milyar. Buna da ulaşılması mümkün görünüyor. Yılın ilk çeyreğinde elde edilen ciro ise 9.5 milyar TL’ye ulaştı. Yıl sonu itibariyle cironun 20 milyar TL’ye ulaşması hatta aşılması öngörülüyor.
Türkiye’de alışveriş merkezi sayısı 35 ilde toplam 217’ye ulaşırken, toplam kiralanabilir alan 5 milyon metrekareyi buldu. Önümüzdeki aylarda açılacak 29 merkezle sektöre 1 milyon metrekare daha kiralanabilir alan eklenecek. Bu rakam biraz daha düşük kalabilir.

Krizden çıkışın sinyali İstanbul’dan geldi

HAKAN Kodal, verilerin uzun süre bekleyen tüketicinin artık alıma geçtiği işaretini vermesi üzerine, şu değerlendirmeyi yaptı: “Krizden çıkışın sinyallerini görüyoruz. Panik hali bitmiş gözüküyor. Krizden çıkışın ilk sinyalleri İstanbul’da görülmeye başlandı. Özellikle İstanbul daha hızlı hareket ediyor. Krize giriş ve krizden çıkış eylemlerinde ilk kent İstanbul oluyor. Anadolu’da ise bu gelişmeler daha yavaş ilerliyor. Anadolu’da da eylülden itibaren bir toparlanma olmasını bekliyoruz.”

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı