Yüksek Topuklar Company

Güncelleme Tarihi:

Yüksek Topuklar Company
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 11, 2002 23:20

Geçtiğimiz hafta, dokuz yıldır üzerinde çalıştığı ilk romanını koltuğunun altına alan Murathan Mungan, yüksek topuklu ayakkabılarını da giyerek çıkageldi. Ayakkabılar biraz gürültü çıkaracağa benziyordu. Arkasında 25 yıllı aşkın edebiyat birikimi ve gücünün yanısıra, kocaman bir reklam-tanıtım kampanyası da vardı. Kampanyanın mimarları, kendi alanlarında önde gelen isimler. Türkiye'de ilk kez bir kitap için gazetelere tam sayfa ilan vermeyi de içeren kampanyanın afiş, billboard ve gazete ilanlarını Bülent Erkmen yaptı.

Kitabın kapağını, ressam Kezban Arca Batıbeki'nin özgün tasarımı süsledi. Mungan'ın, kitapla ilgili tanıtım fotoğraflarını daha çok moda ve müzik dünyası ünlüleriyle çalışan Nihat Odabaşı çekti. Kampanyanın mimarları, böyle büyük bir tanıtım yapmaya karar verirken, yayıncılık sektöründeki değişim ve gelişimle birlikte kitabın Mungan'ın ‘‘heyecanla beklenen’’ ilk romanı olmasını da gözönüne aldıklarını söylüyor. Doğrusu yakın zamana kadar kitap tirajları 10 binlerle ifade edilirken, artık 100 binlerden sözedilebiliyor. Eh bu miktarlara bu tür kampanyaların da doğal karşılanması gerekiyor. Yine de şu noktayı atlamamak gerek: Yüksek Topuklar kampanyasına emek verenler tanıtımın, Mungan'ın kitabının önüne geçmemesine özellikle dikkat ettiklerini belirtiyorlar. Ve bu özelliğiyle, diğer kitap kampanyalarından ayırıyorlar. Bakalım Türkiye, tam sayfa gazete ilanlarında, afişlerde, billboard'larda, alışık olduğu bol renkli, hareketli resimler yerine, bir romandan pasajlar görünce ne kadar etkilenecek?

REKLAM TASARIMI BÜLENT ERKMEN

Tam sayfa alıntılı ilan fikri ondan çıktı

Kampanyada Murathan Mungan'ın bir imge olarak ön plana çıkmaması, bunun yerine kitaba vurgu yapılması fikri, gazete ilanlarını, afişleri ve billboard'ları tasarlayan Bülent Erkmen'indi ve herkes bu konuda hemfikir oldu. Erkmen tüm tasarımlarında bunun bir edebiyat yapıtının tanıtımı olduğunun altını çizdi. Okurla Yüksek Topuklar arasında kurulacak bağın, romanın cümleleriyle olmasını amaçladı. Bu arada alıntıların ‘‘şairane’’ olmamasına dikkat etti. Afişler cuma, billboard'lar ise cumartesi günü asıldı. Afiş ve billboard'larda kullanılan ve tamamı romandan olan alıntılar, bugün gazetelerde yayımlanan tam sayfa ilanlarda da var.

FOTOĞRAFLARA İMZA ATAN NİHAT ODABAŞI

Yazar fotoğrafı siyah, beyaz, gölgeli mi olmalı?

Fotoğrafları çekerken, Murathan Mungan'ın yazar ve entelektüel kişiliğini deforme etmemeye, bir yazarın kitabıyla olan ilişkisini görüntülemeye çalıştık. Kitapta topuklu ayakkabı giymek isteyip giyemeyen bir kadın var, fakat topuklu ayakkabı biriktiriyor. Fotoğrafta imgeler kullanıyorsunuz. Biz de kırmızı topuklu ayakkabıları bu yüzden kullandık. ‘‘Yazarların artist fotoğrafı çektirmesi in’’ diye yazıldı. Artist fotoğrafı ne demek? Yazar fotoğrafı, siyah-beyaz, gölgeli fotoğraf mı olmalı! Bu fotoğraf renkli ve frapan olsa -ki Mungan'ın yazdıkları hep frapan, ışıltılı- artist gibi anlamına mı gelir? Bence Mungan'ın fotoğrafları, yazdıklarıyla çok örtüşüyor. Karelerde, tıpkı yazarken olduğu gibi o kadının yerine koydu kendini. Çekimler, sabah 10'dan gece bire kadar sürdü. Çok rahat çalışılıyor Mungan'la. Son derece zarif, kibar, özel biri. Kamera önünde son derece rahat, fotomodeller gibi! İnanılmaz özgüvenli, bedenini, yüzünü çok seviyor, kameraya bakmaya seviyor. Yüzü her mimikte bu kadar değişen bir başka kişi görmedim. Az kalsın bir moda kataloğunun kenarından dönmüş yani... Tek kaygısı vardı, yaptığı işin önüne geçmemek, konseptini bozmamak. İsteseydi daha da dikkat çekici fotoğraflar yapılabilirdi.

KAPAK TASARIMINI YAPAN RESSAM KEZBAN ARCA BATIBEKİ

Böyle kampanyaları yadırgamak bize özgü

Yaklaşık 40 kitap, 50 dergi kapağı tasarımım var; '84'ten sonra daha çok resme ağırlık verdiğimden az kapak tasarımı yaptım. Murathan'ın yeni kitabının bunlar arasında ayrıcalığı büyük. Kitabın yazılmış bölümlerini okuduktan sonra, o kitap, o kadın, o çocuk ve Murathan için yepyeni bir kapak tasarladım. Yaptığım birkaç eskiz arasından Murathan bu kapağı çok sevdi, işte karşınızdayız.Murathan benim favorim olanı beğenince, bir takla atmadığım kaldı diyebilirim. Artık böyle gerekliliklerin olduğu bir çağa girdik. Kitap okunsun istiyorlar ama hiç tanıtımı da olmasın. Var mı böyle bir şey, telepatiyle mi duyuracaklar? Her gün televizyon kanallarında binlerce, kalitesiz insanın, istemeden rastladığımız binlerce anlamsız konuşmanın arasında bir yazara, ressama rastlamak neden insanları şaşırtıyor? Kanallar arasında dolaşıp dururken gören biri de belki bir kitap alır ya da bir sergiye gider. Böyle imzalar, dünyanın her yerinde böyle kampanyalarla tanıtılırlar, bunu yadırgamak ise bize özgüdür.

METİS YAYINLARI ADINA BÜLENT SOMAY

Şampuana verilen imkan kitaptan neden esirgensin

Murathan Mungan 25 yılı aşkın bir süredir öykü, şiir, deneme ve tiyatro dallarında ürünler veren ve hepsinde de belirli bir düzeyin üstüne çıkan bir yazarımız. Bugüne kadar tabiri caizse biraz utangaçça yaklaştığı roman alanında verdiği ilk ürün, yalnızca bizim için değil, onu yakından izleyen okurları için de merakla beklenen bir ‘‘olay’’ olacaktı. Biz de bu olayı mümkün olduğunca yaygın bir biçimde duyurmak istedik. Kitapların reklam sektörünün medya araçlarını kullanarak tanıtılması, özellikle edebiyat camiası içinde eleştirilere neden oluyor. Ama belki de soruyu tersten sormak daha doğru: Kitabı yaygın reklam araçlarıyla tanıtmak onu sıradan bir meta düzeyine indirger mi ille de? Şampuan ve diş macununa tanınan görünürlük imkanı kitaptan neden esirgensin? Mungan zaten tirajı yüksek bir yazar. Her kitabı beş haneli rakamlarla ifade edilen bir satışa ulaşır. İlk romanı olması nedeniyle Yüksek Topuklar'ın altı haneli bir rakama ulaşması bizim için şaşırtıcı olmaz.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!