Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, TÜBİTAK’la birlikte üzerinde çalıştıkları menzili artırılmış elektrikli otomobil projesinin Tesla’nın 1 haftada 400 bin adet sipariş alan modelinden daha iyi ve iddialı olacağını belirtti. Işık, “Tesla şarj istasyonları kurarken, biz menzil uzatıcı motor sayesinde şarj istasyonunu içine koyuyoruz. Ayrıca kullandığımız yazılımlarla araçlarımız Tesla’dan daha güvenli olacak” dedi.
#Bilim Sanayi Ve Teknoloji Bakanı Fikri IşıkAvrupa’da satılan elektrikli otomobiller ikinci elde önemli oranda değer kaybetti. Yapılan son araştırmalar, 2023’te elektrikli otomobillerin ikinci elde yüzde 23 değer kaybettiğini ortaya koydu. Oran olarak aynı olmasa da Türkiye’deki elektrikli otomobillerin ikinci el değerinde de düşüş trendi var. Yaptığımız aratırmaya göre, son bir yılda Türkiye’deki elektrikli otomobillerin ikinci eldeki değer kaybı yüzde 4.14 olurken, 4-5 yaşındaki modellerde bir yıllık kayıp yüzde 13’lerin üzerine çıktı.
#2. El OtomobilElektrikli otomobiller, çevre dostu ve sürdürülebilir bir geleceğin teknolojisi olarak öne çıkıyor. Ancak son dönemde batarya sorunlarından kaynaklı yangınlara ilişkin iddialar özellikle sosyal medyada dikkat çekiyor. Peki elektrikli otomobillerin yangın riski benzinli veya dizel araçlarla kıyaslandığında daha mı yüksek? Bu araçların menzili soğuk havalarda nasıl etkileniyor? Merak edilenleri mercek altına aldık...
#OtomobilTürkiye ekonomisinin lokomotifi otomotiv sektörü, Cumhuriyet’in 100. yılında üretim, ihracat ve satış adetlerinde ‘1 milyon’ barajını aşmaya hazırlanıyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu’nun paylaştığı son bilgilere göre, sene sonunda üretim 1.5 milyon adede, ihracat ise 1 milyon adede ulaşacak ve 2018 yılını yakalayacak. İç pazarda satışlar 1 milyon 150 bini aşacak.
#Otomotiv SektörüTesla’nın yıl sonuna kadar duyuracağı yedinci fabrikası için dünya liderleri adeta yarışıyor. Fransa Cumhurbaşkanı Macron ve İtalya Başbakanı Meloni’nin ardından son olarak Cumhurbaşkanı Erdoğan’dan da Elon Musk’a “Fabrikayı bizim ülkemizde kur” daveti geldi. 5 milyar Euro’yu aşkın yatırımla kurulması beklenen yeni ‘Gigafactory’ olur da Türkiye’ye gelirse yeri bile hazır; VW’nin vazgeçtiği Manisa arazisi. Ancak şu anda en güçlü adaylar Kanada, Fransa, İspanya ve Hindistan.
#Cumhurbaşkanı ErdoğanElektrikli araçların benzinli ve dizele göre daha pahalı olması, bu araçların sadece kişi başı geliri yüksek ülkelerde yaygınlaşmasına neden oldu. Araştırmalar, en yüksek pazar paylarının kişi başı yıllık geliri 30 bin Euro üzerindeki 5 Avrupa ülkesinde toplandığını ortaya koydu. Kişi başı yıllık geliri 35 bin Euro olan İsveç’te elektrikli araç payı yüzde 56 olurken, 10 bin Euro olan Slovakya’da bu oran yüzde 3.7 oldu. Yıllık ortalama 8 bin 500 Euro kişi başı geliri bulunan Türkiye’de ise pazar payı yüzde 1.3’te kaldı.
#Elektrikli Araç2023’ün en büyük otomobil fuarı Şangay Otomobil Fuarı’na Çinliler kendi markalarıyla damga vurdu. Yıllarca Avrupa ve ABD’liler için üretim yapan ülke, mühendislik ve teknolojide sınıf atlayan araçlarıyla devlere kafa tuttu. Fuarda Türkiye pazarına giren veya girmeye hazırlanan BYD, Chery, MG ve Geely gibi markalar yeni modellerini tanıttı. Şangay’daki şov, başta batarya olmak üzere birçok araç parçasını uygun fiyata üreten Çinlilerin ek vergilerle durdurul-masının zor olduğunu dünyaya gösterdi.
#Şangay Otomobil FuarıTürkiye’de satışa başlayan Tesla bir haftada yaklaşık 10 bin siparişle ekim ayına kadar teslim edeceği araçların ön siparişlerini topladı. Markanın satış ve fiyat stratejisi sektörde dengeleri yerinden oynattı. Aynı aracı 3 katına satan galeri fiyat düşürmek zorunda kaldı. Bayilerden bunalan tüketici ‘10 bin TL’ kapora ile internetten araç alabildiğini gördü. Markanın Türkiye’ye rekabetçi fiyatla girmesinde ise Türk CEO Kemal Geçer’in etkisi büyük.
#TeslaElektrikli otomobil üreticisi Tesla bugünden itibaren Türkiye’de satışlara başladı. İlk olarak Model Y’yi satışa sunan marka fiyatlarıyla dikkat çekti. Buna göre, Model Y’nin satış fiyatı 1 milyon 563 bin TL’den başlayacak ve 1 milyon 795 bin TL’ye kadar uzanacak. Şirket ilk teslimatları mayıs ayında gerçekleştirecek.
#TeslaTogg’da teslimat dönemine geçilmesiyle gözler elektrikli araçları şarj etme maliyetlerine çevrildi. Biz de Togg’un satışa çıkan versiyonları üzerinden elektrikli araçların aylık şarj tutarlarını hesapladık. Buna göre, ayda 1.500 km mesafe kat eden bir Togg sahibinin enerji gideri evden yaklaşık 600 TL, işyerinden yaklaşık 1000 TL ve hızlı şarj istasyonundan 2 bin TL’yi bulacak. Eve veya işyerine şarj istasyonu kurmanın maliyeti ise 18 bin TL’den başlıyor.
#ToggEnerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), aralarında Tesla'nın da bulunduğu 119 şirkete elektrikli araçlar için şarj ağı işletmeci lisansı verildiğini açıkladı.EPDK, aralarında Tesla Motorları Satış ve Hizmetleri Limited Şirketi'nin de bulunduğu 119 şirkete şarj ağı işletmeci lisansı verildiğini açıkladı. Böylelikle bu şirketler ülke genelinde şarj istasyonları kurarak elektrikli araçlara şarj hizmeti sunma hakkını elde etmiş oldu.
#TeslaElektrikli araç pazarının iddialı oyuncuları Çinli markalar, ithalatı artıracağı ve yerli üretimde rekabetçiliği etkileyeceği düşüncesiyle yüksek vergilerle karşı karşıya. AB’de hazırlıklar sürerken Türkiye, Togg’un satışından önce yüzde 40 ilave gümrük vergisi getirdi bile. Sektör uzmanları ise bu adımları, hem tüketicilerin uygun fiyata yüksek teknolojili araç satın alması hem de elektrikli araç ekosisteminin büyümesi açısından soru işareti olarak görüyor.
#ÇinTeknoloji insanı bilmediği bir ihtiyaç veya problemle tanıştırıp sonrasında çözüm ve satın alınabilecek hizmetler sıralamakta usta. Sürücüsüz otomobiller buna iyi bir örnek... Ancak henüz bunları coşkuyla bekleyen, “Ah bir gelse” diyen kimseyle karşılaşmadım. Günün birinde kullanılacaklar fakat o dünya henüz bu dünya değil.
#Umut Fırat EroğluDr. Osman Simav, Türkiye’nin otomobili TOGG ile ilgili çarpıcı açıklamalarda bulundu. TOGG ile benzinin yaklaşık 5’te 1’i hatta 7’de 1’i fiyatına yolculuk yapılabileceğini belirten Dr. Osman Simav, TOGG’un dünyada Tesla’dan sonra tam elektrikli otomobil yapan ikinci firma olduğunu söyledi. Dr. Simav, “Fiyat olarak pahalı diyoruz ama bugün için pahalı. Önümüzdeki yıllarda seri üretime başlanacağı için elektrik motorları, aküler daha ucuza imal edilebilecek. Dünyada otomotiv sanayisinde çok fazla motor ve akü imalatçısı yok. Bunların sayısı arttıkça fiyatlar düşecektir” dedi.
#ToggHannover’de gerçekleşen dünyanın en büyük ticari araç fuarı IAA Transportation’a Türk firmalar elektrikli modelleriyle çıkarma yaptı. Anadolu Isuzu, Karsan, Otokar ve Temsa başta olmak üzere birçok yerli üretici çevreci çözümlerini dünyayla buluşturdu. Ford Otosan’ın Eskişehir’de geliştirdiği ve 2024’te üretmeye başlayacağı Türkiye’nin ilk elektrikli kamyonu ise katılımcılardan büyük ilgi gördü.
#IAA TransportationDünyada içten yanmalı motorlardan vazgeçilmesine yıllar kala elektrikli araçlar için üretilen bataryaların teknolojileri de gelişmeye başladı. Kısa menzille başlayan bataryalar yeni yapılan bataryayla 1000 kilometreye kadar yükseldi.
#Elektrikli Otomobil