Reklamcıların seçim yarışı

Güncelleme Tarihi:

Reklamcıların seçim yarışı
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 30, 2002 00:00

3 Kasım seçimleri sadece siyasi partiler için deÄŸil, reklam ajansları için de bir yarışa dönüştü. Erken seçim nedeniyle hazırlıksız yakalanan ajanslar, müşterileri olan siyasi partiler için bu seçimde ilk kez cep telefonları ve interneti de bir mecra olarak kullandı.SÄ°YASÄ° parti liderleri ve milletvekili adayları seçim meydanlarında ter dökerken, 3 Kasım için perde arkasında da reklam ajansları kıran kırana yarışıyor.Erken seçim kararının alınması ve kesin seçim tarihinin kısa bir süre önce belli olması nedeniyle siyasi partiler ve reklam ajansları hazırlıkları bu kez biraz aceleye geldi. RTÃœK ve YSK'nın da radyo ve televizyonlarda siyasi partilerin reklamlarını yasaklaması da eklenince, 3 Kasım seçimlerinde, partilerin seçim öncesi akıllara kazınan sloganları, söylemleri eskisi kadar yaygınlaÅŸamadı. Zamanın sınırlı olması nedeniyle, siyasi partilere reklam ve tanıtım hizmeti veren ajanslar geçmiÅŸ seçimlerde olduÄŸu gibi ses getiren projelere imza atamadılar.Bu kez kampanyalarda genel olarak ılımlı ve birleÅŸtirici söylemleri kullanarak saÄŸ-sol ayrımını yapmak yerine geniÅŸ tabanlı katılım bekleyen, suçlayıcı ifadelere fazla yer vermeyen ve ağırlıklı olarak ekonomik koÅŸulları vurgulayan içerikte mesajlar verildi.TEKNOLOJÄ° KULLANIMI3 Kasım seçimlerinde göze çarpan yeni yöntem, internet kullanımıydı. Hemen hemen tüm partilerin ilanlarına internette rastlamak mümkün . Ä°nternet ilanları, parti bayrakları, broşürler ve bill-board afiÅŸleriyle birlikte seçim kampanyalarının olmazsa olmazları arasına girdi. Seçim kampanyalarında kullanılan bir diÄŸer ilk de cep telefonuna gönderilen mesajlardı.Ancak kısa mesaj kullanmak partilerden internet kadar raÄŸbet görmedi. Partilerin bir kısmı bu yöntemi seçerken, bir kısmı da ‘kimseyi rahatsız etmeye hakkımız yok’ diyerek bu yolu tercih etmedi.AKP mimikler için ekranlı TIR kullandıAKP, tanıtım kampanyasının bütçesini kısıtlı tutan partiler arasında. Arter Ajans BaÅŸkanı Erol Olçok, özellikle mitinglere ağırlık verdiklerini belirtti. Seçim turlarının Hakkari'den baÅŸlamasının DoÄŸu Anadolu Bölgesi'ne verdikleri önemi anlatmak için bir sembol olduÄŸunu söyleyen Olçak, dünyada 4 tane olan 36 metrekare ekrana sahip 2 TIR'ı Türkiye'ye getirdiklerini belirterek, ‘‘Bu sayede en uzak noktadan bile izleyen kiÅŸinin, konuÅŸmacının tüm yüz ifadesini, mimiklerini görebilmesi saÄŸlandı’’ dedi.ANAP reklamda en çok gençlere yüklendiANAP, seçim kampanyasında internet sitelerine en fazla ilan veren siyasi partiler arasında yer aldı. Pek çok yabancı internet sitesine de Türkiye'den baÄŸlanıldığında ANAP'ın reklam kuÅŸaklarına rastlanabiliyor. ANAP'ın reklam ajansı Terminal Ä°stanbul'un yöneticisi Ä°pek BülbüloÄŸlu, ‘‘Bu seçimlerde ilk defa oy kullanacak yaklaşık 8 milyon gence ulaÅŸmak için internetten yapılan tanıtımlara ağırlık verdik’’ dedi. BülbüloÄŸlu, kullanılan afiÅŸlerin ve parti bayraklarının plastik malzemeden olmamasına ve dolayısıyla çevreye duyarlı davrandıklarına dikkat çekiyor. DSP ‘otobüs’le teknolojiye odaklandıSESSÄ°Z devrim sloganıyla yola çıkan kampanyada DSP'nin iktidar olduÄŸu günden beri yaptığı icraatları vurgulamayı seçtiklerini söyleyen Klan Ajans'ın yetkilisi Alev ÇeliktaÅŸ, ‘‘Buna uygun olarak da mesajlarımızı iletirken iddialı söylemlerden, kiÅŸileri rahatsız edecek yolları kullanmaktan yani SMS veya telefonla seçmenlere ulaÅŸmaktan kaçındık’’ dedi. ÇeliktaÅŸ, kampanyanın bir bölümünün de DSP'nin e-Türkiye projesine verdiÄŸi desteÄŸin vurgulamasına dayandığını belirtti. ÇeliktaÅŸ, bunun için GPRS teknolojisi kullanan sekiz adet bilgisayar ve bir gösterim merkeziyle donatılmış ‘‘bilgi toplumu otobüsü’’ kullanıldığını kaydetti. DYP seçimi Ä°letiÅŸim Merkezi'nden yönetiyorDYP'de seçim kampanyası sadece Cenajans tarafından yürütülmedi. DYP, Ufuk Söylemez ve partililerin katılımıyla oluÅŸturulan özel bir ‘‘Seçim Ä°letiÅŸim Merkezi’’ ile seçim kampanyasında diÄŸer partilerden önde olmaya çalıştı. DYP'nin seçim kampanyasında sorunlara planlı, programlı, yapıcı çözümler getirileceÄŸinin vurgulandığını açıklayan Cenajans yöneticisi Aykut Taluy, broşür, billboard afiÅŸleri, miting ÅŸarkıları, program kitapçıkları, gazete ilanlarının yanı sıra, internet siteleri ve cep telefonu hatlarını kullanarak geniÅŸ kitlelere ulaÅŸmaya çalıştıklarını belirtti.Genç Parti helikopterle miting rekoru kırdı CEM Uzan'ın Genel BaÅŸkanı olduÄŸu Genç Parti, ünlü reklamcı Ali Taran ile çalışıyor. Uzan'ın konuÅŸma metinlerinden, kullandığı vücut diline kadar her ayrıntı ile Taran ve ekibi ilgileniyor. Genç Parti, bugüne kadar en fazla miting yapan parti durumunda. Cem Uzan helikopteri ile bir günde birkaç ÅŸehirde birden miting yapıyor. Böylece Genç Parti'nin bugüne kadar yaptığı miting sayısı 130'a ulaÅŸtı. Cem Uzan, televizyon programlarına katılmadı ve basının önüne çıkmadı. TRT'nin her siyasi parti için ayırdığı propaganda süresini de kullanmayan Uzan, ailesinin sahip olduÄŸu medya kuruluÅŸlarının büyük desteÄŸini aldı.CHP, çifte ajansla her kesime ulaÅŸmayı denediCHP seçim hazırlıklarını Kanguru ve Ä°RA olmak üzere iki ajansla yürüttü. Kanguru reklam ajansı yöneticilerinden Faruk Bil, CHP'nin seçim kampanyasını şöyle özetledi: ‘‘CHP, en köklü sol parti olmasına raÄŸmen bunu vurgulamak yerine sorunların sağı-solu yok diyerek her kesimden, her iÅŸ sahasından, sorunları ve sorumlulukları olan herkese hitap etmeyi amaçladık.’ Bil, gazete ve billboard ilanları hazırlandığını, internet sitelerinden 20 tanesine ilan verdiklerini ve CHP'nin mitinglerinin televizyonlara ücretsiz olarak geçildiÄŸini de söyledi. MHP tanıtımda National Geographic ile de çalıştıMHP'nin seçim kampanyası, diÄŸer partilerle karşılaÅŸtırıldığında küçük farklılıklar içeriyor. Ä°lk farklılık reklam ajansında. Advise Ajans Ä°stanbul'da deÄŸil Ä°zmir'de ve propaganda için interneti kullanmıyorlar. Advise Ajans yöneticisi Ceyhan Borlak, seçim kampanyalarının belli bir kesime deÄŸil herkese hitap etmesini amaçladıklarını söylüyor. Ä°lanların yoÄŸun olarak billboard ve yazılı basında yeralması ilkesine dayanan kampanya sürecinde bir ilk de yaÅŸandı. National Geographic dergisinde ilk defa siyasi parti ilanı yer aldı. Borlak bıktırıcı olacağı düşüncesiyle SMS mesajı kullanmadıklarını söyledi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!