Ağustos dış satımı yüzde 9,4'lük artışla 1 milyar 836 milyon dolar olan sektörün ülkenin genel ihracatındaki payı yüzde 14,8'e çıktı. Sektörün en büyük pazarı Almanya'ya ihracat yüzde 5 büyürken, Birleşik Krallık'a yüzde 24, ABD'ye yüzde 141 artış kaydedildi.
#Otomotiv İhracatıTÜRKİYE’nin büyümesine, ihracatına ve sanayi üretimine en büyük katkıyı veren otomotiv sektörünün ilk yarı iç pazar karnesi belli oldu. Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) raporuna göre, ocak-haziran döneminde Türkiye’de otomobil ve hafif ticari araç satışları geçtiğimiz yıla göre yüzde 8.58 azalarak toplam 401 bin 158 adet olarak gerçekleşti.
#Otomotiv Distribütörleri DerneğiMayıs ayında yaşanan dalgalanmayla birlikte satışların düşüş eğilimine girdiği otomotiv pazarı 2006 yılını bir önceki yıla göre yüzde 13.9’lük düşüşle 617 bin 852 adetlik satışla tamamladı. Kampanya yarışının yaşandığı Aralık ayında bir önceki aya göre satışlar yüzde 50 artsada, pazardaki daralmayı engelleyemedi.
Türkiye'de istikrara bağlı olarak yaşanan büyümenin yansımalarını iki yıldır otomotiv satışlarında da rekorlarla görüyoruz. Ancak tüm bu rekorlara rağmen Avrupa ülkelerindeki satışlar nüfusa oranla Türkiye'nin çok üzerinde. Buna en yakın örnek, 750 bin nüfusa sahip Güney Kıbrıs. 72 milyon nüfuslu ülkemizde 2005 yılında 439 bin otomobil satılırken, nüfusu Türkiye'nin sadece 100'de biri olan Güney Kıbrıs'ta satılan otomobil sayısı ise 270 bin. Bu da Türkiye’nin sahip olduğu potansiyeli tam olarak satışlara yansıtamadığını ortaya koyuyor.
Engelli araç limiti ve fiyatları, 2022 yılı itibariyle güncellendi. Araç limiti kapsamında 450 bin 500 TL'ye kadar araçları alabilecek olan engelli vatandaşlar, markalar tarafından belirlenen modelleri engelli ÖTV indirimi kapsamında edinebilecek. 2022 engelli araç fiyatları haricinde engel oranı da indirimde etkili olacak. Yüzde 40-89 arası ÖTV indirimi yüzde 26.3 oranında uygulanırken KDV ödemesi ise yüzde 15.24 oranında hesaplanacak. Yüzde 90 ve üstü ise ÖTV'den muaf tutuluyor. Peki, engelli araç limiti ve fiyatları ile hangi araçlar alınabilecek? İşte, o detaylar
#Engelli AraçOtomotiv Distribütörleri Derneği (ODD), Kasım 2020 Otomobil ve Hafif Ticari Otomobil ve Araç Pazarı Değerlendirme Raporu'nu açıkladı. Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2020 yılı ocak-kasım döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 72 büyüyerek 668 bin 495 adet olarak gerçekleşti.
#Otomotiv Distribütörleri DerneğiAvrupa'da en fazla otomobil satan 8'inci ülke olan Türkiye 23 Avrupa ülkesini geride bıraktı - Mercedes, BMW, Volkswagen ve bu firmaların bünyelerindeki diğer önemli markalara sahip Almanya, geçen yıl Avrupa'nın en fazla otomobil satan ülkesi olarak kayıtlara geçti - 31 ülkenin bulunduğu listenin son beşlisi Litvanya, Estonya, İzlanda, Letonya ve Güney Kıbrıs Rum Kesimi oldu
#OtomobilABD’de patlayan skandal sonrası çevreye verdiği zararlar raporlarla ortaya konan dizelin en büyük pazarı olan Avrupa’da da tüketiciler hızla tercihlerini değiştirmeye başladı. 2017 yılında toplam otomobil satışlarında dizelin payı 2009 yılından bu yana ilk kez benzinin gerisinde kalıp yüzde 44.8’e gerilerken, bu yılın ilk 3 ayında bu oran yüzde 37.9’a kadar indi. Türkiye’de ise dizelin oranı hâlâ yüzde 60 seviyesinde.
#Zararlı PartiküllerSanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, Türk otomotiv sektörüne, “Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş veya Trabzonspor yabancı oyuncularının golüyle bile yurtdışında başarılı olunca hepimiz seviniyoruz. Neden? Çünkü, bizim markalarımız. Yerli otomobil de böyle bir gurur yaşatacak. Yerli otomobil üretmeyi milli, manevi görev sayın. Katkıya hazırız” dedi.
Başbakan Erdoğan’ın TÜSİAD genel kurulunda yaptığı “Bütün babalar burada. Artık yüzde 100 yerli otomobilimizi üretelim” çağrısı sektörün 15 büyük kuruluşunu harekete geçirdi. OSD, bir komite kurup yerli otomobil üretiminin olabilirliği konusunda kapsamlı rapor hazırlayacak.
Bugün Türkiye, dünyada otomotiv alanında çok önemli bir rekoru elinde bulunduruyor. Öyle üretim, satış veya ihracat alanlarındaki rekorlardan bahsetmiyorum. Türkiye bugüne bugün marka ve model sayısında dünya rekortmeni. Evet, yanlış duymadınız. Neredeyse dünyada satılan tüm marka ve modeller Türkiye’de satılıyor.
Türkiye, 1990’lı yıllardan beri çok büyük bütçe açıkları ve ciddi borç yüküyle karşı karşıya. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde yükler ağırlaşınca kuşkusuz kayıt dışı da buna bağlı olarak artıyor. Özellikle kamu sektörünün büyük olması, harcamaları da buna bağlı olarak büyütüyor. Hükümette harcamaları ya vergi ile ya da borçlanarak finanse ediyor. Buraya kadar hepimiz hem fikiriz.