ÖTV indirimiyle birlikte 1 Kasım’dan itibaren küçük ve orta sınıftaki otomobillerin fiyatları yaklaşık yüzde 10 düştü. Ancak tüketiciler her otomobilin fiyatında düşme olmadığını iddia ediyor. Biz de bu doğrultuda pazarda en çok satan modellerin geçmişe dönük 3 yıllık fiyatlarını bugünkü fiyatlarla kıyasladık. Evet ne yazık ki bazı markalar fiyatları ekim ayına göre sadece indirmiş gibi yapmışlar.
#YazarSON yıllarda tüm dünyada otomobil fuarları konsept olarak sorgulanmaya başladı. Harcanan para ve verilen mesainin artık karşılığını bulamadığı, fuarlar yerine başka alanlara daha müşteri bazlı yatırımların yapılmasının etkili olduğundan bahsediliyor.
#Otomotiv Distribütörleri DerneğiSon yıllarda otomobil pazarının büyümesinde en etkin role sahip olan filo kiralama sektörü, kur oranlarındaki büyük artış nedeniyle köşeye sıkıştı. Intercity’nin sahibi Vural Ak, “3 yılda yüzde 80’e varan oranda artan Euro, Euro’yla borçlanıp, Euro’yla kiralama yapan ama ikinci elde TL ile satmak zorunda kalan 5-6 şirketi havlu atma noktasına getirdi. Hormonlu büyüyen bazı şirketlerin borçları sermayelerinin 50 katına ulaştı” dedi.
#Vural Akİki yıl önce piyasadaki 450 aracı çalınan filo kiralama sektörü, araç çalınmalarına karşı önlem almak için çalışma başlattı. TOKKDER öncülüğünde kurulacak bir platform üzerinde Kara Liste hazırlayacak olan sektör temsilcileri, şüphe içeren durumlarda sistem üzerinden sorgulama yapabilecek.
#Araç KiralamaÜretim üssü olduğumuz hafif ticari araç satışlarında ciddi kan kaybı yaşanıyor. Son 10 yılda hafif ticari araç satışları yüzde 10 düşerken, pazardan aldığı pay ise yüzde 25’e geriledi. Bu sınıfta çıkışın filo kiralamadan geçtiğini kaydeden yetkililer, bu araçların kiralanabilmesi halinde yerli araç satışının artacağını, bunun da cari açığa olumlu yönde katkı sağlayacağını kaydediyor.
#OtomobilAvrupa’nın üretim üssü olmamıza ve ÖTV avantajına rağmen son yıllarda Türkiye’de hafif ticari araç satışlarında ciddi kan kaybı yaşanıyor. Son 10 yılda yüzde 60’ı yerli olan hafif ticari araç satışlarında yüzde 10 kayıp yaşanırken, pazardan aldığı pay ise yüzde 25’e kadar geriledi. Bu sınıfta çıkışın filo kiralamadan geçtiğini kaydeden yetkililer, bu araçların kiralanabilmesi halinde yerli araç satışının artacağını, bunun da cari açığa olumlu yönde katkı sağlayacağını kaydediyor.
#Çelik Motor Genel Müdürü Bora KoçakBaşbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın Ocak 2011’de ilk olarak TÜSİAD Genel Kurulu’nda dile getirdiği ve hükümetin 2023 programı içindeki en önemli hedeflerden biri olan ‘Yerli oto projesi’ 2 yılda firmaların ‘PR’ çalışmalarının ötesine geçemedi. ‘Yerli oto’ gündeme gelme, basında geniş yer alma adına önemli bir koz oldu ama sadece bununla sınırlı kaldı.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın Ocak 2011’de ilk olarak TÜSİAD Genel Kurulu’nda dile getirdiği ve hükümetin 2023 programı içindeki en önemli hedeflerden biri olan ‘Yerli oto projesi’ 2 yılda firmaların ‘PR’ çalışmalarının ötesine geçemedi. ‘Yerli oto’ gündeme gelme, basında geniş yer alma adına önemli bir koz oldu ama sadece bununla sınırlı kaldı. Bunun son örneği ise Japon Corolla'ya elektrikli motor koyan Derindere oldu. Derindere'nin bu çalışması 'babayiğitlik' olarak lanse edildi.
Sivaslı Halil İbrahim Gül, 1977’de 12 yaşında taşındığı İstanbul’da kaynakçı ustası oldu. Askerlik dönüşü, çalıştığı şirkete ortak girdi. Merter Keresteciler’de tekstilcilere çelik çatılar yapan Gül, onların yönlendirmesiyle raf üretimine başladı. Sanayicilere ve lojistik şirketlerine ‘akıllı depo rafları’ üreten Gül’ün şirketi Temesist Raf, 2009’da 15 milyon lira ciro yaptı.
Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar, finansal kiralama sektöründe (leasing) uygulanan KDV’nin yüzde 1’den yüzde 18’e çıkarılmasına iş dünyasının tepkisinin filo kiralama sektörü tarafından gelmediğini belirterek, "Yaptığımız işin avantajı sadece vergi olmamalı. Şu anda otomobil piyasası açısından durumun daha eşitlik ilkesine uygun hale geldiğini kabul etmek gerekir" dedi.
SHURA tarafından yayınlanan rapora göre Türkiye’nin enerji dönüşümünde öncelikler listesinin zirvesinde ‘hızla eyleme geçmek’ başlığı olmalı. Çalışmada, yenilenebilir enerjide öngörülen yatırımların hızlandırılması ve gerekli mevzuat düzenlemelerinin yapılmasının önemi vurgulanırken; elektrikli araçlara düşük faizli kredi desteği sunulması ve ısı pompalarına bazı bölgelerde öncelik verilmesi gerektiğine dikkat çekildi.
#Elektrikli Araç10 kişiden 4’ünün yatırım için satın aldığı sıfır otomobil, döviz kurlarının piyasa normallerine dönmeye başlamasıyla yatırım aracı olmaktan çıkıyor. Sektör temsilcilerine göre, ilk 5 ayda 445 bin adedi geçen otomobil ve hafif ticari araç pazarı, kalan 7 ayda 400-450 bin adetlik satışla bu yılı ortalama 900 bin adetle kapatacak. Yatırım amaçlı satışların yerini ise yavaş yavaş ihtiyacı olup da bulamayan vatandaşlar ve biriken filo talebi alacak.
#Sıfır OtomobilŞirketlerin araç filolarını oluşturduğu operasyonel kiralama sektöründe tercihler küçüldü. 2022’nin ilk yarısında sektördeki üst ve orta sınıf araçların payı yüzde 5 azalarak yüzde 13.3 oldu. Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği Başkanı İnan Ekici, “Artan maliyetlerinden dolayı müşterilerimiz araç politikalarında değişiklik yaparak daha ekonomik ve düşük donanımlı araçlara yöneliyor” dedi.
#Araç KiralamaRusya’nın havayolu uçaklarının neredeyse yüzde 80’i kiralık. Bu uçakları kiraya veren batılı ve Japon leasing şirketleri ciddi bir sıkıntı içindeler. Ödemeleri uzun süre alamayacaklarını ve açılacak davaların uzun süreceğini tahmin ediyorlar. Kiralık uçaklara el konulacağını düşünen Rus havayolu şirketleri bu uçakların çoğunu yere indirdiler. Havalimanlarında bekletilen uçaklar günlük masrafları ile de borç yükünü arttırıyor.
#RusyaGeride bıraktığımız yılı COVID-19 salgınının etkilerini atlatarak kârla kapatmayı başaran THY, yeni yılda da büyümesini sürdürmeyi hedefliyor. THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, “Daha önce de benzer krizler yaşadık. Bunu da atlatırız. İki ülke global operasyonumuzda yüzde 2-3 paya sahip” diye konuştu.
#THYPandemi öncesi dönemi kapsayan 2019 yılıyla 2021 karşılaştırıldığında, trafikteki otomobil sayısının yüzde 5,35 arttığı görülüyor. Güvenlik ve yakıt tasarrufu gibi gerekçelerle lastik değişimine yönelik talepler yoğunlaşırken, tedarikçiler talepleri karşılamakta ve masrafları kontrol altına almakta zorlanıyor. Çözüm yolu olarak ise akıllı teknolojiler işaret ediliyor.
#Lastik