Saatte 72 bin yolcu taşınacak

Güncelleme Tarihi:

Saatte 72 bin yolcu taşınacak
Oluşturulma Tarihi: Ocak 01, 1999 00:00

İstanbul Metrosu'nda tek yönde bir saatte toplam 72 bin yolcu taşınacak. Dünyada bu kapasitedeki metrolar sadece New York, Londra, Paris, Moskova ve Tokyo gibi büyük şehirlerde var. En büyük metro ise Hong Kong ve Singapur'da. Hong Kong'da da bir yönde saatte 70 bin kişi taşınıyor.Bir dizide 2400 kişiBir dizi, sekiz vagondan oluşacak ama dört vagondan oluşan diziler de oluşacak. Bir vagon 300 kişi taşıyor. Böylece bir diziyle 2400 kişi taşınacak. Her vagonda 57 kişilik oturma yeri, her sekiz vagonluk dizide 456 kişilik oturma yeri bulunacak. Maksimum hız 80 kilometre ama ortalama hız 40 kilometre olacak. İstasyonda bekleme süresi ise ortalama 20 saniye. Bu süre sabahları 30 saniyeye çıkacak. Yolcu sayısının az olduğu saatlerde ise 10 saniyeye kadar düşebilecek. Bu süre, kapının açılması ile kapanması arasındaki süre olacak. Yolcuların inip binmesinden sonra makinist kapıları kapatacak.Hızlı yolculukTaksim - 4. Levent arasında toplam altı istasyon var. Bunlar, Taksim - Osmanbey - Şişli -Gayrettepe - Levent ve 4. Levent. İki istasyon arasındaki yolculuk süresi durma kalkma dahil ortalama iki dakika. Bir yolcu Taksim'den 4. Levent'e 12 dakikada gidebilecek. Nasıl çalışacak?Metro otomatik sinyal sistemi ile çalışacak ve makinistler sadece acil durumlarda ve kapıların açılıp kapanmasında müdahale edecek. Sistem otomatik olarak açılıp kapanabiliyor ama yolcular kapıya sıkışmasın diye kapılar makinistler tarafından kapatılacak. İstasyon giriş çıkışları, peronlar, merdivenler ve karanlık noktalarda güvenlik kameraları bulunacak. Bu noktalar güvenlik görevlileri tarafından sürekli kontrol edilecek. İstasyon ve tünellere ayrı ayrı fan gruplarıyla temiz hava basılacak. Kullanılmış hava ise farklı fan grupları ile emilerek havalandırma sağlanacak.Yürüyen merdivenler İstasyonlarda metroya iniş çıkışlar yürüyen merdivenlerle gerçekleştirilecek. Taksim istasyonu 16, Osmanbey'de 15, Şişli'de 14, Gayrettepe'de 12, Levent'te 20 ve 4. Levent'te 10 basamak var. En uzun yürüyen merdiven Şişli istasyonunda platform katı ile konkors (bilet satılan yer) arasında kurulacak. Bütün istasyonların üç veya dört giriş çıkışı olacak. Bunlar yolun her iki yakasında da bulunacak. İki istasyonda, Gayrettepe ve Levent'te dükkan ve çarşı katları da yer alacak. Metro girişlerinde özürlüler için asansör konulacak. İki dakikada bir sefer yapılacağı için bekleme yerleri bulunmayacak. İstasyonlara konacak bilboardlara henüz reklam alınmıyor. İstasyonlara ilan için metal panolar konulacak. Bazı istasyonlara da sanat ürünlerinin konulacağı panoların yerleştirilmesi planlanıyor. Bütün tabela ve işaretlerin dizaynı ise uluslararası normlara uygun olacak. Metro istasyonlarının ortalama alanı 9 bin metrekare. En büyük istasyon 15 bin 500 metre kare ile Levent istasyonu. Diğer istasyonların alanları ise şöyle: Taksim 11 bin, Osmanbey 6 bin 200, Şişli 6 bin 100, Gayrettepe 8 bin 600 ve 4. Levent ise 6 bin 600. İstasyonların alanı mühendis firmanın tespit ettiği yolcu giriş-çıkış dağılımlarına göre tespit edildi.Bilet sistemi ve tünellerTaksim - 4. Levent hattında Akbil kullanılacak. Metroda yeni bir jeton sisteminin uygulanması da planlanıyor. Bu sisteme göre tek geçişlerde jeton kullanılacak. Bu jetonlar tramvay ve İETT otobüslerinde geçerli olacak. Metro bileti İETT biletlerinden on bin lira daha ucuz olacak.Tüneller NATM (Yeni Avusturya Metodu) adı verilen bir teknikle kazılıp açıldı. Kazı aşamasında tünel delme makinaları, hidrolik kırıcılar ve delme - patlatma yöntemleri kullanıldı. İnşaat aşamasında ve sonrasında su gelişi, enjeksiyon ve izolasyonla giderildi. Şu an tünellere de istasyonlara da hiç su gelmiyor. Mevcut ıslaklık ise dünya standartlarının oldukça altında. Üç tip tünel var. Birincisi istasyonlardaki tip. Yüksekliği 8.44 m, genişliği 6.78 m. İstasyonları birbirine bağlayan tünellerin yüksekliği ve genişliği ise 5.20 m. Makaslardaki tüneller: Genişlik 12 m. Yükseklik 6.75.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!