Güncelleme Tarihi:
OTİZMLİ olduğu gerekçesiyle kolejin anaokulu bölümüne alınmayan Ozan Sanlısoy’un ailesinin Türkiye’de başlayan hukuk mücadelesi Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) taşınmıştı. AİHM, 8 Kasım 2016’da çıkan kararda “Tek bir okulun öğrenciyi reddi, ayrımcılık yapıldığını göstermez” görüşünü bildirerek davayı reddetmişti. Avukat olan anne Sedef Erken, mücadeleye devam ediyor. Şimdi ‘otizmli bireylerin ve ailelerinin Anayasal haklarının savunuculuğunu yapma’ hedefiyle İstanbul Otizm Gönüllüleri Derneği’ni kuruyorlar. Erken, yapılması gerekenler ve dernekle ilgili şunları söylüyor:
“Ülkemizde otizm konusunda neler yapılması gerektiğini 5 yıl önce aileler olarak başlattığımız çalışma olan Otizm Eylem Planı (OEP) ile çok net çizgilerle tespit ettik. Bu planın etkin biçimde hayata geçmesi en önemli hedefimiz. Ülkemiz otizmlilerin ‘eksik’ değil, yalnızca ‘farklı’ olduğunu anladığı gün pek çok şey zaten hızla değişecek. Dolayısıyla bu planın etkin olabileceği toplumsal zeminin oluşması için projeler yürütmeyi, çalışmalar yapmayı hedefliyoruz. Çünkü toplumun otizme ve otizmliye bakış açısı değişmeden hiçbir planın etkin olması mümkün gözükmüyor. Derneğimizin kuruluş amacı öncelikle otizmli bireylerin ve ailelerinin Anayasal haklarının savunuculuğunu yapmak. Hukuki çalışmalara öncelik vereceğimiz bir hedefler listemiz var. Özellikle nispeten ağır seyreden otizmliler ve ailelerinin destekçisi olabilmek istiyoruz. Zira bizler öncelikle otizm topluluğu arasında da bir sosyal adalet arayışı içindeyiz. Bizler kendi içimizdeki dezavantajlı grupları desteklemezsek, toplumun bizleri desteklemesini nasıl bekleyebiliriz? Öncelikli amaçlarımızdan biri, otizmlilere ve ailelerine sosyal hizmet temelli bir altyapı sunmak.”
NAZIM'IN UMUT VEREN HİKÂYESİ
Otizmli Eymen ilkokul 3’üncü sınıf öğrencisi. Babası Gökhan Şen, okul bulmanın devamlı bir sorun olduğunu söylüyor. Yaşadıkları zorlukları ise şöyle anlatıyor:
“İlkokula başlarken 10 okulla görüştük. Hepsinden kovulduk. Kimisi kaydınızı alalım okula gelmeyin diyor. Kimisi servisi problem ediyor. Okullarda öğretmen sorunu, sınıf mevcudiyeti gibi sorunlar var. Sonrasında özel öğretmenin yönlendirmesiyle bir okula kaydolduk. O öğretmenimiz çok iyiydi. Ancak müdür yardımcısı olarak görevlendirilince yerine emekli, ücretli bir öğretmen geldi. Geçici dendi ama yerine alan öğretmeni gelmedi. Tekrar okul arayışına girdik. 2’nci sınıfın bitmesine iki ay kala zorla bir okul bulduk. Ama verim alamadık. Öğretmenler de bizi istemedi. Şikayette bulunduk, hiçbir şey çıkmadı. 3’üncü sınıf için başka bir okul bulduk ama memnun değiliz. Sırf sosyalleşsin diye haftada iki gün götürüyoruz. Yoksa bir eğitim alamıyor. Rehabilitasyon eğitimi aldırmak istiyoruz ama maddi imkansızlıktan dolayı yapamıyoruz. Bir dönem batacağımı bile bile özel eğitime ağırlık verdim. Kredi çektim, hala borcu devam ediyor. Devletin karşıladığı haftada iki saat eğitim çok yetersiz.”
NELER YAPILMALI?
‘OTİZM Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Yönelik Ulusal Eylem Planı (2016-2019)’ 3 Aralık 2016’da Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Plan otizmle ilgili kısa, orta ve uzun vadeli yapılması gerekenleri içeriyor. Aile ve Sosyal Politikalar, Milli Eğitim, Sağlık ile Çalışma bakanlıklarına düşen görevler yer alıyor. Otizm Dernekleri Federasyonu Başkanı Ergin Güngör, planın iki yıldır uygulanmadığını belirterek, “Metin taslak olarak 2013’te hazırlandı. Üç yıl sonra Resmi Gazete’de yayınlandı. Plan orada durmaya devam ediyor. Bakanlıklar çeşitli mazeretlerle bu planın içerisindeki görevlerini yerine getirmiyor. İsteğimiz bakanlıkların kendilerine ait düzenlemeleri hızla yapmaları. Şu an bizleri mutlu eden gelişmeler yok” diyor. Güngör, plandaki kısa vadede yapılması gerekenleri şöyle sıralıyor:
-Otizmin gelişmeye yönelik bilinen tek tedavisi erken yaşta teşhis ve sonrasında yürütülecek özel eğitim süreçleri. Bunun için erken teşhis ve acil durumlarda otizme müdahale tekniklerine öncelik verilmeli.
-Aileler, çocuğunun yaşayacağı süreçler hakkında bilgilendirilmeli. Ailelere de psikolojik destek verilmeli. Çocuğunun eğitim sürecinde izleyeceği yollar hakkında yönlendirilmeli.
-Özel eğitimde haftalık ders saati ve eğitimin niteliği arttırılmalı. Kaynaştırma eğitimi gören öğrenciler ve öğretmenler desteklenmeli. Gölge öğretmen uygulaması olmalı.
-Üniversite sınav süreçlerinde düzenlemelere ihtiyaç var. Özellikle yetenek sınavıyla ilgili otizmlilerin sınavlarda başarılı olmasına yönelik soru teknikleri, baraj puanı ve diğer yöntemler konusunda sıkıntılar bulunuyor.
-İstihdam politikaları otizmlileri sistem dışına itiyor. Bunu önleyecek düzenlemeler yapılmalı.
-Ailelerin bir yere giderken çocuğunu emanet edebileceği geçici bakım merkezleri oluşturulmalı.