Sulak bir galakside yaşıyoruz

Sulak bir galakside yaşıyoruz
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 28, 1997 00:00

Geçtiğimiz günlerde Mars'a inen Pathfinder uzay aracının Kızıl Gezegen'de bir zamanlar su olduğunu tespit etmesi, Güneş sistemi'nde ve başka yıldızlarda yaşam olasılığı sorularını yeniden sordurdu. Bilim adamlarına göre Güneş Sistemi'nin içinde bulunduğu Samanyolu Galaksisi'nde çok miktarda su bulunuyor.

Uzay araştırmalarında atılan dev adımlar, hem bilim adamlarına, hem de sıradan insanlara, binlerce yıldır sordukları, ama bir türlü yanıtını alamadıkları soruları yeniden sordurmaya başladı: Uzayda, bir başka yerde dünyamızdaki gibi bir yaşam var mı?.. Yaşamın başlangıcı için önşart kabul edilen su, hangi gezegenlerde ya da gökcisimlerinde var?.. Başka bir gezegende dünyadakine benzer bir yaşam kurabilir miyiz?.. Hayal gücünü zorlayan bu sorulara, hayal gücünün sınırlarını her zaman zorlamış bir yazar, Sir Arthur C. Clark, yeni kitabı ‘‘3001’’ ile cevap verdi. Bilimkurgunun dâhi yazarı, kitabında Jüpiter'in büyük uydusu Europa'yı, kalın buz tabakasının altındaki suda birçok canlı biçimini barındıran bir yer olarak tasvir ediyor. Su ve yaşam konusunda, bilim adamları da sir Arthur C. Clark kadar iyimser konuşuyorlar. çünkü yapılan araştırmalar, içinde bulunduğumuz Samanyolu Galaksisi'nde çok miktarda su bulunduğunu gösteriyor. Avrupa Uzay Ajansı ESA'nın 1995 kasımında dünya yörüngesine oturttuğu kızılötesi Uzay Teleskobu (Infrared Space Observatory) ISO'nun yaptığı gözlemler, bu gerçeği kesin olarak kanıtlıyor. TÜBİTAK'ın yayımladığı Bilim ve Teknik Dergisi'nin haziran sayısındaki yazıya göre, özellikle Samanyolu'nun merkeze yakın bölgelerdeki karanlık bulutsularda önemli miktarda su moleküllerine rastlandı. Yeryüzüne yaklaşık 28 bin ışıkyılı uzaktaki bu bölgeyi gözlemleyen gökbilimciler, bu ‘‘kozmik su’’yun yıldızların oluşumunda çok önemli bir rolü olduğunu belirtiyorlar. ISO'nun kısa dalga spektrometresiyle yaptığı yaptığı gözlemlerle Satürn, Uranüs ve Neptün'deki su buharını da inceledi. Teleskop, üç gezegende de önemli miktarda su bulunduğunu saptadı.

Europa'da yaşam olasılığı

Jupiter'in çevresinde dolaşan Galileo gözlem aracının gönderdiği veriler, dev gezegenin uydularından Europa'nın buzlarla kaplı olduğunu ortaya koydu. NASA uzmanlarına göre Europa'nın buzlarla kaplı yüzeyinin altında sıvı suyun varlığı, çok büyük bir olasılık... NASA uzmanlarına göre buz yüzeyinin altındaki sıvının içinde tuz ve başka kimyasal maddeler bulunuyor. Kimyasal maddeler açısından böylesine zengin bir sıvı, canlı yaşam için çok iyi bir ortam oluşturuyor.