Tüp GeçiÅŸ projesi start aldı

Güncelleme Tarihi:

Tüp Geçiş projesi start aldı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 13, 2001 00:00

BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi'nin yapımı için ilk imzalar bugün atıldı. Demiryolu BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi Ä°nÅŸaatı (Marmaray) Mühendislik ve Mimarlık Hizmetleri ile Gebze-Halkalı Yüzeysel Metrosu Hatları Ä°yileÅŸtirilmesi sözleÅŸmeleri, UlaÅŸtırma Bakanı Vural ile sistemin yapımını üstlenen Avrasya Konsorsiyumu temsilcileri tarafından Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları Ä°nÅŸaatı Genel Müdürlüğü`nde (DLH) düzenlenen törenle imzalandı.UlaÅŸtırma Bakanı Oktay Vural, törende yaptığı konuÅŸmada Demiryolu BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi Ä°nÅŸaatı`nın (Marmaray) Türkiye`nin uzun yıllardan beri gerçekleÅŸtirdiÄŸi en önemli proje olduÄŸunu ifade etti. Vural, ülkenin modernleÅŸmesine ve geliÅŸmesine yakışan Marmaray`ın mühendislik ve mimarlık sözleÅŸmesine imza atmaktan büyük mutluluk duyduklarını belirterek, ÅŸunları söyledi: "Bu proje Türkiye`nin uzun yıllardan beri gerçekleÅŸtirmekte olduÄŸu en önemli projedir. Hem Türkiye`nin geleceÄŸine damgasını vuran, hem de Ä°stanbul`un ulaşım sorununa çözüm olabilecek bir proje olmakla birlikte, aynı zamanda çevre dostu bir projedir. Bu projeyle Ä°stanbul`un ulaşım problemini çözerek, toplu taşımacılıkta hem büyük bir atılımı saÄŸlayacağız, hem de doÄŸu-batı ulaşım koridorunun en önemli halkasını birleÅŸtirmek suretiyle, Türkiye`nin coÄŸrafi konumuna ulaşım açısından çok önemli bir rekabet gücü saÄŸlayacağız."Oktay Vural, projenin 20 yıldır çalışmalarının sürdüğünü vurgulayarak, bu aÅŸamadan sonra yapılacak olanın projenin hayata geçirilmesi ve inÅŸaat ihale çalışmalarının yürütülmesi olduÄŸunu söyledi.   2.5 MÄ°LYAR DOLARLIK PROJE     Marmaray`da iki dakikada bir araç iÅŸletilmesi yoluyla tek yönde saatte 75 bin kiÅŸinin taşınacağını bildiren Vural, iÅŸletme aralığının bir buçuk dakikaya düşürülmesiyle ise 100 bin kiÅŸinin taşınabileceÄŸiniifade etti. Vural, yasal süreçler ve finansman konusundaki sıkıntılar nedeniyle projenin ağır ilerlediÄŸini belirterek, bu açığın kapanması için yoÄŸun bir çalışma sürecine girildiÄŸini kaydetti. Oktay Vural, şöyle devam etti: "Projenin toplam yatırım bedeli 198 milyar Japon Yeni`dir. Bunun yaklaşık 12.5 milyar Japon Yeni tutarındaki anlaÅŸma 1999`da temin edilmiÅŸtir. Bundan sonraki kısmın temini için ise müşavirin iÅŸe baÅŸlaması ve iÅŸin saÄŸlıklı bir ÅŸekilde yürütülmesiyle mümkün olabileceÄŸi Japon Hükümeti tarafından belirtilmiÅŸtir. Bu proje, Türkiye`nin yakın tarihi ve geleceÄŸi için çok önemli bir projedir. BoÄŸaz tüp geçiÅŸi 800 milyon dolar, banliyönün iyileÅŸtirilmesi 680 milyon dolar ve araçlar 1 milyar dolar olmak üzere 2.5 milyar dolarlık bu proje, Türkiye`nin geleceÄŸini ve bölgedeki ticaret hacminin geliÅŸtirilmesi yönünde son derece önemli olacaktır."Projenin bugün Sayıştay BaÅŸkanlığı`na tescil için gönderileceÄŸini,devamında müşavirin iÅŸe baÅŸlayacağını anlatan Vural, "YoÄŸun geçecek tüp geçit ihalesi hazırlıkları çalışmalarından sonra 6 ay içerisinde ülkemiz için milenyum yıllarının yıldız projesinin temelini atabileceÄŸiz" diye konuÅŸtu. Vural, tüp geçiÅŸ inÅŸaatının yaklaşık 4 yıl, metro çalışmalarının da 3 yıl süreceÄŸini belirterek, projeye emeÄŸi geçen herkese teÅŸekkür etti.      EKONOMÄ°K FAALÄ°YETLERE DE KATKI SAÄžLAYACAK     Japonya`nın Ankara Büyükelçisi Shigeo Takenaka da Japon Hükümeti`nin Ä°stanbul`un ulaşım ve çevre sorunlarını çözecek uzun vadeli bu projeye destek vermekten memnuniyet duyduÄŸunu ifade ederek, bugüne kadar yüzde 0.25 faiz ve 10 yıl geri ödememe ÅŸartı ile 110 milyon dolar kredi saÄŸladığını kaydetti. Projenin iÅŸleyiÅŸinin 1999 yılından itibaren yavaÅŸladığını belirten Takenaka, 4 ay önce UlaÅŸtırma Bakanı Vural`a gerçekleÅŸtirdiÄŸi ziyaretin projeye yeniden bir ivme kazandırdığını anlattı. Takenaka, ÅŸunları söyledi: "Ama önümüzde daha pek çok zorlukların bizi beklediÄŸini tahmin etmek güç deÄŸildir. Japon Hükümeti, ÅŸu anda yeniden bir yapılanmaya gitmektedir. Ä°leriki mali yılda yüzde 10 kısıntı düşünülmektedir. Umarım siz de yapılan bu politika deÄŸiÅŸikliÄŸi karşısında gerekeni yaparsınız."Pasific Consultants International (PCI) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Shota Morita ise projenin Ä°stanbul`un artan trafiÄŸine cevap vereceÄŸini, aynı zamanda Avrupa ile Asya`yı birbirine baÄŸlayarak globalleÅŸen dünyanın oluÅŸumuna katkı saÄŸlayacağını söyledi. Morita, "Marmaray, Ä°stanbul`un artan trafiÄŸine cevap vermekle kalmayacak, ekonomik faaliyetlere de katkı saÄŸlayacaktır. Bu sadece Türkiye için deÄŸil, Avrupa ve Japonya için de çok önemlidir. Bu projeyi, Türk hükümeti ve halkı için baÅŸarıyla tamamlayacağımızı taahhüt ediyorum" diye konuÅŸtu.  Projenin finansmanını gerçekleÅŸtiren Japan Bank for International Cooperation Yöneticisi Yoshio Wada da, Türkiye`de daha önce birçok ulaşım projesinin finansmanını saÄŸladıklarını hatırlatılarak projenin büyük bir baÅŸarıya ulaÅŸacağına inandıklarını kaydetti.     Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!